اصفهان شرق

از سخنان ضد و نقیض وزیر علوم تا سکوت شورای عالی امنیت ملی/ اجازه بازرسی از دانشگاه ها را چه نهادی داده است؟

کدخبر: 171475
1397/05/01 در ساعت 09:11

به گزارش اصفهان شرق، در روزهای اخیر در فضای دانشگاهی، خبری پخش شد مبنی بر اینکه بازرسان سازمان انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشور بازدید داشته‌اند، علی‌رغم اینکه  دانشگاه‌ها این روزها نیمه تعطیل هستند اما خبر بازرسی از مراکز علمی کشور،  اساتید و دانشجویان را به واکنش وا داشت.

هیچ یک از دانشگاه‌ها بازرسی نشده‌اند

وزرات علوم و دولت در ابتدا نسبت به این خبر واکنش نشان ندادند تا اینکه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم چهلمین روز در گذشت حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی،  در جمع خبرنگاران گفت: « آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه های کشور نداشته و این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.»

وزیر علوم در حالی بازرسی از سه دانشگاه‌ها علم و صنعت، صنعتی شریف و شهید بهشتی را تکذیب کرد که در هفته‌های اخیر اساتید این دانشگاه‌ها بار‌ها به موضوع نظارت و بازدید مخفیانه بازرسان از آزمایشگاه‌ها و دفاتر خود اذعان داشته‌اند.

پس از تکذیب شوک آور غلامی، دانشگاهیان نسبت به این تکذیبیه قاطع آقای وزیر واکنش نشان دادند، احمد چلداوی استاد دانشگاه علم و صنعت یکی از استادانی است که در همان روزهای نخست  از بازرسی مخفیانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دفتر خود خبر داده بود.

وزیر برای دروغگویی در روز روشن باید استیضاح شود

چلداوی با بیان اینکه چرا مردانه نمی‌گویند ما تن به ذلت داده‌ایم، گفت: وزیر علوم برای دروغ‌گویی‌اش در روز روشن باید استیضاح شود، اگر وزیر علوم تضمین کند که با ثابت شدن این موضوع، استفعاء می‌دهد و کنار می‌رود بنده این موضوع را ثابت خواهم کرد تا همه بفهمند این بازدید انجام شده است.

در همین زمان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور هم در  نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه حتی ورود نیروهای انتظامی و دستگاه‌های امنیتی کشور خودمان به محیط دانشگاه باید حتماً با هماهنگی و اجازه‌ی مسئولان دانشگاه باشد، نوشت: چگونه است که بازرسان آژانس که جاسوسی، خیانت در امانت و همکاری اطلاعاتی آن‌ها با گروه‌های تروریستی در جریان شهادت شهدای هسته‌ای بر تمامی آحاد ملت و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی کشور عیان است، اقدام به ورود به محیط کار اساتید و دانشجویان ما کرده‌اند؟ آن هم بدون اطلاع و هماهنگی رئیس دانشگاه‌!بازرسی‌ها انجام شده است

روز چهارشنبه و در کمتر از ۲۴ ساعت از تکذیب خبر بازرسی ، وزیر علوم این بار  با اظهار نظری کاملا متفاوت، با تایید ضمنی وقوع بازدید‌ از دانشگاه‌ها توسط بازرسان سازمان انرژی اتمی گفت: موضوع بازرسی از مراکز علمی کشور  براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و همه باید تبعیت کنند.

اظهار نظر مجدد و متناقض وزیر علوم ، موجب شد تا استادان و تشکل‌های دانشجویی این بار در نامه‌هایی خطاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علت این بازرسی‌ها را از دبیر این شورا  جویا شوند؛ جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در  نامه‌ای خطاب  به شمخانی  نوشتند: اخیرا وزیر علوم طی اظهاراتی بعد از تکذیب و در نهایت تائید خبر بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که این بازرسی‌ها بدون اطلاع وی بوده و اجازه بازرسی از جانب شورای عالی امنیت داده شده است!… اما به راستی این کدامین مسئله امنیتی است که با ورود جاسوسان بین المللی به اتاق کار و مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های پژوهشی اساتید، حل می‌شود؟

استادان دانشگاهی در این نامه خطاب به شمخانی با اشاره به اینکه “حضرتعالی مدتها عهده دار مسئولیت وزارت دفاع بودید” نوشتند: می دانید که بسیاری از پروژه های وزارت دفاع در همین دانشگاه ها و توسط همین اساتید به سرانجام رسیده است؛ لذا اتاق کار و مرکز تحقیقات اساتید دانشگاه ها جزو ناموس این ملت بزرگ به شمار می آیند، که قلب تپنده توسعه علمی در همین اتاق‌های ساده و به ظاهر بی زرق و برق می‌تپد.

آیا بازرسی از دانشگاه‌ها و اطلاع از پروژه‌های دانشگاهی با هماهنگی  شورای عالی امنیت ملی بوده است؟ سطح این بازرسی‌ها تا چه میزان بوده است؟ چرا این بازرسی ها مخفیانه صورت گرفت؟

دولت در برجام بند را آب داده است

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص بازرسی از دانشگاه‌های کشور گفت: متأسفانه دولت دربرجام بند را آب داده است؛ یعنی گفته «الف» و حالا باید تا «ی» برود.

 ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی امنیت ملی چنین اجازه‌ای را به بازرسان داده است، گفت: ممکن است! ؛  به هرحال وقتی وزیر علوم این موضوع را بیان کرده است دلیلی وجود ندارد که ایشان دروغ بگوید؛ شورای عالی امنیت ملی هم همیشه در خصوص یک موضوع رأی گیری نمی‌کند؛ ممکن است این موضوع با نظر رئیس جمهور اجرا شده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه دولت دربرجام بند را آب داده است؛ یعنی گفته «الف» و حالا باید تا «ی» برود، افزود:  این کمیسیون هیچ‌گاه در جریان موضوع بازرسی از دانشگاه‌ها نبوده است، گفت: تاکنون در جلسات کمیسیون هیچ‌گاه بحث بازرسی از دانشگاه‌ها صورت نگرفت و همیشه هم نظرات شورای عالی امنیت ملی به کمیسیون امنیت ملی منعکس نمی‌شود.

در همین زمینه ابوالفضل حسن بیگی عضو و  نائب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با رد هرگونه موافقت مجلس از بازرسی‌ دانشگاه‌ها گفت: چنین چیزی هیچ‌گاه در جلسات کمیسیون امنیت مجلس مطرح نشده است.

اگر چه  ذوالنوری  از بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از تعطیلات مجلس خبر داد، معلوم نیست تا پیش از آن بازرسان انرژی اتمی از چند دانشگاه کشور بازدید داشته باشند؛ مجید کریمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتیدر خصوص بازرسی از دانشگاه‌ شهید بهشتی گفت: دانشگاه شهید بهشتی هم دانشگاه بزرگی است که فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای در آن انجام می‌شود، ممکن است قضیه بازرسی آژانس در این دانشگاه هم اتفاق بیفتد.

حامد عبیری دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی اهمیت بالایی از نظر تحقیقات هسته‌ای دارد، گفت: متاسفانه مسئولان دانشگاه اگر دستوری دریافت کنند، نمی‌توانند جلوی این بازرسی‌ها را بگیرند.

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی  با انتقاد از دولت در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: چرا ورود خودی‌ها به تاسیسات انرژی اتمی  ممنوع است ولی بازرسان آژانس اجازه  ورود و جست و جوی اتاق‌های دانشگاه را دارند، این موضوع جامعه دانشگاهی و استاد دانشگاه را اذیت می‌کند.

بازرسی‌های آژانس از دانشگاه‌ها مشکل خاصی ندارد

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی معتقد است برای انجام برخی بازدیدها از دانشگاه‌ها هیچ توافق پنهانی وجود ندارد و هیچ  مجوزی برای بازرسان آژانس مبنی بر مصاحبه با دانشمندان و اساتید صادر نشده است.

غریب‌آبادی با بیان اینکه  ایران باید فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به آژانس گزارش دهد، گفت: تمامی کشورهایی که به نوعی پروتکل الحاقی را پذیرفته و اجرا می‌کنند، باید تمامی فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای از جمله فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی را به آژانس اظهار کنند؛ از آنجا که ایران هم پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند به الزامات آن نیز پایبند است البته برخی دسترسی‌ها در این چارچوب و براساس تصمیمات سطوح عالیه نظام انجام می‌شوند.

حال سوال اینجاست که اگر بازرسی از دانشگاه‌ها طبق پروتکل الحاقی بوده است، چرا باید مخفیانه انجام شود و حتی کمیسیون امنیت ملی هم در جریان این بازرسی‌ها نباشند. آیا این بازرسی‌ها در چنین سطحی برای تمامی کشورهای عضو آژانس انجام می‌شود؟ آیا اجازه بازرسی‌ها در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است یا بنا به ملاحظات سیاسی اجازه  این اقدام داده شده است.

باید منتظر ماند و دید که شورای عالی امنیت ملی و علی شمخانی دبیر این شورا در خصوص بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه‌ها و پروژه‌های علمی کشور چه پاسخی خواهند داد؟

انتهای پیام / باشگاه خبرنگاران