سرویس: غیر تولیدی 07:36 - دوشنبه 01 مرداد 1397

کارشناس دینی:

چرایی دادن لقب «رضا» به حضرت ثامن الحجج/ رافت، کرامت و تواضع از خصایص بارز امام هشتم است

کارشناس دینی گفت: از حضرت جوادالائمه پرسیدند چرا به پدرتان لقب رضا دادند؛ فرمودند چون دوست و دشمن از ایشان راضی بودند و یکی از قله های عرفان این است که انسان کاری کند که از خدا راضی باشد و خدا نیز از او راضی باشد.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام علی صغیرا در گفتگو با صاحب نیوز، پیرامون صفات امام رضا علیه السلام با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره عنوان کرد: در فراز ابتدایی این دعا به اهل بیت نبوت و جایگاه رسالت سلام می دهیم و در حدیث کسا وقتی جبرائیل می گوید این ها چه کسانی هستند خداوند پاسخ می دهد اینها معدن رسالت هستند.

وی با بیان اینکه در بین صفاتی که امام رضا علیه السلام دارند عالم آل محمد مشهورتر است، تصریح کرد: این به خاطر این است که دشمنان هر چه خواستند حضرت را رسوا کنند نتوانستند و علم حضرت بیشتر بروز پیدا کرد و حضرت با استدلالات بسیار زیبا در مقابل علمای جهان حاضر شدند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از صفات بارز امام رضا رئوف است، عنوان کرد: همه امامان رئوف هستند اما به قول آیت الله بها الدینی رافت امام رضا ملموس تر است.

وی با بیان اینکه اسم حضرت رضا(ع)، علی است ولی مشهورترین لقب ایشان رضا است و مردم ایشان را با این نام می شناسند، اظهار کرد: از حضرت جوادالائمه پرسیدند چرا به پدرتان لقب رضا دادند فرمودند چون دوست و دشمن از ایشان راضی بودند و یکی از قله های عرفان این است که انسان کاری کند که از خدا راضی باشد و خدا نیز از او راضی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه پیرامون روش ارتباط با حضرت خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی فرمودند که وقتی به حرم امام رضا مشرف شدید سعی کنید مقداری قرآن بخوانید و به روح حضرت هدیه کنید چنانچه خود حضرت توجه ویژه ای به قرآن داشتند و فرمودند هر 3 روز یکبار قرآن را با تدبر در آیات ختم می کنم.

وی با اشاره به تواضع حضرت عنوان کرد: حضرت با وجود اینکه امام زمان بودند و ولایت عهدی را عهده دار بودند به حمام عموی رفتند و حتی فردی از حضرت خواست پشت او را کیسه بکشند و زمانی که فهمید از چه کسی این درخواست را کرده شرمنده شد و از حضرت درخواست کرد که این کار را ادامه ندهند اما حضرت پاسخ دادند خدا دوست دارد کاری را که آغاز کردی تمام کنی.

حجت الاسلام صغیرا با بیان اینکه حضرت با غلامان خود غذا می خوردند و در پاسخ به طعنه زنندگان فرمودند پدر و مادر همه ما آدم و حوا هستند، تاکید کرد: حضرت با وجود مقام و علمی که داشتند اینچنین متواضع بودند.

وی با اشاره به اینکه روح امام فراتر از همه چیز است، عنوان کرد: یکی از صفات حضرت زیرکی ایشان بود که مامون می خواست ایشان را به زعم خود بین مردم رسوا کند اما نتوانست چنین کند و در سفر اجباری به توس خانواده را جمع کردند و گفتند برای من گریه کنید تا به مردم و تاریخ بفهمانند فریب مامون را نخوردند و این دستگاه را رسوا کردند.

کارشناس دینی در پایان یادآور شد: حضرت نسبت به دوستان و شیعیان که در زمان هارون تحت فشار بودند و تقیه می کردند فهماندند که مامون با هارون تفاوتی ندارد.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.