اصفهان شرق

ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند/دشمنان به دنبال ایجاد فضای ریاضتی برای اقتصاد کشور هستند

کدخبر: 171448
1397/04/31 در ساعت 09:04

به گزارش اصفهان شرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 31 تیر) در نطق میان دستور خود گفت: با بیان اینکه امروز از جهات بین المللی، از بعد مولفه‌های منطقه‌ای و وضعیت اقتصادی داخلی کشور در دوره بسیار حساسی از تاریخ انقلاب قرار داریم، گفت: در تحلیل شرایط و یافتن راه‌حل‌ها باید به همه این ابعاد سه گانه توجه تام داشت.

وی تصریح کرد: ملت ایران در جریان هستند از جهت بین المللی با همه خصومتی که آمریکا پس از انقلاب علیه ما داشت اما در موضوع هسته‌ای وقتی این کشور پیشنهاد مذاکره را از طریق یکی از کشورهای منطقه ارائه کرد بعد از طی مراحلی برای ساماندهی پایه‌های گفتگو که یکی از آنها پذیرش غنی سازی در ایران بود، جمهوری اسلامی ایران پذیرفت تا مذاکرات در قالب 1+5 انجام شود.

لاریجانی افزود: ایران پذیرفت تا طی این گفتگوها تحریم‌ها برداشته شود و مسیر قابل تأیید آژانس از نظر فناوری هسته‌ای هم فراهم آید، پس از دو سال مذاکره توافق حاصل شد تا امروز که بیش از 12 گزارش از آژانس منتشر شده است، ایران متعهدانه عمل کرده اما در طرف مقابل آمریکا از ابتدا با تعلل و کم کاری به تعهدات خود عمل نکرد تا دوره رئیس جمهور فعلی این کشور که به کلی از توافق خارج شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان برای بهبود شرایط کشور مخصوصا از بعد اقتصادی تلاش خود را حتی با مذاکره با دشمن انجام دادند، بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا مکررا تقاضا داشت متقابلا و بر اساس حق قانونی خود مقابله به مثل نکند و از توافق هسته‌ای خارج نشود.

وی ادامه داد: آنها قول دادند که ساز و کارهایی تدارک ببینند که منافع توافق هسته‌ای را برای ایران مهیا کنند، باز برای مرتبه دوم مسئولان کشورمان تقاضای آنها را رد نکردند به این دلیل که تا امکان دارد شرایط اقتصادی برای مردم مشکل نشود که البته هنوز این مرحله به نتیجه عملی نرسیده است و مذاکرات ادامه دارد.

لاریجانی تأکید کرد: از مجموع این مسیر حرکتی یک نکته قطعی است که نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای از همه روش‌ها برای رفع سوء تفاهمات و حل مسئله به نحوی که فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود بهره جسته و این مسیر را نیز ادامه می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که جوهره آن، این است که طرف مقابل تصور دارد با فشار اقتصادی می‌تواند خواسته ما معقول و سلطه طلبانه خود را بر ملت ما تحمیل کند و اینجاست که باید به آنان فهماند ملت ایران، ملتی صبور و اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمی‌کند و غیرت ملی آنان هم اجازه نمی‌دهد به دلیل خوی سلطه طلبانه آمریکا آینده خود را از نظر پیشرفت تکنولوژی نادیده بگیرد.

وی همچنین با اشاره به حادثه تروریستی در مریوان و به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در این حادثه، اظهار کرد: این حادثه نشان می‌دهد هدف اصلی تروریست‌ها امنیت ملی ما بوده است و هست و تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها صیانت از امنیت ملی کشور بوده و بدون امنیت نمی‌توان به هیچ توسعه‌ای دست یافت.

لاریجانی با اشاره به دوره جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام، بیان کرد: ملت و همه بخش‌های حکومت می‌توانند این فضا را به دوره بازسازی درونی اقتصادملی تبدیل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وکلای ملت تاکید کرد: شما به خوبی به خاطر دارید، در دوره جنگ تحمیلی، تحریم‌های نظامی ملت را مصمم کرد که در تکنولوژی‌های مربوطه، مخصوصا در زمینه موشک، روی دانش خود تمرکز کند، در دوره‌ای مجبور بودیم با صبر و استقامت سپری کنیم تا به ساخت انواع موشک‌ها مسلط شویم.

وی ادامه داد: امروز ایران از قدرت بازدارندگی دفاعی برخوردار شده و مناقشه آنان دیگر تهدید جنگ علیه ایران نیست. بلکه سخن از کاستن بُرد موشک به میان می‌آورند.

لاریجانی اظهار کرد: قدرت بازدارندگی دفاعی ایران، نتیجه تلاش‌های آن دوره بازسازی درونی بنیه دفاعی است، به همین منوال، دوره تمرکز بر حل مسائل درونی اقتصاد ملی، این ره‌آورد را در آینده خواهد داشت که پس از آن، دیگر آمریکا با ایران امروز مواجه نیست که با تهدید تحریم اقتصادی، قدرت زورگویی پیدا کند، بلکه با اقتصادی مقاوم، زاینده و مسلط بر تکنولوژی‌های مورد نیاز مواجه خواهد شد.

رئیس قوه مققنه در صحن علنی خاطر نشان کرد: لازمه توفیق در دوره این تحریم‌ها این است که اولا یک تحلیل مشترک در کشور وجود داشته باشد و به جای تحلیل‌‌های سطحی سیاسی و خط‌بازی، به توسعه درونی کشور توجه شود. ثانیا بسترهای توسعه درونی کشور از نظر ایجاد فضای تلاش علمی و تکنولوژیک برای جوانان، به‌خصوص افرد تحصیل‌کرده فراهم شود و چون زمینه استفاده از امکانات بیرونی کمتر فراهم است، تکیه بخش‌های مختلف به‌طور طبیعی به سوی توانمندی‌های درونی سوق می‌یابد و باید از این فرصت بهره جست؛ ثالثا چالش‌های مهم کشور با همکاری دولت و مجلس به سوی راه‌حل‌های علمی سوق یابد و به جای اقدامات زودگذر و شعاری، مشکلات با بهره جستن از آرای صاحب‌نظران، به راه‌حل برسد.

وی ادامه داد: همچنین به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌‌های تخصصی پارلمان توصیه می‌کنم که زمینه‌های بازسازی درونی اقتصادی را مبنای بررسی‌های خود قرار دهند، چراکه کلید کار در این است که اولا ضوابط و مقررات حضور جوانان در عرصه توسعه کشور آسان و نیازهای قوانینی جدید برای این دوره فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به تصمیم نفرت انگیز پارلمان رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته هم گفت: این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر دری برای وارد کردن نابسامانی امنیتی در منطقه استفاده می‌کنند، آمریکا و رژیم صهیونیستی که سال‌ها با توافقاتی مانند اسلو ژست مصالحه برای فلسطینی‌ها را می‌گرفتند یک باره از لاک حقوق بشری خود خارج شده و خلاف همه نظامات بین المللی تصمیمی کاملا نژاد پرستانه در پارلمان این رژیم تصویب کردند که به فلسطینی‌ها حقی را در سرزمین‌های آبا و اجدادی خود نمی‌دادند و آن را یک سرزمین یهودی و با زبان عبری نامیدند.

وی اظهار کرد: ظاهرا معامله فضاحت بار غرب که آقای ترامپ نوید آن را می‌داد چهره کریه خود را نشان داد و این تصمیم ناشیانه آغاز یک سری مناقشات در منطقه خواهد بود و حتی هم پیمانان آمریکا هم این اقدام را تقبیح کردند.

لاریجانی تصریح کرد: ملت رشید فلسطین و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد صهیونیست‌های پُررو منطقه را دوباره دچار هرج و مرج کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس هم این اقدام نژاد پرستانه را محکوم می‌کند و از مجامع بین المللی به ویژه بین المجالس اسلامی می‌خواهد هرچه سریع‌تر با تشکیل جلساتی در این زمینه برای مقابله با این اقدام یهود گرایانه اقدامات لازم را برای مقابله با این اقدام دسیسه گرایانه انجام دهد.

انتهای پیام/

مهر