سرویس: غیر تولیدی 17:00 - یکشنبه 31 تیر 1397

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان

شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی کشور یکپارچه‌سازی قوانین داخلی است

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان گفت: اینکه هر دستگاهی برای تولیدکنندگان داخلی پیچ و خم‌های زیادی به وجود می‌آورد قابل قبول نیست. دستگاه‌ها باید در جذب سرمایه‌گذار در تلاش باشند، اما با این شرایط سرمایه‌گذار در لای چرخ دنده دستگاه‌ها له می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق،علیرضا باطنی در خصوص راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات کاملاً ملموس جامعه مشکلات اقتصادی است. از چهار سال پیش پیش‌بینی می‌شد که شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مشکلات اقتصادی بیشتری دامن‌گیر جامعه شود. به همین دلیل مقام معظم رهبری با نظر کارشناسان زبده اقتصادی بحث اقتصاد مقاومتی را به میان آوردند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی چون بر پایه توانایی‌های داخلی استوار و درون‌گرا است برای کشوری مانند ایران حقیقتاً نسخه رهایی بخش است به همین جهت رهبری عناوین سال را بر همین سمت و سو نام‌گذاری می‌کردند. منتها مشکل اصلی این است که برخی دولتمردان تصورشان بر این است که مشکلات را از طریق مذاکره با غرب و جلب نظر قدرت‌های بزرگ می‌توان حل کرد!

مشکلات اقتصادی از بیرون قابل حل نیست

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان تصریح کرد: به دفعات تجربه کردیم که این جنس مسائل از بیرون قابل حل نیست، بنابراین باید به داشته‌های خوداتکا کنیم. کشوری هستیم دارای منابع غنی کانی، سطحی و زیر سطحی و در یک منطقه حساس بین‌المللی قرار داریم. تمام دنیا آمریکا و اتحادیه اروپا نیست. اگر در مراودات اقتصادی کشورهای پیرامون خودمان و آسیای میانه، غرب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین توجه بیشتری می‌کردیم وضعمان بهتر از امروز بود.

باطنی گفت: بنابراین شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی کشور یکپارچه‌سازی قوانین داخلی است. قوانینی که هر کدام حلقه‌ای از زنجیره مسائل اقتصادی را ورق می‌زند. به نظر می‌رسد قانون کار نیاز به جرح و تعدیل دارد و قوانین حاکم بر صنعت و معدن و مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی نیاز به باز بینی نیاز دارد. در چنین شرایطی اگر بخواهید مسائل ایده آل را در منابع طبیعی ببینید و اولویت شما زندگی امروز مردم نباشد وضع به گونه دیگری رقم می‌خورد.

بازنگری در قوانین ضروری است

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی هر روز با بیکاری بیشتری مواجه می‌شویم به نظر می‌رسد بازنگری نسبت به قوانین مربوط را لازم داریم. در مورد گمرک و صادرات و واردات هنوز مسئولان خطر قاچاق را جدی نگرفته‌اند و هر روز شاهد مسئله جدیدی در این خصوص هستیم. سیاست‌های پولی و ارزی بی‌ثبات بر کشور مصیبت‌های زیادی را تحمیل کرده است.

وی در همین خصوص افزود: چگونه می‌شود هر روز یک سیاست با شیوه آزمون و خطا جامعه را دچار التهاب کند. یک روز منابع ارزی‌مان را حراج می‌کنیم و می‌گوییم هر کس به هر میزان می‌خواهد در اختیارش قرار می‌دهیم. یک روز منابع طلا را حراج می‌کنیم و این دور باطل را ادامه می‌دهیم. مشخص است که سیاست‌ها با فکر و تدبیر همراه نیست.

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان، گفت: یکی دیگر از مشکلات بار روانی امور است. برخی افراد دانسته و برخی ندانسته دل مردم را خالی می‌کنند و مردم را دچار ترس می‌کنند. از طرف دیگر هنوز جدیت لازم را در موضوع اقتصاد مقاومتی احساس نمی‌کنیم. امروز وقتی پای درد دل تولیدکنندگان می‌نشینیم حرف‌هایی دارند که درست است و ناشی از جدی نگرفتن توانایی‌های داخلی است.

باطنی اظهار کرد: جناح‌های مختلف کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید کمک کنند تا مشکلات معیشتی مردم حل شود. این فرصت بسیار خوبی است که دولت و قوای دیگر باید استفاده کنند و هر کس به فراخور مسئولیت خودش کمک کند تا از این پیچ حساس به سلامت عبور کنیم.

فساد از نبود شفافیت شکل می گیرد

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مبارزه با فساد، گفت: اول باید ببینیم فساد چگونه شکل می‌گیرد؟ فساد معمولاً از خلأهای قانونی یا اختیارات مسئولان مربوط ناشی می‌شود. وقتی در نظام پولی و بانکی و نظام صادرات و واردات شفافیت کافی نداشته باشیم و دستگاه‌ها هم‌افزا عمل نکنند طبیعی است که عده‌ای مجال سوءاستفاده پیدا کنند. اگر همه‌چیز شفاف باشد و دستگاه‌های مختلف به شکل جزیره‌ای عمل نکنند و قوانین هم به روز رسانی شده باشد فرصت‌ها از فرصت‌طلبان گرفته می‌شود.

سرمایه‌گذار در لای چرخ دنده دستگاه‌ها له می‌شود

وی ادامه داد: اگر به تاریخ تصویب “قانون تجارت” نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این قانون مربوط به 60 سال قبل است. چگونه می‌خواهند با قانون تدوین شده 60 سال پیش شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی را اداره کنند؟ مبارزه با فساد و فقرزدایی باید اصل کار باشد. مبارزه با تبعیض بسیار مهم است چرا که تبعیض‌ها در شرایط برابر برای تولیدکنندگان کمرشکن می‌شود. در کنار این مسائل همچنین باید با رشوه و بوروکراسی اداری مبارزه کرد.

باطنی خاطرنشان کرد: اینکه هر دستگاهی برای تولیدکنندگان داخلی پیچ و خم‌های زیادی به وجود می‌آورد قابل قبول نیست. دستگاه‌ها باید در جذب سرمایه‌گذار در تلاش باشند، اما با این شرایط سرمایه‌گذار در لای چرخ دنده دستگاه‌ها له می‌شود. این عوامل سبب می‌شود جامعه به سمت زوال اقتصادی حرکت کند و قدرت ریسک افراد تنزل پیدا کند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.