سرویس: اخبار شهرستان 03:33 - شنبه 30 تیر 1397

در گردهمایی کشاورزان شهرستان اصفهان مطرح شد؛

تخصیص حق‌آبه شرعی و قانونی، مطالبه اصلی کشاورزان حوضه زاینده رود/ مالکیت حق‌آبه با کشاورز حق‌آبه دار است

گردهمایی کشاورزان حوضه زاینده رود با حضور مسئولان و هزاران نفر از کشاورزن و با هدف مطرح کردن مطالبات قانونی و شرعی این قشر زحمت کش برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، جمع چندین هزار نفری کشاورزان حوضه زاینده رود در مهدیه روستای وجاره از توابع براآن شمالی با عنوان گردهمایی کشاورزان شهرستان اصفهان برگزار شد.

در این جلسه سه ساعته که با حاشیه هایی همراه بود، دوتن از نمایندگان، فرماندار، استاندار و مسئولان صنف کشاورزی شهرستان اصفهان حضور داشتند و هر یک به بیان طرح ها و دیدگاه های خود در رابطه با حل مشکلات این قشر زحمت کش پرداختند.

*استاندار اصفهان: مدیریت استان اصفهان تلاش خود را برای حل مشکلات به کار می برد

استاندار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: بیش از70 هزار خانوار کشاوررز در استان اصفهان وجود دارد و قطعا بخش وسیعی از جمعیت اصفهان را در بر می گیرند.

محسن مهرعلیزاده افزود: مدیریت این استان با درک و شناخت وضعیت موجود تمامی تلاش خود را برای حل مشکلات کشاورزان به کار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همه اطلاعات آماری در خصوص زاینده رود را می دانم، گفت: 380 متر معکب آب، پشت سد زاینده رود پیش بینی می کردیم که خوشبختانه این میزان با بارش های اخیر در اردیبهشت ماه به 450 میلیون متر معکب رسید.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برخی آمارها در خصوص حوضه زاینده رود به درستی بیان نشده است، تصریح کرد: نمی توان گفت در این خصوص مسئولان استان اصفهان کاری نکرده اند و در طول این مدت مسئولان صنف کشاورزی پیگیر تشکیل جلسات متعددی بودند.

در حاشیه این جلسه، برخی از کشاورزان به دلیل اینکه استاندار اصفهان، آمارهایی که توسط یکی از اعضای صنف کشاورزی مطرح شده بود را رد کرد، جلسه را ترک کردند.

*دبیر صنف کشاورزان این استان: همه صحبت های ما با سند شرعی و قانونی است

اسفندیار امینی با بیان اینکه تاامروز هر حرفی زده ایم با سند شرعی و قانونی است، اذعان کرد: همه صحبت های ما کارشناسی شده و برحسب سند شرعی و قانونی است تا کسی بهانه به صحبت های به حق کشاورزان وارد نکند.

دبیر صنف کشاورزان استان اصفهان گفت: اگر بنا باشد حکومت بتواند لوله آسیب دید یزد را کنترل کند؛ پس می تواند جلوی برداشت های بی رویه را بگیرد و این یعنی حکومت نمی خواهد کاری برای اصفهان انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه کسی نباید برای حقابه کشاورزان تصمیمی بگیرد، بیان کرد: هیچ کسی اعم از مسئول و غیر مسئول حق ندارد در مورد حقابه ای که حق قانونی کشاورزان است تصمیم بگیرد و اقدام افرادی که طرح بن بروجن را در دست راه اندازی دارند بسیار خلاف و ناشایست است.

امینی با بیان اینکه پساب فاضلاب شهرستان اصفهان حق کشاورزان حقابه دار است، خاطرنشان کرد:‌ در مصوبه 4322 که 64 سال قبل تصویب شد، سهم تونل اول حقابه را به شهرداری وقت دادند و در ازای آن مقرر شد، پساب فاضلاب بعد از تصویه به زراعت کشاوزان باز گردد ولی امروز می بینیم با وجودی که هر کسی سهمی از پساب دارد، دولت این پساب را فروخته است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید تمام قد پشت سر دیگر نمایندگان باشند، گفت: انتظار ما این است که اگر نماینده ای طرح سوال کرد، همه نمایندگان اصفهان پشتش بیایند تا بتوان راه حل آسان تری را به کار بست.

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: به غیر از حقابه، چیز دیگری نمی خواهیم و اعلام می کنیم که همراه اجرای طرح های اشتغالزایی هستیم ولی از حقابه کوتاه نخواهیم آمد.

*رئیس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان: مسئولان پیگیر مشکلات قشر آسیب دیده شرق اصفهان باشند

رئیس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، گفت: کشاورزان مهربانی و همکاری کردند و هر جا دیدند آب شرب مردم در خطر است، همراهی خوبی را انجام دادند ولی انتظار دارند تا مسئولان پیگیر مشکلاتشان باشند.

حسن محسنی افزود: مسئولان بنشینند و راه حل های خود را ارائه دهند تا کشاورز بداند می تواند در پاییز از 28 روز آب با 30 متر معکب از سد ابشار استفاده کند.

وی با اشاره به ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب که به تصویب شورای نگهبان رسید، تاکید کرد: اگر آبی از حقابه دار فروش رفته باید با رضایت کامل و همفکری کشاورز حقابه دار باشد ولی متاسفانه دیده می شود که برخی به جای کشاورز تصمیم گرفته و حقابه کشاورز را بدون مشورت با او، به فروش می رسانند.

رئیس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: همراهی کامل برای اجرای طرح های اشتغالزایی می کنیم ولی به هیچ وجه از حقابه نمی گذریم.

*عضو هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان: اجازه سوء استفاده به کسی نخواهیم داد

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد:‌ ما اگر متحد باشیم در راستای قانون به طور منطقی از حقوقمان دفاع می کنیم و اگر خدای ناخواسته سر کوچکترین فرد، جلسه به هم بریزد خیلی ها سو استفاده می کنند.

کاظم محمدی با بیان اینکه بیش از 20 سال است که مسئولان قول حل برخی مسائل حوضه زاینده رود را داده اند، ابزار کرد: برخی مسائل را اگر مسئولان استان اصفهان می خواستند حل کنند، الان 20 سال بود مهلت داشتند و در این رابطه نتیجه می گیریم که پاره ای از مشکلات ار باید در تهران مطرح کرد.

وی با بیان اینکه باید فکری به حال زراعت و باغات شهرستان اصفهان کرد، گفت: درخت 80 ساله ای در خمینی شهر و خشک شدن 199 هزار هکتار زمین در شرق شهرستان اصفهان چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت و در این خصوص مسئولان باید وارد عمل شوند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان تصریح کرد: در حالی که آب چاه به آب شرب مردم اصفهان اضافه می شود، چهار محالی ها بدون حد و مرز آب از زاینده رود برداشت می کنند و امروز باید دست برخی از برداشت های بی رویه را کوتاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان خواستار اجرای مصوبات شورای عالی آب، توزیع عادلانه آب و تخصیص حقابه شرعی و قانونی خود هستند و مسئولان باید در این خصوص همراه کشاورز باشند.

دو نماینده مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.