سرویس: اخبار شهرستان 15:11 - جمعه 29 تیر 1397

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان:

مالکیت حق‌آبه زاینده رود با کشاورزان حق‌آبه دار است/ قانون نحوه توزیع خسارت را مشخص کرد

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: در بند سه مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب، مشخص شده که هر کسی بخواهد از حق‌آبه کشاورزان استفاده کند باید از کشاورزان حق‌آبه دار اجازه بگیرد.

اسفندیار امینی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به عدم اجرای مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود اظهار کرد: عدم اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای زاینده رود و شورای هماهنگی آب علی رغم وعده های چندین ساله اجرایی نشد و این در صورتی است که کشاورزان چشم به اجرای آن دوخته اند.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: باغدارانی هستند که تکلیف باغاتشان مشخص نیست و برخی تا هر مترمعکبی 20 هزار تومان آب برای از بین نرفتن درختان میوه شان خریداری کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ماده 44 قانون توزیع آب، به خوبی نحوه پرداخت خسارت را مشخص کرده است، گفت: اینکه هر روز بخواهیم به گونه ای متفاوت برای خسارت کشاورزان تصمیم بگیریم اصلا صحیح نیست زیرا بر اساس ماده 44 قانون توزیع آب، نحوه پرداخت خسارت مشخص شده است.

امینی با تاکید بر اینکه نباید به جای کشاورزان تصمیم گرفت، تصریح کرد: در بند سه مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب، مشخص شده که هر کسی بخواهد از حق‌آبه کشاورزان استفاده کند باید از کشاورزان حق‌آبه دار اجازه بگیرد ولی دیده می شود برخی مسئولان خودشان برای کشاورزان تصمیم گرفته و بعد نتیجه را به آنها بازگو می کنند.

وی ادامه داد: مالکیت حق‌آبه با حق‌آبه دار است و باید با کشاورزان و نمایندگانی که خودشان به صورت آزاد انتخاب کرده اند، در این رابطه مشورت کرد که با کمال تاسف می بینیم دولت حق‌آبه کشاورزان اصفهان را بدون اذن از کشاورز فروخت و خبری از پولش نشد.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از وعده هایی که مسئولان در نگاه اول روی آن پافشاری می کردند و هنوز اجرایی نشده است، بند 5 مصوبات جلسه 10 شورای عالی آب است که قرار شد صندوق برداشت خسارت تشکیل شود ولی امروز خبری از اجرای این بند نیست.

وی ضمن اشاره به پساب فاضلاب شهرستان اصفهان، افزود: پساب فاضلاب شهرستان اصفهان سهم حقابه دار است ولی شهرداری و فولاد مارشنان امروز برخی بهره داران از این پساب شده اند ولی کسی به فکر فرونشست زمین، مرگ گاوخونی و خشکی زراعت کشاورزان نیست.

امینی تاکید کرد: مگر کشاورز 60 ساله می تواند در کارخانه فولاد کارگری کند و یا شغلی دیگر را به عنوان شغل اصلی بعد از کشاورزی در نظر بگیرد که به عنوان راه حل، دائما صحبت از مشاغل جایگزین می کنیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.