اصفهان شرق

کاهش ۲۸ درصدی بارش‌های تابستانی نسبت به سال گذشته/هرمزگان کم بارش‌ترین استان کشور

کدخبر: 171173
1397/04/27 در ساعت 13:11

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، روز‌های گرم تابستان امسال در حالی سپری می‌شود که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۶۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است. بارشی که سال گذشته در همین بازه زمانی به ۲۳۰ میلیمتر رسیده بود.

از ابتدای تیرماه نیز حجم بارندگی‌های کشور تنها به یک میلیمتر رسیده است که این میزان اندک بارندگی هم مربوط به حوضه‌های آبریز دریای خزر و قره قوم است و سایر حوضه‌های آبریز اصلی کشور تابستان خشکی را سپری می‌کنند و همان میزان بارندگی‌های سال گذشته خود در این بازه زمانی را هم ندارند.
با وجود اینکه بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است، ولی افت ۴۵ بارندگی‌ها در فصل زمستان و کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در فصل پاییز سال ۹۶ موجب شده تا تابستان امسال را با کاهش ۶۴ میلیمتری نزولات جوی نسبت به سال گذشته سپری کنیم.
از میان ۶ حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که قسمت‌های وسیعی از غرب، جنوب غربی و جنوب کشور را شامل می‌شود. با افت ۴۲ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته بدترین شرایط را در میان سایر مناطق یاد شده تجربه می‌کند. ثبت ۲۱۲ میلیمتر بارش این حوضه در سال آبی جاری در حالی است که مقدار بارش‌های آن در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۵ میلیمتر بوده است.
کاهش ۲۸ درصدی بارش‌های تابستانی نسبت به سال گذشته/
با توجه به اینکه حدود ۸۶ درصد ظرفیت در دست بهره‌برداری نیروگاه‌های برق آبی در این حوضه آبریز واقع شده است، طبیعتا افت ۴۲ درصدی بارندگی‌ها در این حوضه آبریز و به تبع آن پایین بودن ارتفاع آب در مخازن سد‌ها موجب شده تا میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برق آبی هم با کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شده و برای تابستان امسال با کمبود پنج هزار و ۳۱۵ مگاواتی تولید برق نسبت به نیاز مصرفی مواجه شویم.
همچنین در این بین حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق ۳۶ درصد و قره‌قوم نیز ۲۱ درصد کاهش بارش داشته‌اند.
به‌رغم بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر وضعیت منابع آبی شهر‌های در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۲ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند. هرمزگان با منفی ۷۹ درصد کم بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بوده است که پس از این منطقه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۲ درصد، کرمان با ۷۰ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد کم بارش‌ترین مناطق کشور هستند.
البته در این بین بارش‌های قابل توجه بهار امسال در برخی از مناطق کشور موجب شده تا حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر به مراتب شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنند؛ به طوری که این دو حوضه آبریز به ترتیب با افزایش ۴۸ و ۱۲ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبه رو هستند.
در این بین استان‌های آذربایجان شرقی با ۵۳ درصد، آذربایجان غربی با ۵۰ درصد، کردستان با ۲۹ درصد، کرمانشاه با ۲۳ درصد و زنجان با ۲۲ درصد افزایش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته شرایط به مراتب بهتری را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.
همچنین در این بازه زمانی پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران با ثبت ۹۶۱ میلی‌متر بارندگی و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور نیز «هوشک ــ سراوان» در استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۳.۳ میلیمتر بارش بوده است.
انتهای پیام/