سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:02 - چهارشنبه 27 تیر 1397

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هشدار داد؛

شیوع دوباره «گواتر» در صورت عرضه نمک های غیر مجاز

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: اگر از عرضه نمک های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره شاهد افزایش ابتلا به گواتر در کشور خواهیم بود.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر زهرا عبداللهی در کارگاه آموزشی و همایش ملی بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری، افزود: ۵۰ درصد بیماری های قلبی و عروقی و ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

وی ادامه داد: مصرف کم میوه و سبزی ۱۹ درصد علت سرطان های دستگاه گوارش و ۳۱ درصد بیماری های قلبی است.

عبداللهی اظهار داشت: از ۱۰ عامل بیماری های غیرواگیر مهم ترین ریسک فاکتور، تغذیه نامناسب است که موجب شده بیماری های غیرواگیر از ۵۶ درصد در سال ۸۰ به ۷۶ درصد در سال های اخیر برسد.

وی گفت: مطالعات سال ۹۵ نشان می دهد مصرف سبزی و میوه در روستاها از شهرها نیز کمتر بوده است. مصرف حداقل ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه توصیه جهانی است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه ادامه داد: مصرف زیاد چربی و روغن عامل اصلی سرطان های پروستات و سینه است که از شایع ترین سرطان هاست.

وی افزود: چاقی شکمی از چاقی عمومی بدتر است که مطالعات سال ۹۱ نشان می دهد این چاقی در زنان ۶۱ درصد است.

عبداللهی، کاهش ضریب هوشی را ناشی از کمبود ید و آهن در افراد دانست و گفت: کمبود ریزمغذی ها اعم از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین های A، ویتامین D، کمبود روی و ید هستند.

وی گفت: کمبود ید در ۳۰ سال پیش موجب بروز ۷۰ درصدی گواتر می شد که با غنی سازی نمک به ید تصفیه شده باعث شد این عدد به ۵ درصد برسد که اگر از عرضه نمک های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره به تدریج به همان وضعیت سابق برخواهیم گشت.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.