سرویس: غیر تولیدی 15:31 - دوشنبه 25 تیر 1397

رئیس قوه قضاییه در جمع مسئولان عالی دستگاه قضا:

پرونده‌های ارز، سکه، خودرو و موبایل به طور ویژه در حال رسیدگی است

رئیس قوه قضاییه از رسیدگی ویژه به پرونده‌های مربوط به ارز، سکه و واردات خودرو و موبایل خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک ایام ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، هفته کرامت و میلاد مسعود امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، مضاجع مطهر اهل بیت (ع) و بقاع متبرکه امامزادگان در مواطن شریفه از جمله عتبات عالیات، ایران و … را درهایی به ابواب رحمت الهی توصیف و تصریح کرد: مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن در قرون متوالی با توسل به مقام اهل بیت (ع)، راهی به معنویت و نورانیت یافته اند و حوائج خویش را از این گنجینه های نورانی استمداد کرده اند. هر چه معرفت انسان نسبت به ائمه معصومین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مقامات نورانی آنان بیشتر می شود، رشد و تعالی بیشتری می یابد و قلب او برای دریافت این نورانیت، مستعدتر می شود.

اهل بیت (ع)، ظهور تام حضرت حق در همه عوالم هستند

رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه اهل بیت (ع) در شراشر عالم وجود، ظهور تام حضرت حق هستند، ادامه داد: اگر به این معنا باور پیدا کنیم، اقتراب به ساحت اهل بیت (ع)، توسل به وجود نورانی و مبارک آن بزرگواران و توجه به مقاماتشان برای انسان شوق انگیز می شود و امیدواریم خداوند با برانگیختن این اشتیاق، توفیق بهره مندی از برکات وجودی اهل بیت (ع) و یافتن راهی به نورانیت آل الله را به همه ما عطا کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه خداوند متعال بر انسان منت گذاشته و اهل بیت (ع) را واسطه فیض و رحمت خود برای ما قرار داده است، افزود: با اینکه خداوند متعال خود منشاء همه حقوق، عواطف و نعمات است بر حسب آنچه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم، اهل بیت (ع) را واجد حقی بر خود می داند. ما نیز خداوند را به حق اهل بیت علیهم السلام قسم می دهیم که هر چه بیشتر، قلوبمان را به انوار محبت و معرفت اهل بیت (ع) روشن و منور بفرماید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به دیدار روز گذشته هیات دولت و رئیس جمهوری با مقام معظم رهبری و توصیه های مهم و راهگشای رهبر معظم انقلاب در این دیدار، اظهار کرد: امیدواریم دولت محترم به عنوان مخاطب اصلی فرمایش های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نیز سایر قوا و نهادها در عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب کوشا باشند و بتوانند این مقطع حساس و خطیر را با موفقیت پشت سر بگذارند.

کار جهادی، مشکلات کشور را حل می کند

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انجام کار جهادی، این موضوع را از مهم ترین محورهای تذکرات ایشان دانست و یادآور شد: گاه لازم است انسان شیوه خود را تغییر دهد. کار جهادی و انقلابی، مشکلات کشور را حل می کند. توجه بیشتر به استعدادها و امکانات داخلی و به کار گرفتن آنها نیز توصیه بسیار مهمی است. گسترش روابط با سایر کشورها به جز رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا که مدام با خباثت و موذی گری، اقدام به تشدید تحریم ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران می کند، می تواند تهدیدها و تحریم های آمریکا را خنثی کند.
رئیس قوه قضاییه، خودباوری و امید به آینده را از دیگر نکات محوری مورد تاکید همیشگی مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: اگر مسئولان نشان دهند که در صحنه حضور دارندو مشکلات مردم را به خوبی لمس می کنند، مردم هم در برابر کمبودها و کاستی ها صبر پیشه خواهند کرد زیرا این ملت در مقاطع مختلف نشان داده که به کشور و نظام خود علاقه دارد و از تبلیغات سوء دشمنان نظام اسلامی منفعل نمی شود.

اگر مردم از مسئولان عزم راسخ برای حل مشکلات ببینند، در صحنه حضور خواهند داشت

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: یکی از بهترین نمونه های اخیر در زمینه انجام کار جهادی و رفع مشکلات، آبرسانی به شهرهای جنوبی از جمله خرمشهر و آبادان بود که همگی دیدیم با تلاش مضاعف مسئولان و همکاری مردم، این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شد. این ماجرا نشان داد که اگر مردم از ناحیه مسئولان، جدیت، احساس مسئولیت و عزم راسخ ببینند، در صحنه حضور خواهند داشت.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که مسئولان در همه قوا با عمل به توصیه های مقام معظم رهبری و نشان دادن عزم راسخ در رفع مشکلات، اعتماد عمومی را جلب کنند و با تدبیر، فکر، منطق و کمک مردم، در جهت حل مشکلات گام بردارند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام داخلی برای غلبه بر عملیات روانی آمریکا و اذناب منطقه ای آن، اظهار کرد: امروز رژیم صهیونیستی، آمریکا و اذناب منطقه ای آنها تمام تلاش خود را برای ناامید کردن مردم، از بین بردن روحیه ملی و اضمحلال درونی نظام به کار گرفته اند. البته این اقدامات دشمن تازگی ندارد و مردم ما از 40 سال پیش با این رفتارها آشنا هستند اما امروز، اقدامات خصمانه دشمنان، آشکارتر و عریان تر شده و رفتار غیرمعقول و غیرمنطقی رئیس جمهور متوهم و خیالاتی آمریکا نیز چاشنی این دشمنی ها شده است.

کسی که توهم تماس از سوی ایران را دارد، ملت ما را نمی شناسد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حسب برخی گزارش های رسانه های آمریکا، ترامپ در همین مدت کوتاه ریاست جمهوری خود هزاران دروغ به مردم کشورش گفته است، خاطرنشان کرد: این رفتارها غیر از اقدامات غیرمعقول ترامپ از جمله خروج از توافق چندجانبه برجام است. اخیرا نیز حسب برخی گزارش ها به بیان این توهم پرداخته که بالاخره مقامات ایران با او تماس خواهند گرفت و تقاضای مذاکره خواهند کرد. او نمی داند ایران سرزمین ملت عزتمندی است که 40 سال در مقابل ایذاها، تهدیدها و فشارهای آمریکا ایستادگی کرده است و مسئولان این کشور هیچگاه در چارچوب توهمات و تخیلات او عمل نخواهند کرد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مقابله با چنین اظهارات سبک و غیرمنطقی، نیازمند تدبیر در داخل و افزایش وحدت و انسجام ملی است، افزود: آنها کمر همت بسته اند که جمهوری اسلامی را زمین بزنند و تمام تلاششان معطوف به عملیات روانی برای نا امیدسازی مردم است. مهمترین وظیفه در این شرایط خاص، حفظ وحدت است. تمام اقتدار کشور باید در یک مسیر باشد و آن مسیر ترسیم شده توسط رهبری معظم انقلاب است و نهادها و رسانه ها باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. نباید هر کس در هر جا ساز خود را بزند. ما نیازمند کار قوی برای مقابله با عملیات روانی دشمن هستیم و در این راستا هر اقدامی که منجر به تخریب ارکان نظام شود به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

مسئولان، صادقانه و صریح با مردم سخن بگویند

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه همه قوا، نهادها و رسانه ها باید به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: دولت نیز باید تلاش خود را مضاعف کند و در کارها جهادی عمل کند. مدیران دستگاه های اجرایی باید با مردم صادقانه و صریح سخن بگویند. مردم از مسئولان خود «صداقت» ، «عدالت» و «تدبیر» می خواهند و این یک مطالبه برحق است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن برای پمپاژ یأس در جامعه از همه ابزارهای خود استفاده می کند، یادآور شد: دشمن مدعی فروپاشی جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که ملت ایران طی همه سال های گذشته نقشه ها و توطئه های دشمنان را نقش بر آب کرده اند و امروز هم با بهره مندی از توان داخلی و استعدادهای درونی خود بر مشکلات فائق خواهند آمد.

رئیس قوه قضاییه، تخریب قوا را خیانت به کشور دانست و با توجه دادن رسانه ها به این موضوع اظهار کرد: متاسفانه مدتی است که برخی هر مطلب کوچک و بزرگ، با ربط و بی ربطی را بهانه حمله به قوه قضاییه قرار می دهند در حالیکه این کار بسیار غیرعقلانی است. خصوصا در بستری که دشمن با همه ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای خود در صدد برهم زدن انتظام کشور است، عده ای نیز در داخل عامدانه یا جاهلانه به این مقصود دشمن کمک می کنند.

برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع الخروج و مورد بازجویی قرار گرفته اند

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع مهم مقابله با فساد در کشور، دستور اخیر رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی در زمینه تخلفات مربوط به واردات خودرو و درخواست او از قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: ذکر این نکته لازم است که دستگاه قضایی از مدت ها قبل توسط سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده بود. سازمان بازرسی ضمن اعلام جرم، این پرونده را به دادستانی ارجاع داده بود و دادستانی تهران نیز در روزهای اخیر، اقداماتی را در این زمینه صورت داده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اقدامات قضایی صورت گرفته در این مورد تصریح کرد: در جریان تحقیقات صورت گرفته، برخی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با این پرونده، ممنوع الخروج، احضار و بازجویی شده اند و بررسی ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، مدیران برخی شرکت های واردکننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نیز در مرحله تحقیقات است. در خصوص شرکت هایی که با ارز دولتی اقدام به واردات گوشی تلفن همراه کرده بودند نیز برخی مدیران این شرکت ها احضار شده اند و تحقیقات ادامه دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در پرونده واردات موبایل با ارز دولتی مسلم شده است که برخی فاکتورها جعلی بوده اند، به وجود برخی تناقضات در موضوع تخلفات واردات خودرو اشاره کرد و افزود: در این زمینه تناقض های عجیبی میان اظهارات دستگاه های اجرایی وجود دارد. از یک طرف، وزارت صنعت مدعی است که ثبت سفارشی صورت نگرفته و از سوی دیگر، گمرک می گوید ما بدون ثبت سفارش مجوز واردات نمی دهیم و همه می دانند که واردات خودروها صورت گرفته. این تناقض ها نشان می دهد که مشکلی در روند واردات این تعداد خودرو وجود داشته و دستگاه قضایی مشغول بررسی این موضوع است.

شعبه، قاضی و ناظر ویژه برای رسیدگی به پرونده های اقتصادی اخیر تعیین شده است

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به ورود دستگاه قضایی به پرونده های مربوط به نوسانات بازار ارز و سکه اظهار کرد: از مدتی قبل، شعبه و قاضی ویژه ای برای این کار تعیین شده و معاون اول محترم قوه قضاییه مسئولیت یافته که به صورت ویژه بر این رسیدگی ها نظارت داشته باشد. دادستان محترم کل کشور نیز در حال کمک برای رسیدگی دقیق و سریع به این پرونده هاست و دادستانی تهران و سپس دادگستری استان تهران نیز موظف شده اند که به صورت عاجل و دقیق به این پرونده ها رسیدگی کنند. البته باید توجه داشت که کار قوه قضاییه با کار رسانه ای تفاوت اساسی دارد. رسیدگی های قوه قضاییه باید بر اساس اطلاعات متقن و مستدل و مستند باشد و فضاسازی های رسانه ای نباید در روند رسیدگی عادلانه و قانونی تاثیری داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی، علت اصلی تاکید بر رسیدگی ویژه به چنین پرونده هایی را حراست از حقوق عامه و مقابله با عوامل واردکننده آسیب و خدشه به اعتماد عمومی عنوان کرد و گفت: نه تنها به عنوان یک وظیفه شرعی بلکه به عنوان وظیفه قانونی خود این موضوع را تا انتها دنبال می کنیم و مردم عزیز ما تردید نکنند که با هر کس در هر مقامی که در این زمینه تخلفی داشته برخورد قاطع خواهیم کرد. البته سرنخ هایی نیز کشف شده و بعد از تکمیل تحقیقات و قطعیت احکام صادره، به اطلاع عموم خواهد رسید. در همه این موارد نیز ضمن بازگرداندن اموال به بیت المال، مجازات های مقرر قانونی صادر و اجرا خواهد شد.

کسانی که می گویند برخورد با مفسدان اقتصادی نباید خشن باشد، اشتباه می کنند

رئیس قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی همواره ثابت کرده است که در برخورد با فساد، هیچ مجامله و مسامحه ای نخواهد کرد. معتقدیم نظر کسانی که می گویند برخورد با مفسدان اقتصادی نباید خشن باشد، کاملا اشتباه است و البته کسانی که این سخن را بر زبان آورده بودند نیز به اشتباه خود پی بردند. ما اعتقاد داریم کسانی که از رانت های دولتی استفاده و به حقوق مردم تجاوز می کنند، در واقع موجب وارد آوردن خدشه به اعتماد عمومی می شوند و با آنان باید به اشد وجه برخورد کرد. همانطور که قبلا هم گفته ام، برخی اقدامات که باعث اخلال در نظام اقتصادی می شود، می تواند مصداق افساد فی الارض باشد و مجازات این عمل نیز در قانون مشخص است. ما در اصدار حکم و اجرای احکام در این موارد هیچ تردیدی نخواهیم کرد.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با انتقاد از انتشار برخی اخبار غیردقیق و طرح ناقص برخی موضوعات از سوی افراد، یادآور شد: کار دستگاه قضایی، غیر از کار رسانه ای است. ما باید بر اساس اطلاعات متقن، مستند و مستدل کار کنیم. متاسفانه در ایام اخیر دیدیدم که یک مسئول مدعی کشف دو تن سکه شد و بعد گفتند این میزان متعلق به یک زمان نبوده و در ادامه هم برخی اطلاعات این خبر نقض شد. مسئولان باید توجه داشته باشند که وقتی اطلاعات ناقصی را منتشر می کنند یا حرف غیردقیقی می زنند، فضای فکری جامعه به هم می ریزد و از سوی دیگر، توقعات از دستگاه قضایی برای رسیدگی به موضوعی که اطلاعات غیردقیقی در مورد آن منتشر شده افزایش می یابد. براین اساس، مسئولان از جمله مقامات امنیتی و انتظامی باید قبل از مصاحبه درباره موضوعات، ابتدا مساله را به دستگاه قضایی ارجاع دهند و سپس در صورت رسیدگی و قطعیت احکام، طبق قانون موضوع اطلاع رسانی شود. چنانکه طبق قانون، انتشار اسامی مفسدان پس از طی مراحل قانونی، تکلیف است و ما در این زمینه هیچ اغماضی نخواهیم کرد.

کسانی که تصمیمات شورای نگهبان برخلاف مذاقشان است به این نهاد حمله می کنند

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود، 26 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان را گرامی داشت و تصریح کرد: شورای نگهبان نهاد بسیار مهمی است که امام راحل بر نقش آن در صیانت از قوانین و همچنین مراقبت نسبت به انتخابات تاکید داشتند و این نهاد، نقطه ای کلیدی در نظام جمهوری اسلامی است که دقیقا به همین دلیل همواره هدف برخی حملات است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: متاسفانه علاوه بر دشمنان خارجی، برخی افراد در داخل نیز که تصمیمات شورای نگهبان برخلاف سلیقه و مذاقشان است، اقدام به تخریب این نهاد قانونی می کنند که خطایی مضاعف است. اینان به جای حمله به شورای نگهبان، اگر کاستی یا نقصی هم به نظرشان می رسد به شیوه ای صحیح و منطقی نقد کنند.

رئیس قوه قضاییه در پایان از تلاش های فقها و حقوقدانان شورای نگهبان که در طول سال های متمادی در حراست از منطبق بودن قوانین مصوب مجلس با شرع و قانون اساسی و همچنین صیانت از وجه نمایندگی و ریاست جمهوری در کشور تلاش کرده اند، قدردانی کرد.

براساس این گزارش، بررسی “آیین نامه تشکیل شورای اطلاع رسانی قوه قضاییه” در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه، در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و ادامه بحث و بررسی در این خصوص به جلسات آینده موکول شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.