سرویس: غیر تولیدی 15:27 - سه شنبه 26 تیر 1397

ترفند‌هایی ساده برای مقابله با بی‌خوابی‌های شبانه در تابستان

بدخوابی در شب‌های گرم تابستانی باعث صدمات جسمی و روحی به سلامت افراد می‌شود، اما راهکار‌هایی ساده برای این مشکل وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق، در این روز‌های گرم سال یکی از مشکل‌های شایع افراد بدخوابی و بی خوابی در شب‌های گرم سال است؛ با وجود استفاده از وسایل سرمایشی، اما بسیاری از افراد در هوای گرم شب‌های تابستانی دچاربی خوابی و بدخوابی می‌شوند.


کارشناسان برای رفع این مشکل شایع راهکار‌هایی فوق العاده به افراد توصیه می‌کنند.

افراد سالمند، کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، آسم، آلرژی‌های تنفسی و افراد مبتلا به اختلال‌های عصبی درشب‌های گرم تابستان دچار مشکل بدخوابی و بی خوابی، سردرد یا حتی نوسان‌های خلقی می‌شوند.


کارشناسان توصیه می‌کنند افراد شب‌ها از مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند شکلات داغ، چای یا قهوه خودداری کنند، زیرا سبب بالا رفتن دمای بدن آن‌ها می‌شود.

خانه انسان‌ها به طور کلی به گونه‌ای طراحی شده است تا از آنها در برابر آب و هوای سرد محافظت کند به همین دلیل در فصل تابستان خانه‌ها گرم می‌شوند.

بهترین درجه حرارت برای احساس راحتی انسان در زمان خواب بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است، به همین دلیل در فصول گرم سال و همزمان با افزایش دما افراد دچار بدخوابی وبی خوابی می‌شوند.

استفاده از روانداز‌های های سبک و تشک‌های پنبه‌ای سبب کاهش احساس گرما و بدخوابی می‌شود، همچنین پوشیدن لباس‌های سبک و نخی هم می‌تواند سبب افزایش حالت خواب آلودگی در افراد شود همچنین مطالعه کتاب و روزنامه‌های کاغذی و نوشیدن میزان کافی آب می‌تواند سبب جلوگیری از بی خوابی و بدخوابی شود.

برای درمان سردرد ناشی از گرمای هوا در تابستان راهکارهای مختلفی چون مصرف نوشیدنی های خنک، قراردادن کمپرس آب سرد روی سر، مصرف دارو زیر نظر پزشک، پرهیز از خوردن مواد غذایی حاوی ادویه، پوشیدن لباس های خنک، سبک و استراحت درمکان های تاریک و بدون سروصدا توصیه می شود.

از جمله دلایل بدخوابی می‌توان استرس، اضطراب، افسردگی، استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و سایر وسایل دارای صفحه نمایشگر با نور آبی، سرو صدای بلند محیط، تخت خواب ناراحت کننده به ویژه تشک‌های قدیمی و غیر استاندارد، مصرف سیگار و قهوه را نام برد.


مصرف وعده‌های غذایی سبک و کم کالری، مصرف نوشیدنی‌های خنک، محصول‌های لبنی، چون ماست و استفاده از میوه و سبزیجات تازه در وعده شام می‌تواند سبب جلوگیری از افزایش دمای بدن و ایجاد خوابی راحت در افراد شود.


استحمام با آب ملایم و سرد، استفاده از سیستم‌های تهویه هوای استاندارد، پوشیدن لباس‌های سبک و راحت، کم کردن لامپ‌ها و سایر وسایل روشنایی همگی می‌تواند سبب بهبود در خواب و استراحت شبانه شود.

در صورت مزمن شدن بی خوابی، استفاده از کمپرس آب سرد، یا قرار دادن کیسه‌های آب یخ در کنار فرد در زمان خواب می‌تواند مشکل بی خوابی را برطرف کند.


منبع:Dailymail
انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.