سرویس: اجتماعی 10:14 - دوشنبه 25 تیر 1397

گزارش؛

وقتی بی‌برقی امان خیابان‌های نصف‌جهان را می‌بُرد

قطعی برق در اصفهان مشکلات بسیاری به همراه داشته که یکی از آنها ترافیک سنگین چهارراه‌هایی است که چراغ راهنمایی‌اش ساعتی به خاموشی فرو می‌رود.

به گزارش اصفهان شرق، گرما، قطعی برق، ترافیک سنگین، ناراحتی مردم و … آن‌چیزی است که این روزها شاهد رخ دادنشان در نصف جهان هستیم. در زمان قطع برق با چشمان غیرمسلح نیز می‌بینیم که ترافیک به‌شدت امان خیابان‌ها و به تبع آن امان مردم را نیز بریده است!

عبور و مرور خودروها در ساعات زیادی از روز در بسیاری از چهارراه‌های پرتردد کلانشهر اصفهان با اخلال ایجاد می‌شود، افسران پلیس با فرمان دست در گرمای طاقت فرسای تابستان حکم به عبور و مرور خودروها می‌دهند اما این نیز چاره مشکل نیست.

شهروندان می‌گویند علت اصلی معضل ترافیکی امروز خیابان‌های نصف‌جهان عدم هماهنگی سازمان‌ها و ادارات مرتبط با یکدیگر است که این مشکلات را برای شهر به وجود آورده و جلوه بسیار بدی را به خیابان‌های شهر می‌دهد.

یک شهروند اصفهانی به خبرنگار تسنیم گفت: اگر قبل از این قطعی برق اداره برق منطقه‌ای با مرکز کنترل ترافیک شهر هماهنگی‌های لازم‌ را انجام می‌داد ما مطمئنا شاهد این ترافیک سنگین در محل تقاطع‌ها و چهارراه‌ها نبودیم.

مردم معتقد هستند که این گره کور ترافیکی به دست شهرداری، پلیس راهور و اداره برق باز می‌شود. در این میان این سئوال مطرح است که راهکار چیست؟ حضور پلیس راهور در چهارراه و ایفای نقش چراغ راهنمایی؟! استفاده از چراغ‌های راهنمایی که با سلول خورشیدی کار می‌کنند و یا تمهیدات شرکت برق تا در زمان خاموشی برق چهارراه‌های اصلی و پرتردد را حفظ کند؟

در همین خصوص به سراغ مسئولانی رفتیم که مشکل جدید ترافیک اصفهان فقط به دست آن‌ها حل می‌شود.

راهکارهای مرکز کنترل ترافیک در زمان قطعی برق

رئیس مرکز کنترل ترافیک شهر اصفهان در خصوص استفاده نکردن از انرژی خورشیدی در چهارراه‌های بحرانی شهر به خبرنگار تسنیم گفت: تجهیزاتی که در تقاطع‌ها داریم فقط فانوس‌هایی که شهروندان مشاهده می‌کنند نیستند؛ دستگاه‌های کنترل‌کننده نیز موجود هستند که زمان‌بندی این فانوس‌ها را به عهده‌دارند.

هادی کریمی افزود: برقی که هر تقاطع نیاز دارد حدود یک کیلو وات هست که این هم ازلحاظ هزینه‌ای برای خریداری سلول خورشیدی به‌صرفه نیست و هم اینکه هر کیلووات نیاز به حدود 5 مترمربع فضا دارد که طبق برآورد ما حدود 8 تا 12 میلیون برای هر چهارراه هزینه دارد.

وی اضافه کرد: جلساتی با استانداری و کارشناسان اداره برق و راهور برگزار کردیم اما باید گفت چون برق مرکز همچنان قطع می‌شود کل نظارت ما نیز بر روی تقاطع‌ها و راه‌های شهری قطع می‌شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک شهر اصفهان گفت: راهکار اول خریداری یک دیزل ژنراتور برای مرکز کنترل است که هزینه‌ای حدود 100 میلیون تومان دارد. راهکار دوم دو فیدر کردن برق مرکز کنترل ترافیک توسط اداره برق است یعنی مرکز کنترل ترافیک اصفهان از دو منبع برق در شهر تغذیه شود که در صورت قطع یک منطقه دوم برق‌رسانی خود را به مرکز کنترل ادامه دهد.

کریمی بیان کرد: ما 60 نقطه از تقاطع‌های بحرانی شهر را استخراج و به اداره برق معرفی کردیم تا امکان دو فیدر بودن آن‌ها را به ما اعلام کنند و در صورت ممکن نبودن این کار ما اقدام به گذاشتن دستگاه‌های UPS می‌کنیم.

رئیس مرکز کنترل ترافیک اصفهان در ادامه گفت: اداره برق طبق زمان‌بندی مشخص برق‌های منطقه را قطع نمی‌کند و این قطعی برق در گرو نوع مصرف شهروندان است یعنی اگر مصرف برق در نقطه‌ای زیاد بود اداره برق، برق آن منطقه را قطع می‌کند. در ضمن اگر شهروندان مشاهده می‌کنند که پلیس‌های راهور در بعضی از تقاطع‌ها در زمان قطعی برق حضور ندارند علت آن قطعی برق در مرکز کنترل راهور شهر اصفهان نیز هست و آن‌ها هم در صورت قطعی برق در مرکزشان هیچ‌گونه تسلطی بر راه‌ها ندارند.

سخنگوی شرکت برق پاسخ می‌دهد

علی‌اکبری سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان در خصوص خاموشی‌های شهر اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: این خاموشی‌های اخیر مختص به اصفهان نیست یعنی ما در کل کشور شاهد این خاموشی‌ها هستیم و دلیلش پیشی گرفتن مصرف برق از تولید برق هست و ما نیز برای پایدار نمودن شبکه و ایمن کردن آن با قطع برق در مناطق مختلف آن را مدیریت کنیم و این قطعی برق تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که حجم مصرف برق با تولید برق برابر شود.

وی در خصوص تفکیک نبودن برق در تقاطع‌ها و معابر گفت: ما در حال حاضر شبکه برق اختصاصی در شهر نداریم که با قطع برق، برق تقاطع‌ها و معابر قطع نشود و چون چراغ‌های راهنمایی در شهر متمرکز نیستند اداره برق نمی‌تواند منبع جداگانه برای چهارراه‌ها در نظر بگیرد ما این نظر راداریم که چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از سلول‌های خورشیدی تغذیه شوند تا در صورت قطع برق در کل شهر برق تقاطع‌ها نشود.

سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان بیان کرد: نقاط حساس شهر اصفهان مثل مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان و مرکز کنترل پلیس راهور باید به دستگاه‌های دیزل ژنراتور مجهز باشند تا در صورت قطع برق بتوانند برق مرکز خود را تأمین کنند.

وی در مورد 60 نقطه‌ای که مرکز کنترل و اداره برق معرفی کرده است، گفت: ما پس از گرفتن نامه کتبی از سوی مرکز کنترل طی یک هفته جواب را ارسال خواهیم کرد.

علی‌اکبری در خصوص قطع شدن برق مناطق غیر از جدول ارائه‌شده گفت: ما جدول جدیدی طراحی کرده‌ایم و شهروندان می‌توانند از سایت اداره برق دریافت کنند و ما از صبر و شکیبایی شهروندان عزیز سپاس‌گزاریم و از ایشان صمیمانه درخواست همکاری داریم.

به گزارش تسنیم، ترافیک نفس‌گیر در خیابان‌های اصفهان که با بروز خاموشی‌های اخیر دو چندان شده نیازمند همت و همکاری جمعی دستگاه‌های مسئول است، پاس‌کاری وظایف در این میان گره‌ای از مشکلات ترافیکی اصفهان را حل‌ نمی‌کند و شهروندان در انتظار تصمیمی مشترک هستند، تصمیمی که آرامش را به روزهای گرم نصف‌جهان بازگرداند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.