سرویس: غیر تولیدی 08:05 - دوشنبه 25 تیر 1397

مدیرعامل شرکت توانیر:

قطعی برق دست کم تا دو هفته آینده در کشور ادامه دارد

مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد که با توجه به تداوم گرمای هوا قطعی برق حداقل تا دو هفته آینده ادامه می یابد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صدا و سیما ، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: قطعی برق مرتبط با گرمای هوا و افزایش مصرف است و بنا بر پیش بینی هواشناسی، شدت گرما تا دو هفته آینده در کشور وجود دارد و از این رو قطعی برق هم دستکم تا همین زمان ادامه خواهد داشت.

آرش کردی در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما توضیح داد: به ازای هر یک درجه افزایش گرما، ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می شود.

وی ظرفیت نیروگاه های برقابی کشور را ۱۴ درصد مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور دانست و گفت: این نیروگاه ها پنج درصد برق کشور را تأمین می کنند.

کردی با اشاره به کاهش نزولات جوی از سال گذشته تا کنون افزود: پارسال تا ۹۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برقابی استفاده کردیم که امسال ظرفیت استفاده از آنها بیش از پنج هزار مگاوات کاهش یافته است.

وی با اشاره به رشد پنج تا شش درصدی مصرف سالانه برق گفت: در پنج سال گذشته بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های برق کشور اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: در زمان اوج مصرف تابستان پارسال بیش از ۵۵ هزار مگاوات برق مصرف می شد که این میزان هم اکنون به ۵۷ هزار مگاوات افزایش یافته است.

کردی تصریح کرد: از سال ۸۷ تا کنون ظرفیت نیروگاه های برقابی کشور به این حادی نبوده است.

وی عدم توازن در قیمت تمام شده و فروش هر کیلووات برق را از جمله مشکلات این صنعت دانست و گفت: قیمت تمام شده هر کیلووات برق ۱۱۰ تومان است در حالی که ما آن را کیلوواتی ۶۷ تومان می فروشیم.

کردی افزود: در سال ۹۲ تلفات و هدررفت برق در شبکه توزیع ۱۶ درصد بود که با اقدامات صورت گرفته این مقدار هم اکنون به ۱۰.۶ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: روند رشد مصرف برق در کشور مناسب نیست از این رو نیازمند نگرشی جدید و مدیریت مصرف انرژی و به ویژه برق هستیم.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در حال حاضر صادرات برق به خارج از کشور نداریم بلکه برای کمک به شبکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات برق واردات داریم.

کردی افزود: هم اکنون ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حال تبدیل به سیکل ترکیبی است بدون اینکه برای مصرف آن سوخت در نظر گرفته شود.

وی گفت: در بخش صنعت در تلاش با صاحبان صنعت برای توافق در زمینه مدیریت مصرف برق هستیم و موفق به مدیریت مصرف ۱۵۰۰ مگاوات برق در این بخش شده ایم.

کردی افزود: ۶۰ درصد نیروگاه های کشور را بخش خصوصی اداره می کند و سرمایه گذاری در ۱۰۰ درصد انرژی های تجدیدپذیر را هم بخش خصوصی انجام داده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.