اصفهان شرق

آب منطقه‌ای اصفهان مرجع تصمیم‌گیر برای رها‌سازی زاینده‌رود نیست

کدخبر: 170819
1397/04/24 در ساعت 10:10

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از ایسنا، حسن ساسانی در خصوص اعتراضات دوباره کشاورزان اصفهان مبنی بر دریافت حق‌آبه‌های خود، اظهار کرد: کشاورزان اصفهانی دوباره خواهان دریافت آب برای آبیاری باغات خود هستند، مطابق برنامه تصویبی شورای هماهنگی زاینده‌رود، آبیاری باغات توسط منابع آب‌های زیرزمینی باید انجام شود، اما باید توجه داشت که اکنون میزان ذخیره منابع آب‌های زیرزمینی اندک و همچنین دارای کیفیت مناسب نیست، بنابراین کشاورزان خواستار دریافت آب‌های سطحی و رهاسازی آب در شرایط کنونی هستند.

وی با بیان اینکه درخواست کشاورزان به دلیل خشک شدن باغات آنها است، تصریح کرد: اما به دلیل نگرانی‌های مربوط به تامین آب شرب، تصمیم‌گیری در این خصوص تنها از سوی شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود باید صورت گیرد و شرکت آب منطقه ای اصفهان پیرامون این موضوع تصمیم‌گیر نیست.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‎‌ای اصفهان تصریح کرد: متاسفانه امروز حجم منابع آب‌های سطحی به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر منابع آب‌های زیرزمینی محدود است و این نگرانی وجود دارد که اگر بخواهیم از هر دو منبع برداشت آب داشته باشیم به طور قطع در سال هاي آتی کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.
وی با بیان اینکه شخصا پیرامون این موضوع با کشاورزان اصفهان صحبت کرده ام، اظهار کرد: با این وجود کشاورزان نیز نگرانی‌هایی بابت از بین رفتن باغات خود دارند.
ساسانی با بیان اینکه متاسفانه با وجود کاهش شدید آب‌های سطحی و زیرزمینی در بالادست رودخانه شاهد برداشت‌های غیرمجاز هستیم، افزود: نظارت بر برداشت‌های بالادست حوضه زاینده‌رود، در اختیار اصفهان نیست، اما وزارت نیرو نیز پیگیر این موضوع و ممانعت از برداشت‌های غیرمجاز است؛ از سوی دیگر در حوضه اصفهان و بالای سد چم آسمان، آب منطقه ای اصفهان میزان برداشت‌ها را محدود کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان اصفهان برای آبیاری باغات خود از منابع آب‌های سطحی برداشت ندارند، افزود: باغات اصفهان از شبکه نکوآباد تغذیه می‌شوند و این شبکه تنها در صورتی آب خواهد داشت که از سد چم آسمان رهاسازی شود، اما اکنون به دلیل شرایط آبی این کار انجام نمی‌شود و تنها مصارف برای آب شرب خواهد بود.