سرویس: اجتماعی 11:20 - شنبه 23 تیر 1397

وزیر آموزش و پرورش در اصفهان:

مسیر آموزش و پرورش منحرف شده است/ از مهرماه هیچ رقابت فردی بین دانش آموزان ابتدایی نخواهیم داشت

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر تربیت در آموزش و پرورش به شدت منحرف شده است؛ در سال های گذشته تمام تلاش ما تنها به آموزش دانش آموزان معطوف بوده درحالی که نیازها در بیرون از مدرسه چیز دیگری است.

به گزارش اصفهان شرق، سید محمد بطحایی صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور اظهار کرد: اختلالاتی که در ادارات آموزش و پرورش به وجود آمده باعث بروز مشکلاتی شده اما کیفیت آموزش باید در کشور ارتقا یافته و انسان هایی تربیت شوند که صبور و با اخلاق بوده و به آرمان ها و اهداف اسلامی احترام بگذارند.

وی ادامه داد: عوامل فیزیکی بر بهره وری سازمان ها موثر نیست بلکه بر اساس نظر متخصصان، این مراکز مثل موجودات زنده ای هستند که برای ادامه بقای خود باید نیازهای حیاتی آنها فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مدرسه به عنوان مهمترین و اصلی ترین رکن آموزش و پرورش در همه دنیاست که مثل دیگر سازمان ها یک موجود زنده است و باید احتیاجات خود را تأمین کند و بر همین اساس مفاهیم مختلف همچون مدارس سبز و مدرسه محوری حول آن شکل گرفته است.

لزوم توجه به مدرسه محوری

وی افزود: امروز نشانه های ورشکستی نظام آموزش و پرورش به وضوح مشاهده می شود که نمونه بارز آن تأمین منابع آموزشی در خارج از محیط مدرسه است در حالی که خود محیط آموزشی باید متناسب با شرایط این محتوا را تأمین کند.

بطحایی گفت: متأسفانه رشد و تعالی مدارس هم برعهده وزارتخانه است و خود این محیط های آموزشی هیچ اختیاری برای ایجاد و انتخاب کلاس، آزمایشگاه یا حتی معلم خود ندارند اما تا زمانی که مدارس به محیط های پویا و زنده تبدیل نشوند، صدها اجلاس دیگر مشکلات آموزش و پرورش را حل نکرده و شاهد تحول بنیادین نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش در استان ها باید در خدمت مدارس و محیط های آموزشی باشند نه اینکه به آنها دستور بدهند چراکه این محیط های آموزشی باید به بلوغی رسیده باشند که خودشان مشکلاتشان را رفع کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سنجش شایستگی های مدیران آموزشی در سه استان کشور کلید خورده و از ابتدای مهرماه امسال در کل کشور اجرایی خواهد شد تا با رتبه بندی آنها بهتر بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: مسیر تربیت در آموزش و پرورش به شدت منحرف شده است؛ در سال های گذشته تمام تلاش ما تنها به آموزش دانش آموزان معطوف بوده درحالی که نیازها در بیرون از مدرسه چیز دیگری است.

حذف رقابت فردی در دستور کار است

بطحایی یادآور شد: از ابتدای مهرماه هیچ مسابقه فردی حتی خط و نقاشی در آموزش و پرورش برگزار نخواهد شد چرا که اعتقاد داریم به جای فرد، گروه باید تشویق شوند اما رقابت دانش آموزان ابتدایی ما را بیچاره کرده و آنها را به فلاکت کشانده است.

وی افزود: در سال های گذشته به دنبال شکل دادن دانش آموزان بودیم تا شکل گرفتن آنها و این مسئله همان تفاوت تربیت حیوانی با انسانی است و در این اتفاق تمامی ما مقصر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما قدرت انتخاب را از دانش آموزان گرفته ایم به طوری که افرادی که حتی با معدل بیست مدرک گرفته اند، شش ماه هم نمی توانند یکدیگر را در زندگی مشترک تحمل کنند و کارشان به جدایی می رسد.

وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت باید دارای محیط عادی باشد و دانش آموز استعداد درخشان و ضعیف باید در کنار هم درس بخوانند چراکه جدا کردن آنها به تعلیم و تربیت اسلامی ما ضربه زده است بنابراین باید مدیری که دانش آموزان را دست چین می کند ابلاغیه آن لغو شود.

بطحایی اظهار کرد: دانش آموزان استعداد برتر خود را طلبکار معلم و نظام آموزشی می دانند و از طرفی ما به افرادی که هوش متوسطی دارند یاد داده ایم که ساکت مانده و بی تفاوت باشند.
وی ادامه داد: آموزش، تعلیم و تربیت زبان فارسی خط قرمز آموزش و پرورش است زیرا نشانه وحدت ملی است در حالی که در مناطق محلی نشین معلمان با زبان خاص آنجا مطالب را به دانش آموزان یاد می دهند.
برابری فرصت های آموزشی با حذف سیستم تیزهوشانی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: اگر خواهان جامعه ای مسئولیت پذیر و خلاق و با نشاط هستیم چاهر ای نداریم که به دانش آموزان مقطع ابتدایی توجه بیشتری داشته باشیم چراکه طبق سندهای توسعه انسانی سازمان ملل متحد نیز آموزش در همان سال های اول زندگی است.
رضوان حکیم زاده ادامه داد: امید به زندگی در ایران 75 سال و میانگین سال های مدرسه رفتن کمتر از نه سال بوده که از متوسط جهانی پایین تر است.
حیکم زاده عنوان کرد: در دوره ابتدایی 800 هزار نفر و 986 هزار نفر دانش آموز پیش دبستانی و 6 هزار و 578 دانش آموز عشایری در 161 مدرسه وجود دارد که البته با حذف سیستم مکانیسم تیزهوشان فرصت های برابری برای یادگیری و آموزش و بالابردن خلاقیت در افراد فراهم شده است.
وی در ادامه به لزوم ارتقای کیفیت بخشی به کیفیت آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: باید با ایجاد مدارس شبانه روزی شرایط ادامه تحصیل را برای دانش آموزان عشایری نیز فراهم کرد.
انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.