سرویس: غیر تولیدی 11:31 - سه شنبه 19 تیر 1397

مسؤول بسیج جامعه زنان اصفهان:

مخاطب حجاب و عفاف همه اعضای یک خانواده‌اند/ مسؤلان درباره حجاب اظهارنظرهای سطحی نکنند

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان گفت: ویژه برنامه روز ملی عفاف و حجاب با شعار «صیانت از حریم خانواده» روز پنج‌شنبه 21 تیرماه ساعت 18 در میدان امام خمینی (ره) با حضور خانواده‌های شهروندان اصفهانی برگزار می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، فاطمه باباسالاری پیش از ظهر امروز در نشستی با موضوع عفاف و حجاب با اصحاب رسانه اظهار داشت: هفته عفاف و حجاب مختص زنان نیست و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به صورت کلی و تنها به قشر بانوان نمی‌پردازد، همه فعالیت‌های این حوزه هم به این یک هفته محدود نیست و در طول سال دنبال می‌شود، در واقع هفته عفاف و حجاب تبلور برنامه‌های این حوزه و به منظور موج‌آفرینی در جامعه است.

وی افزود: روز پنج‌شنبه 21 تیرماه ساعت 18 میدان امام خمینی (ره) برنامه‌ای به همین مناسبت با حضور مردمی شهروندان اصفهانی به همراه خانواده‌ها انجام می‌شود، سخنرانی، دعوت از خوانندگان مذهبی معروف از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این روز است، همچنین که شهدا هم مهمان برنامه هستند و بعد از اتمام، مراسم تشییع انجام می‌شود.

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان گفت: در مسأله حجاب یکی از دستگاه‌های مشارکت‌کننده بسیج است، در واقع سازمان‌های مردمی هستند که این کار را انجام می‌دهند و اقشار مختلف مردم در قالب سمن‌ها یا با برپایی ایستگاه‌ها برای آن روز برنامه‌های مختلفی دارند.

وی با اشاره به تأثیرات این‌گونه برنامه‌های فرهنگی اضافه کرد: در حوزه حجاب، عفاف و حیا باید برنامه‌های مقطعی و کوتاه‌مدت را همراه با برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت داشت، چون برنامه‌های مقطعی سبب موج‌آفرینی در جامعه می‌شوند، برنامه‌هایی به این شکل در کنار ارتقای اندیشه و اصلاح سیستم فکری مردمی لازم است اما باید مردمی برگزار شوند.

باباسالاری تصریح کرد: این چنین برنامه‌ها در برابر بعضی رسانه‌ها، روزنامه‌ها و افراد که به جامعه روحیه یاس و ناامیدی القا می‌کنند در افراد مذهبی و دغدغه‌مند ایجاد امید کرده و این مطالبه را در مردم پررنگ می‌کنند تا در ابتدا روحیه امیدواری زنده بماند و سپس مردم بدانند اصلاً 21 تیر ماه چرا و بر چه مبنایی روز عفاف و حجاب شده، همچنین این روز ایام الله است.

وی به شعار 21 تیر ماه اشاره کرد و توضیح داد: شعار اصلی این برنامه به صورت کلی «اصفهان به رنگ خدا» است اما شعار امسال «صیانت از حریم خانواده» است.

برای حجاب باید کار تبیینی انجام داد

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان تأکید کرد: در خصوص حجاب، عفاف و حیا و کارکرد آن برای اقشار مختلف اعم از دانش‌آموز، نوجوانان، جوانان و دانشجویان باید بحث‌های تبیینی انجام داد، در پایگاه‌های بسیج و محلات به منظور کسب آگاهی لازم در این زمینه به صورت چهره به چهره دعوت به برنامه می‌شود.

وی ادامه داد: آمار کلی مشارکت‌کننده‌های در امر حجاب و عفاف شهر اصفهان مشخص نیست، سمن‌های مردمی زیادی تشکیل شده که با بضاعت مالی و ابتکار خاص خود به مسأله ورود پیدا می‌کنند، عفاف و حجاب برای قشر عموم جامعه یک مطالبه مردمی است که باعث آرامش درونی می‌شود و یک بحث دولتی یا سازمانی نیست، در شهر اصفهان سمن‌ها و بسیج خوب کار می‌کنند.

هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف الزامی است

باباسالاری اذعان داشت: چون بسیج با مردم ارتباط بیشتری و با اقشار مختلفی هم سر و کار دارد، تأثیرات زیادی هم داشته اما مشارکت و ورود دستگاه‌های دیگر به منظور هم‌افزایی لازم و ضروری است، بسیج جامعه زنان استان برای هم‌افزایی و تعامل با دستگاه‌های مختلف مثل بهزیستی و … و بین همه کسایی که برای زنان دغدغه‌مند هستند باید تلاش کند و صرف برگزاری جلسه نباشد، باید بررسی کنیم که چه آسیبی هست و کجاست و چه نقشی در آن می‌توان داشته باشیم.

مسؤولان شهری نظرات سطحی ندهند

وی بیان کرد: برخی مسؤولان شهری گفته‌اند که حجاب و پوشش یک امر شخصی است که کاملاً حرفی سطحی است، حجاب یک هنجار اجتماعی است، خواهش می‌کنیم مسؤولان در بحث‌های اجتماعی و فرهنگی اظهارنظرهایی منطبق با آرمان‌ها و مبانی اسلام داشته باشند و با دقت بیشتری اظهارنظر کنند.

30 دستگاه مستقیم و غیرمستقیم متولی حجاب هستند

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان ابراز کرد: متولی اصلی حجاب و عفاف وزارت کشور است، سال گذشته دستورالعمل خوبی به تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها هم برای مراجعان به دستگاه‌ها هم مخاطبان ابلاغ شد، این که چقدر این به این دستورالعمل اهمیت داده شده به خود دستگاه برمی‌گردد، وظیفه تک تک اشخاص و ارگان‌هاست که حداقل در راستای دستورالعمل ابلاغی عمل کنند، مسأله حجاب به صورت مستقیم و غیرمستقیم به 30 دستگاه برمی‌گردد.

با هنجارشکنی باید برخورد قطعی شود

وی اظهار داشت: امر به معروف و تذکرات لسانی شیوه‌ها و عملکردهای مختلفی باید داشته باشد، برخی انتخاب افرادی که حجاب کامل ندارند آگاهانه نیست و اگر فواید و کارکرد حجاب برای آن‌ها گفته شود حتماً حجاب را رعایت خواهند کرد، بعضی بدحجاب‌ها مانکن و مدلینگ هستند و برای ترویج مد خاصی با هدف اقتصادی یا نفوذ فرهنگی انجام می‌شود که تشخیص هدف آن‌ها سخت است، نیروی انتظامی با هنجارشکنی‌ها باید برخورد قاطع داشته باشد.

باباسالاری افزود: تمهیداتی در قانون هست که بازدارنده نیست مثل جریمه‌ها که نیاز به اصلاح دارند، باید توجه داشت که از موضع بالا به افراد بدحجاب نباید نگاه کرد، از خانم‌هایی که به عنوان هنجارشکن دستگیر شده‌اند به صورت پیامکی دعوت می‌شود در کارگاه‌های نیروی انتظامی و ستاد احیا شرکت کنند.

وی ادامه داد: بعضی از این افراد بعد از حضور در این کارگاه‌ها دید بازتری نسبت به حجاب پیدا کرده‌اند، تعداد محدودی از سپاه در بخش آموزش امر به معروف و به درخواست ستاد احیا همکاری می‌کنند، به صورت کلی نیروی انتظامی متصدی این امر است و باید آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود و آمران به معروف نسبت به مسائل روانشناسی و جامعه‌شناسی آگاهی داشته باشند.

بحث حجاب را جنسیتی نکنیم/ مخاطب حجاب و عفاف همه اعضای یک خانواده‌اند

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان تصریح کرد: مخاطب اصلی مسأله حجاب خانواده است، در حفظ کانون خانواده سهم خاصی برای مردان و زنان نیست بلکه همه باید به حجاب و عفاف و حیا پابند باشند تا کرامت انسانی باید رعایت شود، بحث‌های جنسیتی حجاب یک آسیب است، هردو جنس باید تکالیف و وظایف خود را انجام دهند و هر کاری در جامعه به این موضوع کمک می‌کند ارتقاء پیدا کند.

وی اضافه کرد: در مدارس تذکرات لازم باید داده شود و کارگاه‌های حجاب و عفاف هم در مدارس پسرانه و هم دخترانه برگزار شود؛ مباحث مطرح شده متفاوت است اما مخاطب حجاب، عفاف و حیا متفاوت نیست.

در حوزه حجاب باید برای مردان هم قوانین داشته باشیم

باباسالاری تأکید داشت: نقش مردان در نهادینه کردن حجاب و عفاف و حیا مهم است، جلوه‌گری در زن امری طبیعی است که در این میان حجاب مدیریت احساسات می‌کند، خداوند در قرآن ابتدا به مردان می‌گوید نگاهتان را حفظ کنید و سپس به زنان امر به حجاب می‌کند، شاید این موضوع در جامعه بد جا افتاده است اما رسانه‌ها باید دقت کند مخاطب ما هم مردان و هم زنان هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه حجاب، عفاف و حیا برای مردان هم قوانین داشته باشیم و آگاهی نسبی به پسران حتی در مورد نحوه صحیح پوشش داده شود، یکی از جلوه‌های غیرت مردان در اسلام همین نکته حجاب هم در مورد خود هم خانواده‌شان است، اولین کانونی که تضعیف حجاب بر آن تأثیر می‌گذارد خانواده است.

ضرورت ابتکار و نوآوری در پوشش اسلامی احساس می‌شود

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان در خصوص مد و لباس اسلامی یادآور شد: متولی اصلی این مقوله وزارت ارشاد است ولی به نظر می‌رسد تلاش در این حوزه باید مضاعف و مدل‌های مختلف اسلامی ارائه شود، این کار تلاش زیادی هم می‌خواهد، هرچند امکان دارد کارهای خوبی انجام شده باشد اما تلاش‌هایی که صورت گرفته باید ارائه شود.

وی اذعان داشت: فروشگاه‌های کمی در بحث مد اسلامی وجود دارد که با مطالبه عموم مردم باید محصولات جدیدتری را ارائه بدهند و محصول کار در جامعه دیده شود، باید به دنبال راه‌های نوین برای حجاب اسلامی باشیم در عین حال که معیارهای اسلامی هم رعایت شود.

باباسالاری بیان کرد: شاید اسم این کار مد اسلامی نباشد اما ابتکار و نوع آوری در پوشش باید وجود داشته باشد، مقام معظم رهبری در این خصوص تأکید دارند که لباس‌های جدید اسلامی و جذاب با المان‌های دینی ارائه شود.

حجاب در فضای مجازی با فضای واقعی فرقی ندارد

وی خاطرنشان ساخت: بعضی از پوشش‌های اجتماع به دلیل اقتضائات شغلی است که خود از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود، حجاب باید تبیین شده باشد و آگاهانه انتخاب شود، تأکید بیشتر بر مصداق‌ها مانند پوشش اساتید در ادارات و دانشگاه‌ها برای خانم‌ها نتیجه برعکس خواهد داشت.

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان گفت: باید افرادی را که در جامعه و فضای مجازی متفاوت هستند با وضع قوانینی مثل دنیای واقعی کنترل کرد، ساماندهی در فضای مجازی باید به وجود آید.

نیازی به مقابله با کمپین‌های مجازی نیست

وی با بیان این که دشمنان خوب متوجه اهمیت حجاب شده‌اند، ابراز کرد: دشمن چون می‌داند عفاف و حجاب یک سیستم فکری است که اگر جوانان به این نتیجه برسند که حجاب، عفاف و حیا کوثر است برای تقویت آن در جامعه قدم برمی‌دارند، از هر پتانسیلی برای از بین بردن حجاب از طریق ظرفیت‌های هنری، کارشناسی و عملیات روانی استفاده می‌کند.

باباسالاری اظهار داشت: کار در خصوص برخی کمپین‌های مجازی نباید جنبه مقابله‌ای داشته باشد، زیرا شاید افراد زیادی آن‌ها را رصد کنند اما همراهان این مجموعه‌ها افراد کمی هستند، باید آرمان‌ها و دغدغه‌ها را در فضای مجازی با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

وی افزود: مؤثرترین عنصر در کار فرهنگی و بر روی اصل مسائل اجتماعی، کار هنری است که هوشمندانه و هنرمندانه انجام شود، امروز در شهر اصفهان با نگاهی به مسؤولان می‌بینید که حجاب مانعی برای فعالیت اجتماعی نبوده و نیست و صدا و سیما در این خصوص باید کار ویژه‌ای انجام و بودجه بیشتری به آن تخصیص داده تا نواقص موجود برطرف شود.

اساس کار فرهنگی باید دین اسلام باشد

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان توصیه کرد: اساس کار در فرهنگ معیار کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست بلکه ارزش‌ها و اعتقادات است، فلسفه کارهای ما باید دین مبین اسلامی باشد، آنقدر در دین ما این مسائل به خوبی مطرح شده است که به دو کار اساسی مفهوم‌سازی و شاخص‌سازی غرب برای حقوق بشر نیازی نداریم.

وی تصریح کرد: با باورهای اصیل خود نیاز به هیچ‌کدام از این‌ها نداریم، پشت زمینه کشورهای غربی لیبرالیسم و اومانیسم است و جمع بستن اسلام با این‌ها غیرممکن است، به عنوان یک شهروند و مادر تقاضا داریم که بزرگ‌ترین ستم در حق زنان و مردان در این وهله این است که خودمان را با شاخص‌های غربی مقایسه کنیم و از نفوذ فرهنگی غافل شویم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.