سرویس: تولیدی 17:26 - سه شنبه 19 تیر 1397

استاندار اصفهان مطرح کرد؛

اشتغال چند هزار کشاورز با یک‌صدم آب مصرفی در کشاورزی/ وزارت نیروی جلوی برداشت بی‌رویه را بگیرد

استاندار اصفهان با اشاره به تلاش‌ها برای تغییر الگوی کشت در شرق اصفهان از طرح‌های جدیدی گفت که تنها به یک‌صدم آب مصرفی در شیوه‌های سابق کشاورزی نیاز دارد.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان که با تأخیر یک ساعته آغاز شد، اظهار کرد: اصفهان استان سرافراز و فرهیخته‌ای است و از همه نظر در کشور سرآمد است، همفکری‌ها و تلاش‌ها می‌تواند ما را در آن‌چه به مردم اصفهان قول دادیم، موفق کند.

وی با اشاره به افتتاح صبح امروز توسعه تولید فولاد و نورد پیوسته شرکت فولاد سبا بیان کرد: اولین مسأله استان مانند همه جای کشور، آب است که وضعیت خاص و ویژِه‌ای است و به نظر می‌رسد این وضعیت در اصفهان کمی فوق‌العاده‌تر است اما با همسویی، همراهی، تدبیر و برنامه‌ریزی این مشکلات قابل حل است.

استاندار اصفهان با بیان این که در استان اصفهان بر اساس آماری که موجود است، آبی که در حوزه زاینده‌رود می‌توانست جاری شود، بر اساس تصمیمات شورای عالی آب و آن چه طی سالیان گذشته اتفاق افتاده است، ورودی رودخانه به کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی با بیان این که ورودی رودخانه امسال معادل تنها یک‌سوم آبی است که سال گذشته در زاینده‌رود جاری بوده است، عنوان کرد: نشست‌های بسیار خوبی در تهران در این خصوص انجام شده است و میزان برداشت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، شرب و باغ‌ها مشخص شد، البته اولویت اول آب شرب مردم بود و اولویت بعدی، آب صنعت و آب باغداران بود.

مهرعلیزاده با بیان این که در خصوص آب شرب مردم نگرانی وجود ندارد اما به این معنا نیست که صرفه‌جویی نشود، تصریح کرد: اصفهان رتبه دوم صرفه‌جویی در کشور را دارد و کشاورزانی که 2 سال آب نداشتند اما همراهی کردند؛ انتظار می‌رود جدول مصارف آب از سوی وزارت نیرو، جدی گرفته شود و اجازه برداشت‌های غیرمجاز داده نشود.

وی با بیان این که اگر 8 ماه آب شرب برای اصفهان پیش‌بینی کردیم نباید برداشت غیرمجاز باعث شود که در ماه‌های مرداد و شهریور دچار نگرانی شویم، مطرح کرد: پروژه متوقف شده تونل سوم کوهرنگ راه افتاده و امید است ظرف مدت 2 سال حجم کار باقی مانده انجام شود.

استاندار اصفهان با بیان این که باید در خصوص مدیریت مصرف کار زیادی انجام شود، گفت: شبانه‌روز در خصوص توسعه گلخانه‌ها، پرورش شتر و شترمرغ، پرورش گیاهان دارویی و … که نیاز به حجم آب کمتری نسبت به کشاورزی دارد، با روستاییان و کشاورزان جلساتی را برگزار کردیم.

وی با بیان این که حجم سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد تومانی برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ظرف مدت 3 سال همه این طرح‌ها باعث اشتغال بیش از 3 هزار نفری از کشاورزان می‌شود و این طرح‌ها باعث می‌شود تنها یک‌صدم آبی که پیش از این در کشاورزی مصرف می‌شد، در این طرح‌ها مصرف شود.

مهرعلیزاده با اشاره به طراحی پورتال سرمایه‌گذاری در اصفهان خاطرنشان کرد: مجوزهای لازم محیط زیستی، صنعت و معدن و … صادر شده است و به محض این که فردی برای موضوعی بخواهد سرمایه‌گذاری کند این مجوزها به نام سرمایه‌گذار صادر می‌شود.

وی با بیان این که امروز در گام نخست حدود 100 طرح سرمایه‌گذاری عملیاتی می‌شود، در ادامه به موضوع برند شهری اشاره کرد و افزود: استان اصفهان خود یک برند و نشانه است و مطالعه دقیق و عمیقی در این خصوص انجام شد؛ اقدامات مربوط به این برند و لوگوی تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری و اقتصادی انجام می‌شود.

استاندار اصفهان در پایان گفت: صنایع به خصوص برای جمع‌آوری و تصفیه پساب به کمک کشاورزان آمده‌اند تا آن را برای کشاورزی قابل استفاده کنند، در شرایطی که دشمن به دنبال تحریم و تهدید است و البته اثری هم ندارد اما باید رعایت کنیم تا با وجود مشکلاتی که در استان داریم بتوان استان اصفهان را اداره کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.