سرویس: اجتماعی 09:10 - چهارشنبه 20 تیر 1397

در گفتگو با بانوی فرهنگی محجبه مطرح شد؛

اخلاق و رفتار نیکو سر لوحه رفتارهای محجبه‌ها باشد/ پیام منافقین با کمپین «نه به حجاب اجباری» برای مردم ایران ارزشی ندارد

بانوی فرهنگی محجبه گفت: سخن من به امثال مریم رجوی و جبهه منافقین که سعی در راه اندازی کمپین های «نه به حجاب اجباری» دارند، این است که هیچ جایگاهی در بین مردم ایران ندارند، کسانی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس دست در دست دشمن گذاشتند، پیامشان برای مردم ایران ارزشی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفتگویی اختصاصی با پروانه کرمی کارشناس سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی به عنوان یکی از بانوان و محجبه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی در استان اصفهان انجام دادیم.

کرمی سال هاست در آموزش و پرورش فعالیت دارد و حدود 10 سال است که کارشناس سلامت و تندرستی آموزش پرورش شده و مسئولیت فعلی او در خصوص سلامت و تندرستی دانش آموزان و برنامه ریزی برای ارتقای سلامت دانش آموزان است.

به نظر شما حجاب مانع از فعالیت اجتماعی بانوان است؟

خیر، بنده خودم قبل از اینکه وارد پست های دولتی و اداری شوم، در فعالیت های اجتماعی بسیار فعال بوده ام و همیشه محجبه بوده ام و حجاب هم هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی برای فعالیت های من نداشته است.

از چند سالگی چادر را به عنوان پوشش برتر انتخاب کردید؟

از وقتی که به سن تکلیف رسیده ام یعنی پیش از انقلاب چادر را به عنوان پوشش انتخاب کرده ام و از کودکی با شوق و علاقه چادر سر می کردم و هیچ گونه اجباری از سوی خانواده برای چادر سر کردن نداشتم و این انگیزه به صورت آموزش غیر مستقیم و الگو بودن مادر در محیط خانوادگی ایجاد شد تا نسبت به حفظ حیا و حجاب در مقابل نامحرمان حساس باشم و آن را رعایت کنم و بعد از انقلاب نیز با آموزش هایی که داده شد، این حجاب کامل تر شد و با اعتقاد کامل این پوشش را انتخاب کردم و سعی کردم همیشه یک مُبلغ باشم.

با توجه به حیطه کاری و پست مسئولیت شما در آموزش و پرورش چگونه حجاب را در جامعه ترویج کرده اید؟

بنده هیچ گاه به طور مستقیم این کار را انجام نداده ام، اما همیشه هم خودم و هم خطاب به سایر محجبه ها گفته ام با تاثیر گذاری مثبت و خوشرویی با افراد و اخلاق و رفتار نیکو سر لوحه رفتارهای اشخاص محجبه باشید، افراد با حجاب قطعا می توانند تاثیر گذاری مثبت بر روی اقشار مختلف جامعه داشته باشند و دیدگاه های منفی که در زمینه حجاب و افراد محجبه در جامعه است را برطرف کنند اما همه این ها مشروط بر این است که افراد محجبه این مسئله را در خود نهادینه کنند.
علاوه بر این تشویق دانش آموزان محجبه در سیستم آموزشی کشور نیز موجب ایجاد انگیزه در روحیه و شخصیت آنان می شود و ترویج کننده این پوشش در بین سایر محصلان می شود.
در راس همه این موارد، اینکه هر آنچه می خواهیم به دیگران تذکر دهیم، باید اول خودمان آن را رعایت کنیم و از دیگران نیز آن را مطالبه کنیم و الگو برای دیگران باشیم. به قول حجت الاسلام قرائتی معلمان بیشترین تاثیر را بر دانش آموزان دارند و پوشش یک معلم نیز از جمله موارد تاثیر گذار در شخصیت دانش آموزان است. پس با توجه به این موضوع باید معلمان رفتارهای خوب و اسلامی را در خود نهادینه کنند تا افراد تاثیر گذاری در اجتماع داشته باشیم.
راهکار بعدی برای موفقیت در زمینه ترویج حجاب و ارزش های اسلامی و انقلابی این است که بتوانیم از لحاظ شخصیت روانشناسی، روحیات دانش آموزان را بشناسیم و با آسیب شناسی اجتماعی آشنا بوده و با هجمه های دشمن برای تاثیر گذاری روی نسل جوان و نوجوان آشنا باشیم و جریان هایی که سعی دارند حجاب را در جامعه کمرنگ جلوه دهند و آن را اجباری قلمداد کنند بشناسیم.
پس از این شناخت ها لازم است که تبلیغات رسانه ای پر رنگ، جذاب و اثر گذار درباره ارزش هایمان داشته باشیم، زیرا متاسفانه به قدری دشمن تبلیغات سوء خویش را در قالب های جذاب و فربیننده به مخاطب القا می کند که تاثیر او بیشتر از فعالیت هایی است که دست اندرکاران و متولیان امور فرهنگی پرورشی در جامعه دارند.
همچنین لازم است افراد متولی و مبلغ در زمینه عفاف و حجاب و سایر امور دینی و اعتقادی از لحاظ معلومات و تجربیات شناخت و آگاهی لازم را داشته باشند که وقتی نیاز به مباحثه منطقی با افراد شد بتوانند تاثیر گذاری لازم را بر آنان بگذارند و با اخلاق و رفتار نیکو بتوانند قلب فرد مقابل را تسخیر کنند تا سخن و رفتارشان بر دل و فکر بنشیند و تغییر حاصل شود.

خودتان چند فرزند دارید؟ تاثیر باورهای دینی در سبک زندگی فرزندان چگونه بوده است؟

سه فرزند دارم. یک دختر و دو پسر، خوشبختانه یک ایثارگر نیز هستم زیرا هم سابقه جبهه دارم و هم همسر جانباز شهید هستم. چون هدف اصلی ما نهادینه کردن الگو ها و رفتارها برای حفظ و تحکیم خانواده است. خوشبختانه در خانواده ما از ابتدا چون با همسرم تفاهم فکری در زمینه الگوهای تربیتی اسلامی برای تربیت فرزندان داشتیم، موفق عمل کردیم.
به طور مثال بدون اینکه من دخترم را برای حجاب داشتن الزام و اجباری کرده باشم، خودش از کودکی حجاب و پوشش چادر را انتخاب کرد، همچنین او را از کودکی با حیا و عفاف و ارزش های اسلام و انقلاب آشنا کرده ام و حجاب را به عنوان یک ارزش والا برای او نهادینه کرده ام.
من خطاب به مادرانی که شکاف نسل ها را مطرح می کنند به عنوان تجربه می گویم که سعی نکنید عقایدتان را به فرزندانتان تحمیل کنید بلکه یاد بگیرید با زبان خودشان و با دلایل منطقی درست و عملی با آنها گفتگو کنید و با آنان دوست باشید.

عده ای در ابتدای انقلاب و هم اکنون (منافقین و مریم رجوی) معتقد بودند که نباید حجاب اجباری می شد و با راه اندازی کمپین های «نه به حجاب اجباری» سعی در کمرنگ کردن ارزش های اسلامی دارند، سخن شما به این افراد چیست؟

روی حرف و سخن من به امثال مریم رجوی و جبهه منافقین این است که هیچ جایگاهی در بین مردم ایران ندارند، کسانی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس دست در دست دشمن گذاشتند، پیامشان برای مردم ایران ارزشی ندارد.
آنان بدانند هیچکس زنان ما را در زمانی که انقلاب شد و حتی قبل از انقلاب و در راهپیمایی ها به حجاب اجبار نکرد و زنان ایران خودشان حجاب و چادر مشکی را پذیرفتند و کم کم که وارد صحنه های انقلاب شدند، خودشان به صورت انتخابی با پوشش چادر مشکی برای قیام های قبل از انقلاب پا به پای مردان به خیابان ها می آمدند و امروز نیز همین طور است، با کمی دقت در سیستم اداری و مراتب علمی و دانشگاهی کشور می بینیم ما بانوان محجبه ای را داریم که بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی یا حتی اجباری به فعالیت های خویش با حفظ قوانین شرع اسلام مشغول فعالیت هستند.

نقش مادران در تربیت فرزندان با حیا و معتقد به ارزش های اسلامی در جامعه امروزی چیست؟

بسیار موثر است؛ نقش مادر و پدر در تربیت دینی فرزندان بسیار موثر است، زیرا اخلاق، روحیات و رفتار مادر و پدر قبل از تصمیم به بارداری و پس از تشکیل جنین و بعد از تولد و طول زندگی فردی و اجتماعی در شکل گیری شخصیت فرزندان اهمیت بسزایی دارد. مادر و پدرانی که حفظ حیا و عفاف برایشان اهمیت داشته باشد قریب به اتفاق فرزندان عفیفه نیز تربیت می کنند.

پیام و مطالبه شما به مردم و حتی مسئولانی که حجاب را رعایت نمی کنند چیست؟

اولا توصیه می کنم همه حجاب و حیا و حریم خودشان را حفظ کنند، حجاب و حیا می تواند در مقابل خیلی از آسیب های اجتماعی انسان را مصون نگه دارد و حریم های شخصی را حفظ کند.
ما در کشوری زندگی می کنیم که پایبند به قوانین اسلامی و قانون اساسی هستیم و رعایت حجاب نیز از جمله اصولی است که از اول انقلاب به آن پایبند بودیم و هستیم و خواهیم بود و به عنوان یک فرد ایثارگر از افراد بدحجاب این مطالبه را دارم که خانم ها برای حفظ دستاوردهای انقلاب به حجابشان اهمیت دهند زیرا این انقلاب و استقلال به راحتی به دست نیامده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.