سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:58 - پنجشنبه 28 فروردین 1393

چراغ سبز بازار به فاز دوم هدفمندی یارانه ها؛

قیمت ها در بازار شهر جابجا شد

حداکثر افزایش قیمتی که دولتیها برای آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرده اند،حدود۶درصد است که با احتساب افزایش دو درصدی مالیات بر ارزش افزوده در نهایت باید در انتظار رشد۸درصدی تورم بود.

به گزارش اصفهان شرق: قول کاهش تورم به ۲۵درصد را ازیاد نبرید. اما در کنار این موضوع باید در انتظار افزایش قیمت به همراه اعلام گرتن شدن قیمت حاملهای انرژی همانندآب،برق و گاز نیز بود واصلا این منطق که میزان رشد قیمت گاز وبرق برای بخش تولید بسیر ناچیز بوده پذیرفته نیست!

با به پایان نزدیک شدن ثبت نام ها برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وآغاز شمارش معکوس برای آغاز فاز دوم که البته بخشی از آن از اواخر سال گذشته آغاز شد، بازار به این تحولات واکنش نشان داد.

زمزمه هایی همانند احتکار کالا و ذخیره کردن کالاهای اساسی همانند روغن و شکر و در مواردی برنج به این امید که با قیمتی گرانتر در اردیبهشت و خرداد به فروش برسد در مغزه های شهر به گوش می رسد.

بازار پارچه که پس از دو هفته رکود به علت پایان یافتن تعطیلات نوروزی و تب خرید عید، دوباره با فرارسیدن روز مادر وا عیاد ویژه شعبان و  رجب، کم کم دچار جنب و جوش شده نیز با ین مساله روبرو شده است.

بعضی از انواع پارچه های مجلسی، ملحفه و چادری به خصوص آنها که تولید داخل هستند به گواه فروشندگان در انبار کارخانه ها مانده تا به قیمتی گرانتر در ماه های آینده به بازار عرضه شود.

بازار پوشاک اما به نسبه آرام تر است و نسبت به تعطیلات نوروزی با قیمت های مناسب تری به فروش می رسد.

اما همه اما و اگرها در بازار خودرو خلاصه شده است. بازاری که سال گذشته سراسر رکود بود و کاهش قیمت در روزهای اخیر رشد قیمت های درشتی را تجربه کرده وکمبود برخی تولیدات ایران خودرو همانند پژو۲۰۶ نشان از آن دارد که رشد زیر پوستی قیمت ها با انبار خودرو در کارخانه ها کلید خورده است.

پراید با رشد۲ میلیون تومانی رکود دار رشد قیمت هاست و مابقی خودروها از ۵/۱میلیون به پایین رشد را تجربه کرده اند.

خودروهای خارجی رشد۱۰ میلیون تومانی داشته اند وهمه این مسایل در حالی اتفاق می افتد که اواخر سال گذشته کاهش تعرفه واردات خودرو اتفاق افتاد و در عین حال با اعلام افزایش قیمت بنزین وگ ازوییل در روزهای آینده، قیمت ها باید شکسته شود، چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

مسکن اما همچنان در خواب است و به فاز دوم هدفمندی و تصمیم های ریز و  درشت دولت واکنش نشان نداده است.

لوازم خانگی بلاتکلیف است در عین اینکه گه گاه بوی افزایش قیمت هم از آن به مشام میرسد.

با پررنگ شدن اخبار ژنو مبنی بر نهایی شدن مذاکرات در کنار تحریم های جدید اتحادیه اروپا و تمدید دوباره تحریم ها توسط آمریکا و لندن، بازار انگار تکلیف خود را نمی داند. ضمن اینکه همراهی این موارد با فاز دوم هدفمندی یارانه ها معادله چند مجهولی را ایجاد کرده است.

با همه این اما واگرها بازار طلا بالا کشیده و دلار اندک اندک رشد می کند. رشدی که خیابان سپه اصفهان را این روزها شلوغتر کرده است و مردمی که دلال نیستند اما سرمایه ای را فراهم کرده اند دوباره در حال قیمت کردن شده اند.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.