سرویس: دسته‌بندی نشده 11:36 - دوشنبه 18 تیر 1397

​آقای تئوریسین بازهم نظر داد؛

اصلاح‌طلبان برای سلبریتی‌ها چه تله‌ای گذاشته‌اند؟/ نگاه ابزاری جریان اصلاحات به هنرمندا‌ن

حجاریان درباره استفاده ابزاری از سلبریتی‌ها در روزگاری که اصلاح طلبان از سوی اجتماع پس زده می شوند، سخن گفته است.

به گزارش اصفهان شرق، سعید حجاریان یکی از تئوریسین‌های اصلاح طلب است که تقریبا بیشتر سناریوهایی که مطرح می‌کند در جریان اصلاحات و بخصوص از سوی رسانه‌های این جریان کلید زده می‌شود. وی اخیرا درباره استعفا دولت روحانی  با کلید واژه‌های استعفای دولت و استقرار دولت نظامی سخن گفته بود که بلافاصله این پروژه از سوی رسانه‌های اصلاح طلبان اجرا شد.

اخیرا نیز وی درباره استفاده ابزاری از سلبریتی‌ها در روزگاری که اصلاح طلبان از سوی اجتماع پس زده می شوند، سخن گفته است.

سلبریتی‌ها یا همان افراد مشهوری که بازیگران، هنرمندان و خوانندگان در این حیطه قرار می گیرند، در انتخابات سال ۹۶ برای رای آوری دولت مورد حمایت اصلاح طلبان به کار گرفته شدند. اما بعد از مدتی رابطه هنرمندان با دولت بر سر برخی از طرح ها مانند عوارض خروج از کشور و همچنین شرایط و اوضاع کشور خصوصا با بالارفتن قیمت ارز و دلار شکرآب شد.

سلبریتی‌ها چندین بار با توهین مقامات دولتی روبرو شده اند. اولین بار درست در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  بود که وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غیرمستقیم صحبت‌های توهین آمیزی که حاکی از نگاه پست و نازل دولت به هنرمندان بود، ابراز داشت. «سیدرضا صالحی امیری» در یک مصاحبه وقتی در صف رای دهی ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ حضور داشت با طعنه و کنایه به رقیب روحانی گفت:« اگر نیاز به هنرمند داشتی به من می گفتی چندتاشون را می فرستادم.»

این سخنان که نشان دهنده نگاه ابزاری به هنرمندان بود بسیاری از سلبریتی‌ها و خصوصا کسانی که حامی روحانی بودند را برآشفت. بعد از این توهین بود که سخنگوی دولت، «محمد باقر نوبخت» هم در جریان موج اول پشیمانی سلبریتی‌ها نسبت به حمایت از دولت بیان داشت که «اصلا اینها کی رای داده‌اند» که برخی از هنرمندان در پاسخ به آقای سخنگو عکس حضورشان در کمپین‌های انتخاباتی روحانی را در صفحات شبکه های اجتماعی خود منتشر کردند.

بعدها در موج های دوم و سوم پشیمانی هنرمندان نسبت به حمایت از دولت که به جهت گرانی نرخ ارز و مشکلات اقتصادی صورت گرفت، رسانه‌های اصلاح طلب با توهین به سلبریتی‌ها نوشتند که «می‌گویند وقتی عرصه سیاست از اهلش خالی شود، وقتی احزاب به حاشیه رانده شوند، شهر شلوغ می‌شود و جا برای عرض ‌اندام برخی باز می‌شود.» تعبیری از کنایه ضرب المثل عامیانه است که «وقتی شهر شلوغ می شود، قورباغه هم هفت تیرکش می شود.»

بعد از این ماجرا حتی برخی سلبریتی‌ها ضیافت افطاری با رئیس جمهور را به نشانه اعتراض و گلایه تحریم کردند. ضیافت افطار رئیس‌جمهور از سوی سینماگرانی همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی،‌ سارا بهرامی، فاطمه گودرزی و شیلا خداداد تحریم شد. برخی از این افراد طرفدار پروپا قرص روحانی در انتخابات سال ۹۶ بودند.

این پایان مواجهه دولت و اصلاح طلبان با سلبریتی ها نبود. بلکه اخیرا با صحبت‌های محمد باقر نوبخت که از مردم با لحنی قابل تامل خواست که طلا  و ارز خود را وارد بازار کنند، برخی از سلبریتی ها نسبت به این نوع سخنان اعتراض کردند.

صحبت های حجاریان درباره جلو انداختن سلبریتی‌‌‌ها برای اجرای نقشه‌های سیاسی اصلاحات نشان می دهد که نگاه جریان اصلاحات به هنرمندان نگاه کاملا ابزاری است. سه محور در سخنان اخیر حجاریان درباره استفاده از سلبریتی ها عنوان شده است. ممکن است مردم اصلاح طلبان را پس بزنند، حرف مان را از طریق سلبریتی ها بزنیم، عملا اصلاح‌طلبان در این فاز در پشت صحنه قرار بگیرند.

به این جهت اصلاحات سلبریتی‌ها را در مقابل مردم قرار می دهد که با وجهه آنان منافع سیاسی خود را تامین کند و اگر موضوع آنچه برنامه ریزی شده پیش نرفت وجهه سلبریتی‌ها تخریب شود.درحالی از سلبریتی‌ها به عنوان نیروهای جلو جبهه اصلاحات نام برده می شود که این افراد پس از ضعف های عملکردی دولت و شرایط بد اقتصادی به جهت حمایت‌هایی که در انتخابات کردند مورد انتقاد شدید مردم قرار گرفته اند. این در شرایطی است که سلبریتی‌ها در زمانی که منتقد می شوند، مورد توهین جراید و رسانه های اصلاح طلب قرار می گیرند و در شرایطی که به آنها نیاز است از آنها به عنوان افراد فرهیخته نام برده می شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.