سرویس: غیر تولیدی 15:16 - دوشنبه 18 تیر 1397

لزوم هوشیاری انقلابی جامعه دانشگاهی/ ننگین تر از کاپیتولاسیون!

دولت دوباره پای جاسوسان را به کشور باز کرد

بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشود! این است استقلال کشور و دانشگاه؟ چه خفتی از این بالاتر؟ از کاپیتولاسیون ننگین تر نیست!؟ دیپلماسی حقارت دولت نقطه ای را به دور از نظر جاسوسان بین المللی باقی نگذاشته است

به گزارش اصفهان شرق، بازدید سرزده مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت در ماه گذشته که گویا اخبار آن تازه اعلام شده، موجی از اعتراضات را موجب شده است. گفته می‌شود این بازرسی در اواسط خردادماه انجام شده و طی آن مأموران آژانس وارد آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید شده‌اند در حالی که آن‌ها در محل کار خود حاضر نبوده‌اند و قطعات فوق‌پیشرفته ساخته دست اساتید در این دفاتر و آزمایشگاه‌ها بوده است.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در بیان جزئیات بیشتر بازدید سرزده مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت گفت: بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند.اما آنچه بهانه این بازدید سرزده اعلام شده، تعجب‌برانگیزتر است. همین استاد دانشگاه می‌گوید: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این بهانه که در مقاله یکی از دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت از واژه سانتریفیوژ استفاده شده اقدام به بازرسی و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند.

بازرسی فراتر از برجام
همچنین مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم وصنعت تاکید کرد: مسئولین کشور اجازه داده‌اند عوامل جاسوسی بیگانه از آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که هیچ ارتباطی با صنعت هسته‌ای ندارد، بازرسی کنند.

عبدالحمید نقره‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی از آزمایشگا‌های دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: به هیچ وجه در متن توافق‌نامه برجام پیش‌بینی نشده بود که به صورت سرزده و محرمانه از مراکز دانشگاهی، آن هم دانشکده‌هایی که ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد بازرسی به عمل آید.

وی افزود: مگر می‌شود عده‌ای بدون اطلاع قبلی و محرمانه از آزمایشگاه‌های تخصصی یک دانشکده نمونه‌برداری کنند؟ این توهین بزرگی به فضای علمی، استادان و دانشجویان کشور است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: من تعجب می‌کنم چگونه مسئولین وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات به عوامل نفوذی و جاسوسان غربی اجازه داد‌ه‌اند که مراکز علمی را مورد تفتیش قرار دهند.

نقره‌کار ضمن محکوم کردن این اقدام، عنوان کرد: بیش از آنکه از دیگران توقع داشته باشیم، از مسئولان کشور ناراضی هستیم و گلایه داریم که چرا اجازه داده‌اند این اتفاق رخ دهد و پای عوامل جاسوسی کشورهای بیگانه را به دانشگاه‌های ما باز کردند، مگر آنها اجازه داده یا می‌دهند که از مراکز تحقیقاتی آنها بازرسی کنیم.

وی با درخواست از دانشگاهیان و استادان برای محکوم کردن این اقدام گفت: دانشگاهیان اجازه ندهند این اتفاقات رخ دهد. کما اینکه اگر اطلاع داشتیم اجازه نمی‌دادیم پا به دانشگاه بگذارند و قلم پایشان را در ورودی دانشگاه قطع می‌کردیم، بعد از این هم تک‌تک دانشجویان و استادان بسیجی در مقابل این‌چنین اقداماتی می‌ایستند و اجازه نمی‌دهند وارد فضاهای علمی، آموزشی و پژوهشی شوند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی کشور و رئیس‌جمهور چند مرتبه دیگر باید از کشورهای غربی ضربه بخورند تا عبرت بگیرند؟ چرا با وجود نقض عهد طرف‌های غربی در تعهدات و خروج از قرارداد برجام، باز هم مسئولین ما به کشورهای غربی امید بستند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت در پایان اظهار کرد: به همراه بسیج اساتید، بسیج دانشجویان و بسیج کارکنان و حراست دانشگاه‌ها هماهنگی به عمل خواهیم آورد که دیگر در هیچ دانشگاهی شاهد این‌چنین اتفاقاتی نباشیم.

واکنش زاکانی به بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت 
علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر درباره بازدید بازرسان بین المللی از دانشگاه علم و صنعت واکنش نشان داد.
این استاد دانشگاه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی از دانشگاه علم و صنعت، شکستن مرزهای استقلال کشور و ورودبه حیطه علم و فن آوری و آغاز تجاوز به حریم استاد و دانشجوست. باید مراقب خرابکاری و ترور دانشمندان کشور بود و از زمینه سازان این بازرسی غیرقانونی و قبول این ذلت و خواری در هر موقعیتی بازخواست کرد.»

بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت از کاپیتولاسیون ننگین تر نیست!
سفیدچین مدرس دانشگاه علوم پزشکی هم در توئیتی نوشت: « بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشود! این است استقلال کشور و دانشگاه؟ چه خفتی از این بالاتر؟ از کاپیتولاسیون ننگین تر نیست!؟ دیپلماسی حقارت دولت نقطه ای را به دور از نظر جاسوسان بین المللی باقی نگذاشته است!»

تشکیل تیم ویژه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۹۱
سال ۹۱ دیپلمات‌ها در وین فاش کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تیمی ویژه را برای بررسی و تحت نظر داشتن برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است.

ماهیت این تیم بیش از آنکه فنی و حقوقی باشد، عمدتا اطلاعاتی و نظامی بود. بنا به گفته دیپلمات‌ها، این تیم ویژه متشکل از کار‌شناسان اطلاعاتی و جاسوسی، کار‌شناسان نظامی و تسلیحاتی و همچنین کار‌شناسان اتمی بوده است.

بنا بر این گزارش، این نخستین باری بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تیمی ویژه را برای یک کشور ایجاد و ترکیب آن را نیز اطلاعاتی و نظامی اعلام می‌کند.

سال ۹۴ بروکینگز راز بازرسی فراگیر از ایران را فاش کرد
اندیشکده بروکینگز در گزارشی با اذعان به کارکرد جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی غرب بر سایر حوزه‌های جمهوری اسلامی – اعم از علمی و صنعتی- را یکی از نتایج توافق احتمالی و بازرسی‌های گسترده عنوان کرد.

گزارش  سال ۹۴ موسسه بروکینگز درباره بازرسی‌ها و نتایج آن موید این قضیه است. جاشوا رونر، استاد دانشگاه ساوترن متدیست آمریکا، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: «اطلاعات مخفی نقش عیانی در مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کنند. اگر توافق در ژوئن نهایی شود، ایران بخش اعظمی از توانمندی غنی‌سازی اورانیوم خود را قربانی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کرده و به‌ مدت بیش از یک دهه مجبور به پذیرش رژیم بازرسی‌های سرزده خواهد شد تا پایبندی‌اش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد».

وی در ادامه می‌نویسد: «حضور بازرسان فرصت‌های جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم خواهد کرد: نه تنها سازمان‌های اطلاعاتی از گزارش‌های بازرسی درباره برنامه هسته‌ای ایران سود خواهند برد، بلکه آزاد خواهند بود که دیگر حوزه‌های علمی و زیرساخت‌های صنعتی ایران را نیز بررسی کنند».

بازرسی آژانس از دانشگاه تکرار شود، دانشجویان برخورد انقلابی خواهند داشت
بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه بزرگ تهران نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم ضمن انتقاد شدید از بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت تصریح کردند: تفتیش یک مرکز دانشگاهی توسط ماموران ذکر شده نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی کشور‌های پذیرنده‌ پروتکل الحاقی نیز اقدامی شگفت به حساب می‌آید. بازرسان آژانس تنها به بهانه‌ مقاله‌ پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند. طبق اذعان اساتید دانشکده‌ برق بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام بدون اجازه‌ آنان صورت گرفته است؛ حال آنکه تعدادی از قطعات فوق پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته؛ اما علی‌الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را به دور از نظر جواسیس بین‌المللی مستکبران باقی نگذاشته است. آیا اگر قرار باشد نخبگان ما به دلیل به کار بردن تنها یک کلمه با کاربرد مشابه در مقالاتشان در کشور خود تحت بازجویی قرار بگیرند، آنگاه دیگر استقلالی برای کشور باقی می‌ماند؟! این کار با امضای لایحه‌ کاپیتولاسیون چه تفاوتی دارد؟!

در این نامه همچنین آمده است: «از آخرین باری که اجانب قصد تعرض به استقلال فضای دانشگاهی کشور را داشتند ۶۵ سال می‌گذرد که آن روز نیز دانشجویان ننگ حضور بیگانه را با خون خود از کف دانشگاه شستند و حاشا که امروز چنین رخداد‌های شومی مجددا در فضای آموزش عالی کشور تکرار شود. مع الاسف اقدام روز گذشته به دلیل هراس از واکنش دانشگاهیان به دور از چشم همگان انجام گرفت. چراکه در غیر این صورت دانشجویان و اساتید این دانشگاه اجازه‌ چنین هتک حرمتی را به ماموران یادشده و عوامل داخلی آنان نمی‌دادند، لذا در صورت تکرار چنین اتفاقی در این دانشگاه و سایر فضا‌های دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، دانشجویان در برخورد انقلابی با عوامل جاسوس کوچکترین مصلحتی را مد نظر قرار نخواهند داد.»

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.