اصفهان شرق

پخت و پز جریان اصلاحات برای کناره‌گیری روحانی/ اصلاح طلبان دولت روحانی را به استعفا می کشانند؟ +تصاویر

کدخبر: 170480
1397/04/17 در ساعت 15:15

به گزارش اصفهان شرق، زمزمه‌های استعفا و عدم کفایت دولت قبل از بحبوحه مشکلات اقتصادی از سوی برخی از شخصیت‌های اصلاح طلبی از جمله «سعید حجاریان»، تئوریسین این جریان مطرح شد. او با سناریو سازی درباره اینکه مخالفان روحانی در پی کناره گیری دولت وی هستند، آلترناتیو آنرا دولت نظامی عنوان کرد. همان دوقطبی نخ نما شده، حقوق دان و سرهنگ، اعتدال و افراط و … که توسط حجاریان دوباره با الفاظ جدید بازنمایی شد.

«علی جنتی»، وزیر مستعفی دولت یازدهم یکی دیگر از نزدیکان دولت بود که موضوع خام استعفای دولت را در یک سناریوسازی رسانه‌ای مطرح کرد. موضوعی که از سوی جریان اصلاحات مطرح شد و پس از پخت و پز این جریان در رسانه‌ها دیگر جا افتاد.

در همین مصاحبه، روزنامه اصلاح طلب اعتماد سر نخی که حجاریان داده بود را بافت و از جنتی این سئوال معنادار را پرسید: «شما معتقدید که شرایط ( دولت دوم روحانی) سخت‌تر شده است. از سویی تحلیل‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد سخت‌تر هم خواهد شد. برای نمونه سعید حجاریان در گفت‌وگو با «اعتماد» از طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری یا سوق دادن رییس‌جمهوری به سمت استعفا و سناریوهایی اینچنینی سخن گفت. چقدر این سناریوها را محتمل می‌دانید؟»

جنتی هم در پاسخ به این سئوال گفت: «البته مخالفان دولت ممکن است چنین پروژه‌ای را تعقیب کنند ولی به نظر من امکان تحقق آن وجود ندارد. نه روحانی به خاطر فشارهایی که وارد می‌شود اهل استعفا دادن است و نه شرایط به گونه‌ای است که مجلس بخواهد رای به عدم کفایت ایشان بدهد. آقای روحانی در سال ۹۲ که وارد انتخابات و پیروز شد، در یک ملاقات خصوصی که با ایشان داشتم، بیان کرد که من هوس رییس‌جمهور شدن نداشتم ولی شرایط کشور به گونه‌ای است که آمده‌ام خودم را فدا کنم تا کشور نجات پیدا کند. کسی که با این روحیه به میدان می‌آید هرگز به خاطر مشکلات و فشارها استعفا نمی‌دهد تا بحرانی جدید برای کشور ایجاد کند؛ لذا من هیچ یک از این سناریوها را محتمل نمی‌دانم.»


پس از این مصاحبه بود که زمزمه های عدم کفایت در مجلس از سوی نمایندگان اصلاح طلب پیچیده شد. در همین زمینه جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی دو روز پیش از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط خود و تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید  خبر داده بود.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه طرحی که حدود ۳ ماه پیش تدوین شده بود قبل از آغاز موج گرانی‌ها در کشور بود، اظهار داشت: پس از گرانی ارز و به‌هم‌‌ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است.

پس از این موضوع «سید حسین موسویان»، دیپلمات کهنه کار نزدیک به دولت روحانی پیشنهاد استعفای دولت روحانی و انتخابات زودهنگام را مطرح کرد که بر حسب اتفاق خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد.

اما بعد از چندی این مطلب را از خروجی خود برداشت و توجیه موسویان که با اما و اگر درباره استعفای دولت روحانی همراه بود را جایگزین آن کرد.


حال در یک رسانه اصلاح طلب دیگر، یعنی خبرگزاری ایلنا، «اکبر ترکان»، مشاور رئیس جمهور  درباره استعفای دولت روحانی می گوید: «در حال حاضر ۳ پنجره به روی دولت باز است، یک پنجره موضوع استعفا را مطرح می‌کند که برخی به دنبال آن هستند، پنجره ای دیگر عدم کفایت است که به مطبوعات کشیده شده و عده ای از مخالفین سنتی روحانی به دنبال عدم کفایت هستند، اما پنجره ای دیگر این است که دولت داوطلبانه و فعالانه نسبت به اصلاحلات لازم در کابینه عمل کند و با انرژی جدید به مقابله با چالش ها بپردازد که اگر دولت راه سوم را در پیش نگیرد، مخالفین دولت راه اول و دوم را عملی خواهند کرد.»

اصلاح طلبان درحالی در همه گفتگوهای خود طرف مقابل را متهم به حرکت به سمت استعفای دولت روحانی و عدم کفایت آن می کنند که خود زمینه سازی رسانه‌ای این موضوع را در دستور کار قرار داده و حتی پیشنهاد کرده اند. البته به نظر می رسد که این جریان سعی داشت استعفا را مطرح کرده و رقیب را در یک تله سیاسی قرار دهد که اصولگرایان آنرا در فضای التهابات اقتصادی غیرمنطقی خواندند اما اینک به وضوح مشخص است که واقعا چه کسی به دنبال استعفای دولت بوده است. حربه ای که نشان می دهد که جریان اصلاحات برای منافع جناحی خود حتی به دولتی که با آن ائتلاف کرده و سرنوشت کشور در دست آن است، در شرایط مشکلات اقتصادی که مردم را درگیر خود کرده، نیز رحم نمی کند.

انتهای پیام/

منبع: جهان نیوز