اصفهان شرق

هیچ گاه چادر مانع فعالیتم نشد/ حجاب موجب حفظ آرامش و سلامت فردی و اجتماعی است

کدخبر: 170264
1397/04/12 در ساعت 08:25

به گزارش اصفهان شرق، اگر منظور از محدودیت محدود شدن فرد به یک نوع پوشش خاص و یا محدود بودن فرد در حفظ اندام هایش از دید نامحرمان است باید گفت بله حجاب محدودیت است اما محدودیتی که برای فرد ایجاد شده و برای دیگر افراد اجتماع آرامش روان و نوعی آزادی روحی به همراه می آورد.

در واقع حتی کسانی که با حجاب مخالف هستند یا آن را دست و پا گیر می دانند خودشان نیز به این موضوع اعتراف دارند که حجاب اگرچه شخص را در برخی زمینه ها محدود می کند اما نتیجه اش چیزی ارزشمندتر و گرانبهاتر است که محدودیت به وجود آمده در برابر آن بسیار اندک و این محدودیت در کنار آن دست آورد گرانبها بسیار پر ارزش می شود.

سوالی که معمولا برای بیشتر افراد به وجود می آید این است که حجاب فرد را محدود می کند یا مصون؟ در ادامه گفت و گوی ما با معصومه شمس، از بانوان فعال در عرصه صنایع غذایی و کشاورزی در این زمینه را خواهید خواند.

از خودتان بگویید؟

من در حال حاضر مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان فلاورجان، متولد 1365، فارغ التحصیل رشته کشاورزی گرایش صنایع غذایی از دانشگاه آزاد خوراسگان و اصالتا فلاورجانی هستم و هم اکنون با توجه به رشته تحصیلی ام مسئولیت کنترل کیفی کارخانه صنایع غذایی را بر عهده دارم.

آیا حجاب مانع از فعالیت شما در محیط کار و اجتماع نیست؟

چهار سال است که تجربه کار در کارخانجات مختلف را دارم، دو کارخانه ای را که ابتدا برای کار به آنها مراجعه کرده بودم به دلیل متناسب نبود محیط کار با عقاید و باورهایم ترک کردم و در کارخانه ای که محل کار فعلی ام است با حجاب کامل مشغول به فعالیت شدم و حجاب مانع فعالیت من نشد. هم چنین سه سال است که به عنوان مدیر کانون بسیج مهندسین مسئولیت دارم و با پوشش کامل اسلامی در این عرصه نیز مشغول به کارم.

من در خانواده مذهبی متولد شده ام ولی هیچ گاه کسی مرا به اجبار به چادر سر کردن نکرد، حجاب را خودم برگزیدم و با افتخار می گوییم چادر حجاب بانوی حضرت زهرا (س) را برای پوشش انتخاب کرده ام و وقتی دیدم که با حفظ حجاب خودم نیز در جامعه راحت ترم و در برابر نامحرم محفوظ ترم علاقه ام به چادر سر کردن بیشتر شد.

از فعالیت هایتان در کانون بسیج مهندسین برایمان بگویید.

به دلیل اینکه بخش مدیریت این کانون را به عهده دارم، بیشتر امور اداری را انجام می دهم. همچنین سازمان بسیج مهندسین کشاورزی طرحی را تحت عنوان «همگام با کشاورز» در دست اقدام دارد که پیرو این طرح یک روستا انتخاب می شود و مربی را به روستا می فرستیم و این مربی همچون مشاور به کشاورز یا کشاورزان برای اصلاح و بهبود وضع مزرعه و محصول نظراتی را ارائه می کند، در واقع نقش مربی بیشتر تسهیل کننده مشکلات کشاورز است.

طی این طرح گاهی نیاز است که بنده بازدیدهایی از مزارع داشته باشم و از نزدیک با کشاورز گفتگو کنم یا محیط را ارزیابی کنم، که جالب است بدانید با همین پوشش چادر برای نظارت بر زمین های کشاورزی رفته ام، شاید برای گروهی سوال پیش بیاید که سخت نبود؟ ولی من می گویم هیچ گاه چادر مانع فعالیتم نشده است.

برخی معتقدند که حجاب محدودیت می آورد نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظر من حجاب برای زنان محدودیت نیست، جالب است که بدانید که ما یک انجمن محیط زیست داریم، وقتی فعالیت های سایر انجمن ها را در سطح کشور رصد می کردیم مشاهده کردیم بانوان گروه در اکثر استان ها نسبت به حجاب و پوشش خود بی اهمیت هستند. ولی من ثابت کردم که در شهرستان خودمان افرادی که به حجاب مقید هستند نیز توانستند در این گونه فعالیت ها شرکت کنند و آخرین بار هفته گذشته بود که کمپین «نه به پلاستیک» را داشتیم و با چادر برای رفتن به پاکسازی محیط زیست یکی از پارک ها و کوه های اطراف شهر فلاورجان رفتم. به نظرم حجاب محدودیت نیست بلکه یک مصونیت است که زن را در برابر نگاه های هرزه حفظ می کند.

از تاثیر گذاری پوششتان در بین اقوام، دوستان، یا همکاران در محیط کاری بگویید؟

بله این موارد را بارها در بین اقوام تجربه کرده ام. یکی از اقوام ما بود که این باور را داشت که اگر بی حجاب باشد در جامعه بیشتر به او توجه می شود و ارزشش بالاتر است و حضور در اجتماع برایش راحت تر است ولی من و مادرشان از محاسن چادر برایشان گفتیم و از تجربیات مختلف در زندگی که بداند می توان محجبه بود و بدون نگرانی در اجتماع فعالیت کرد. حتی در محیط کار نیز همکاران خانم به این نتیجه رسیده اند که با حجاب و پوشش کامل نیز می توانند به راحتی به فعالیت اجتماعی ادامه دهند.

چه شد که چادری شدید؟

از زمانی که به مدرسه می رفتم (دوم – سوم دبستان) چادری شدم و اصلا خانواده اصراری به انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر به بنده نداشتند و از زمانی که جشن تکلیف که همان جشن عبادت است مربیمان چادر را به بنده هدیه کرد و چادر را سر کردم و عکس گرفتم، آن لحظات برایم شیرینی خاصی داشت، به طوری که به عنوان یکی از عکس های روزهای خاطره انگیز زندگیم آن را هنوز دارم و از آن مراقبت می کنم.

پیام شما برای کمپین «حمایت از صیانت حریم خانواده» چیست؟

دشمن در این برهه زمانی در تلاش است تا به زنان ما تفهیم کند که چادر و حجاب مانع از پیشرفت است، ولی در اصل این گونه نیست چه بسا زن با حفظ حجاب حق بیمه ای می پردازد که با آن حفظ آرامش و سلامت خود را در جامعه تضمین می کند. همچنین حجاب موجب حفظ بنیان خانواده بوده و نبودش باعث تزلزل می شود.

انتهای پیام/ صاحب نیوز