سرویس: اخبار شهرستان 12:56 - شنبه 09 تیر 1397

عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس:

بازدید میدانی چهار معاون وزیر از حوضه آبریز زاینده رود انجام شد/ 32 طرح غیرقانونی برداشت آب در چهارمحال با قوت ادامه دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: وقتی در چهارمحال و اصفهان کنترل شدید روی برداشت های غیرقانونی وجود ندارد به پمپ ها به شدت کار می کند، شاهد افزایش خروجی از سد زاینده رود و خطر کاهش منابع آبی برای اصفهان هستیم.

حیدر علی عابدی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به بازدید میدانی مسئولان کشوری و استانی، از حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان اظهار کرد: امیدواریم وزرای مربوطه در جلسه این هفته خود در تهران، تصمیم مناسب به منظور کاهش بحران آبی اصفهان بگیرند تا بتوان شاهد جلوگیری از برداشت های غیرقانونی از بستر زاینده رود بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: این بازدید به دنبال مصوبه شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه زاینده رود به دنبال اعلام وضعیت وخیم برداشت های بی رویه از رودخانه در استان بالادست بود که روز پنج شنبه 7 تیرماه با حضور معاون وزیر کشور، دو معاون وزیر نیرو و معاون وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت.

وی با اشاره به گزارش دکتر میرمحمد صادقی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان از میزان خروجی آب از سد، گفت: خروجی آب از دهانه سد 24 متر بر ثانیه است که فقط حدود 13 متر بر ثانیه در باباشیخ علی و در قسمت تصفیه خانه اصفهان دریافت می شود و این در حالی است که 11 متر از این میزان که قرار بود کم تر از سه متر باشد، به صورت غیرقانونی برداشت می شود.

عابدی تاکید کرد: وقتی در چهارمحال و اصفهان کنترل شدید روی برداشت های غیرقانونی وجود ندارد به پمپ ها به شدت کار می کند، شاهد افزایش خروجی از سد زاینده رود و خطر کاهش منابع آبی برای اصفهان هستیم.

وی با بیان اینکه برداشت های غیرقانونی در بالادست رودخانه به حساب نیامده است، اذعان کرد: متاسفانه در این بازدید دیده شد که طرح های ممنوعه برداشت از زاینده رود از سال 90 تا کنون نه تنها کاهش نیافته بلکه با قوت در حال اجراست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه 32 طرح غیرقانونی برداشت از حوضه زاینده رود در استان چهارمحال دنبال می شود، خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته هیچ طرح کم نشده و در حالی که حدود 90 درصد کشت در استان اصفهان محدود شد، در منطقه سامان برنج کشت می شود و در منطقه چهارمحال شاهد 100 کشت و برداشت آبی هستیم.

وی تصریح کرد: از میزان 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان اصفهان، فقط 2 هزار زمین در محدوده روستای چنتاق تا باباشیخ علی از آب برداشت می کنند و 198 هزار هکتار زمین از باباشیخ علی تا ورزنه از آب محروم شده است.

عابدی با اشاره به کاشت درخت در حاشیه زاینده رود گفت: در حاشیه زاینده رود درخت کاشته اند و با تانک آب می دهند و این اقدام به معنی تصرف منابع طبیعی و ادعای سهم آب در آینده خواهد بود که قطعا چالش آفرین است و منابع طبیعی و وزارت نیرو باید نسبت به این حرکت برخورد جدی داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: وزارت نیرو باید رودخانه را در کنترل خود قرار دهد و سهم هر کسی را از منشا جدا کند زیرا اگر کاهلی ها همچنان ادامه یابد، به زودی شاهد بحران جدی برای آب اصفهان خواهیم بود.

وی به حاشیه ای در این بازدید اشاره کرد و گفت: فردی که طرح غیرقانونی در چهارمحال اجرا می کرد به راحتی با قرار دادن ماشین خود در وسط جاده، جلوی ادامه بازدید معاونین را بست و با وجود حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری چهارمحال هیچ اقدامی برای این حرکت و بازگشایی جاده نشد و بازدید به همان جا ختم شد.

انتهای پیام/

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.