سرویس: دین و اندیشه 09:38 - جمعه 08 تیر 1397

عضو خبرگان رهبری:

تکبر مانع اصلی تشکر از مُنعم به سبب نعمت است

عضو خبرگان رهبری گفت: گاهی انسان نعمت بودن چیزی را می فهمد و از آن لذت می برد، ولی انسانی متکبر است که خود را برتر از منعم و مستحق نعمت می داند و به دلیل تکبرش، نعمت دادن را وظیفه می داند و به همین سبب از او تشکر نمی کند.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی اظهار کرد: چرا برخی از داشتن نعمت لذت می‌برند، ولی باز هم تشکر نمی‌کنند، منشأ این خودداری از تشکر چیست؟

وی بیان کرد: گاهی افراد از داشتن نعمت و منفعت‌بردن از آن لذت می‌بَرند؛ ولی نعمت را با مُنعم مرتبط نمی‌دانند و چه‌ بسا منکر مُنعم یا غافل از اویند؛ در این‌ صورت، در حالی‌ که از نعمت لذت می‌بَرند، تشکر نمی‌کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: علت لذت‌ بردن این افراد از داشتن نعمت، جلب منفعت است؛ حال‌ آنکه تشکر کردن فقط نوعی ارتباط با مُنعم است.

وی افزود: بین لذت‌بردن از نعمت و تشکر از مُنعم تلازمی وجود ندارد؛ اما گاهی لذت‌بردن و جلب منفعت مقدمه می‌شود تا شخص از مُنعم تشکر کند و در مقابل او خاضع باشد.

عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: نتیجه این است که در مرحله‌ دوم، حالتی در وجود انسان پدید می‌آید که مُرکّب از لذت و خضوع است و ثمره‌ این دو در عمل، تشکر کردن است.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی‌اسلام (ص) به شخصی فرمودند: «شبت چگونه گذشت؟» آن مرد پاسخ داد «به خیر و خوبی» حضرت از جواب او قانع نشدند و دو مرتبه پرسیدند «در چه حالی صبح کردی؟» آن مرد باز هم همان جواب قبلی را بیان کرد. پیامبر باز قانع نشدند و برای بار سوم پرسش را تکرار کردند، آن مرد در نوبت سوم پاسخ داد «به خیر صبح کردم و حمد خدا و شکر او را به‌ جا می‌آورم، پیامبر خدا فرمودند «هَذا الَّذِی أَرَدتُ: همین جواب را از تو می‌خواستم».

وی تاکید کرد: منظور حضرت از این پرسش‌ها این بود که وقتی از نعمت‌های خداوند لذت می‌برید، آن را به خالق و به خدای متعال وصل کنید و شکر او را بگویید.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: گاهی انسان نعمت بودن چیزی را می فهمد و از آن لذت می برد، ولی انسانی متکبر است که خود را برتر از منعم و مستحق نعمت می داند و به دلیل تکبرش، نعمت دادن را وظیفه می داند و به همین سبب از او تشکر نمی کند.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.