سرویس: سیاسی 08:15 - پنجشنبه 07 تیر 1397

به مناسبت 7تیر؛

شخصیت شهید بهشتی قابل مصادره برای مزدوران نیست/ ماجرای مسلمان شدن مسیحیان آلمانی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز کسی نمی‌تواند از پله شخصیت و نام شهید بهشتی علیه انقلاب اسلامی بالا برود، گفت: شخصیت این شهید قابل مصادره برای بیگانگان، مزدوران و ضد انقلاب نخواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق، شهید آیت‌الله دکتر محمد‌حسین بهشتی را به جرأت می‌توان یکی از مؤثرترین شخصیت‌ها در به ثمر رسیدن و شکل‌گیری انقلاب اسلامی دانست که از اعضای شورای انقلاب و تشکیلاتی‌ترین چهره انقلاب اسلامی است؛ در رسای این مرد بزرگ همین بس که امام خمینی(ره) پس از شهادت ایشان، این شخصیت وارسته را برای ملت ما یک امت می‌دانند.

در همین رابطه و به منظور بررسی ابعاد شخصیتی آیت‌الله شهید بهشتی با حجت‌السلام سید احمد محی‌الدین میرمرشدی استاد حوزه و دانشگاه و کسی که در دوران جوانی از نزدیک شاهد فعالیت‌های آیت‌الله بهشتی بوده به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: چه بعدی از شخصیت شهید بهشتی از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان پررنگ‌تر است؟

میرمرشدی: شخصیت شهید بهشتی از جهت‌های مختلفی قابل مطالعه است؛ او در اوج جدایی حوزه‌های علمیه از دانشگاه و فاصله بسیار سختی که میان این دو وجود داشت، توانست حوزه و دانشگاه را با هم همراه کند و یکی از کسانی که ضمن تحصیل در سطوح عالی حوزه علمیه و رسیدن به بالاترین مراتب علمی حوزه علمیه به بالاترین مرتبه علمی در دانشگاه هم دست پیدا می‌کند که این امر نیز از امتیازات شخصیتی شهید بهشتی محسوب می‌شود.

فارس: شهید بهشتی چه جایگاهی برای تعلیم و تربیت اسلامی قائل بود؟

میرمرشدی: ایشان در همان زمان وارد عرصه تعلم و تربیت می‌شوند و جایگاه روحانی خود در تعلیم و تربیت را پیدا می‌کند؛ حضور این شهید در یک دبیرستان و مدیریت یک جمعیت دانش‌آموزی نشان‌دهنده اهمیت مسأله تعلیم تربیت اسلامی در نگاه ایشان است.

در همین راستا حضور ایشان در نوشتن کتب درسی و نگاه عالمانه به آن‌ها با کمک شهید باهنر و نفوذ در متون درسی مورد نیاز دانش‌آموزان آن زمان که به دست بهائیان اداره می‌شد، نشان از کمال بینش این مرد الهی دارد؛ در حالی که فراماسونری و بهائیت درصدد ترویج فرهنگ غلط استعماری بودند، شهید بهشتی به تعلیم و تربیت اسلامی می‌پرداخت.

* طلبه‌هایی که شهید و شهیدپرور شدند

 آیت‌الله بهشتی با تأسیس مدرسه علمیه حقانی به کمک شهید قدوسی و آیت‌الله احمد جنتی، نگاه جدیدی به حوزه را ترویج داد که با گذشت 70 سال این مدرسه علمیه جزو مدارس نمونه و مطرح حوزه علمیه محسوب می‌شود.

دروس تدریسی، کتب ارائه شده، شیوه تدریس و تربیت در مدرسه علمیه حقانی از ویژگی‌های نگاه صحیح شهید بهشتی به تعلیم و تربیت دینی است؛ بسیاری از طلبه‌های مدرسه علمیه حقانی یا به شهادت رسیدند و یا شهیدپرور شدند.

* اهمیت ترویج تفکر دینی در دنیا

فارس: نگاه این شهید نسبت به ترویج تفکر دینی در دنیا به چه صورت بوده است؟

میرمرشدی: ایشان با علم به این که به عنوان یک روحانی و شخصیت علمی باید به چند زبان زنده دنیا تسلط داشته باشند، درصدد ترویج تفکر دینی بود و این نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهید بهشتی بود، شاید به همین خاطر است که مرحوم آیت‌الله بروجردی ایشان را به آلمان اعزام می‌کنند.

آلمان به عنوان مرکز کشورهای اروپایی و پایگاه صنعت و تمدن آن زمان، می‌توانست مسیر دیگری را طی کند ولی عزیمت آیت‌الله بهشتی به هامبورگ آلمان و تأسیس مرکز بزرگ اسلامی هامبورگ که امروز هم زبانزد است، منجر به تربیت دینی افراد زیادی شد و بسیاری از مسیحیان توسط ایشان مسلمان شدند.

فارس: حضور شهید بهشتی در زمانی که تفکر لیبرالیستی و کمونیستی در آلمان رایج است را می‌توان ناشی از اهمیت ایشان در ترویج فرهنگ دینی دانست؟

میرمرشدی: دقیقاً همین‌طور است، حضور شهید بهشتی در آلمان، در اوج اقتدار تفکر کمونیستی در آلمان شرقی و در اوج اقتدار تفکر لبیرالیستی در آلمان غربی نشان‌دهنده عمق نگاه استراتژیک ایشان به توسعه دین و گسترش تفکر دینی در جهان بود.

* تأسیس حزب جمهوری

فارس: ایشان چه نقشی در زیربنای فکری و تأسیس حزب جمهوری داشتند؟

میرمرشدی: از ویژگی‌های دیگر شهید بهشتی این است که قبل از اوج‌گیری انقلاب اسلامی و پیوستن مردم به جمع مبارزان، ایشان یک گروه علمی متشکل از خبرگان کشور را با حضور مقام معظم رهبری و دیگر نخبگان کشور ایجاد کرد تا به مسائل اقتصاد اسلامی، حکومت اسلامی و اداره حکومت دینی منجر پرداخته شود که همین مسائل به زیربنای تفکر انقلابی تبدیل می‌شود که به محض پیروزی انقلاب اسلامی منجر به تأسیس حزب جمهوری اسلامی می‌شود.

تأسیس حزب جمهوری اسلامی باعث حضور متحد مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های انتخاباتی شد؛ تشکیل این حزب حاصل اندیشه و تفکر شهید بهشتی در برهه‌ای از زمان بود که نقش به‌سزایی در مباحث سیاسی آن دوران داشت.

فارس: نقش شهید بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی چه بود؟

میرمرشدی: شهید بهشتی و برخی از دوستان هم‌فکر و آگاه ایشان در مقابل مدل ارائه‌شده دولت بازرگان به عنوان پیش‌نویس قانون اساسی به مجلس خبرگان قانون اساسی که کپی از فرانسه و بلژیک و شبیه به دوران مشروطه بود، ایستاد و کشور ما را با داشتن اسلام و مدل حکومت اسلامی بی‌نیاز از مدل غربی دانست و شاید اگر شهید بهشتی نبود قانون اساسی جمهوری اسلامی چیز دیگری بود.

آیت‌الله بهشتی اعلام کرد که ما خودمان به نام اسلام قانون داریم و لزومی ندارد دیگران قانون اساسی کشورمان را بنویسند؛ این مرد بزرگ توانست با اشراف علمی، آگاهی نسبت به زمان و شناخت نسبت به جهان غرب و دموکراسی غربی، مردم‌سالاری عمیق دینی را در قانون اساسی پایه‌گذاری کند.

فارس: دلیل دشمنی‌های گسترده بر علیه شهید بهشتی چه بود؟

میرمرشدی: مدیریت شایسته شهید بهشتی باعث شد کشور به ثبات در تصمیم‌سازی برای سال‌های متمادی برسد چراکه قدرت مدیریت یکی از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

آیت‌الله بهشتی شخصیتی تیزبین، دشمن‌شناس، جامعه‌شناس، منظم و فهیمی بود و به همین دلیل در مسائل مختلف بسیار بُرّنده و قاطع حضور پیدا می‌کرد که همین قاطعیت، تیزبینی و جهان‌شمولی اندیشه ایشان باعث شد تا دشمنان زیادی پیدا کند؛ علاوه بر این که شهید بهشتی یار وفادار امام(ره) بود و آنچه امام(ره) می‌فرمودند را به عنوان سند برای حرکت کشور مبنا قرار می‌داد.

کسانی که قصد نفوذ و بر هم زدن کانون اصلی انقلاب اسلامی را داشتند، از شهید بهشتی شخصیتی بسته، متعصب و دیکتاتور معرفی کردند و این ذهنیت را به جامعه القاء کردند.

با توجه به تسلط ایشان بر زبان، تفکر، فرهنگ و مبانی غربی و آمریکایی، دشمن تلاش کرد ایشان را به جای این که ضد غرب نشان دهد، طرف‌دار و وابسته به غرب و آمریکا نشان دهد تا از ایشان یک شخصیت آمریکایی در ذهن مردم ساخته شود که این اوج مظلومیت شهید بهشتی است.

فارس: امروز عده‌ای که قبلاً نیز امکانات کشور را در اختیار داشتند درصدد زیر سؤال بردن دستگاه قضایی کشور هستند، نظر شما در رابطه با ترور شخصیتی مسؤولان قضایی کشور چیست؟

میرمرشدی: بنیاد قوه قضائیه مطابق الگوهای اسلامی است و امروز در دنیا حرفی برای گفتن دارد که ایجاد آن حاصل تلاش‌های شهید بهشتی است.

شهید بهشتی الگوی بسیار خوبی برای کسانی است که امروز به ترور شخصیت‌های بارز کشور و معرفی غلط شخصیت‌های ارزشمند و انقلابی کشور کمک می‌کنند؛ امروز بسیاری از افراد مشمول ترور شخصیتی هستند و آیت‌الله بهشتی اولین و آخرین آن‌ها نبود، هتاکان باید بدانند که ترور شخصیتی عاقبت‌بخیری ندارد.

کسی تا این مرد بزرگ زنده بود، او را به درستی نشناخت، بسیاری از افراد در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید بهشتی آمده بودند تا از این شخصیت بزرگ حلالیت بطلبند.

فارس: اخیراً برخی از جرایانات و به خصوص نیروهای ضد انقلاب درصدد مصادره شخصیت شهید بهشتی هستند، نظر شما در این رابطه چیست؟

میرمرشدی: امروز کسانی که پیش از انقلاب که این شهید بزرگوار را آمریکایی و ضد انقلاب معرفی می‌کردند و به ترور شخصیتی ایشان پرداختند، بدشان نمی‌آید که از پله شهید بهشتی بالا بروند.

* شخصیت شهید بهشتی قابل مصادره برای مزدوران نیست

برخی از فرزندان شهید بهشتی به این نگاه غلط و سوءاستفاده از این مرد الهی کمک کردند اما چون تاریخچه عملکرد شهید بهشتی روشن و گویاست، دشمنان راه به جایی نخواهند برد.

آیت‌الله بهشتی نخستین کسی است که در مقابل بنی‌صدر، لیبرالیسم، منافقین، ملی‌گرایان و جبهه ملی قد علم کرد، بنابراین کسی نمی‌تواند از پله شخصیت و نام این شهید علیه انقلاب اسلامی بالا برود چراکه شخصیت شهید بهشتی قابل مصادره برای ضد انقلاب نیست، هرچند که ممکن است کسانی از درون خانواده ایشان هم مرام‌نامه این بزرگ‌مرد را پاس نداشته باشند.

شهید بهشتی یک چهره ماندگار و باعظمت برای انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند و همه در مسیر اندیشه ایشان برداشت‌های متناسب با نیازهای انقلاب را خواهند داشت؛ بنابراین شخصیت این شهید قابل مصادره برای بیگانگان، مزدوران و ضد انقلاب نخواهد بود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.