سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:53 - چهارشنبه 27 فروردین 1393

نمک‌های غیر مجاز اعلام شد+ اسامی

محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو گفت: به لحاظ ارتقای سلامت و اینکه بتوان کمبود ید را در کشور جبران کرد به آن ید اضافه می کنند و همانطور که بر همه تقریباً روشن است این ید برای پیشگیری از گواتر موثر است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از فارس، محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو گفت: به لحاظ ارتقای سلامت و اینکه بتوان کمبود ید را در کشور جبران کرد به آن ید اضافه می کنند و همانطور که بر همه تقریباً روشن است این ید برای پیشگیری از گواتر موثر است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، حدود ۱۰ سال است که وزارت بهداشت،غنی سازی نمک را ببا ید انجام می دهد در مطالعات اخیری که از طرف سازمان غذا و دارو انجام شده است نیز اکثر نمک های مورد آزمون دارای ید کافی بوده اند ولی متأسفانه در سطح عرضه، محصولاتی رویت شده اند که فاقد مجوز بودند. این نمکها از نوع کوبشی هستند.

هاشمی گفت: این نمکها در نمک کوبی ها بدون طی پروسه تصفیه سازی بسته بندی می‌شوند و از آنجایی که در این نمک های تصفیه نشده، ناخالصی هایی شامل سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم، فلور و سایر املاح سنگین وجود دارد بر اندامهای داخلی بدن تاثیرات بسیار مخربی دارند.

وی اضافه کرد: برخی از این نشانهای تجاری به دلایل مذکور و همچنین به دلیل فاقد بودن ید نتوانسته‌اند از فیلترهای سازمان غذا و دارو عبور کنند که شامل نمک ارس، شفا نمک دریاچه ارومیه، نمک آسو و نمک کریستاله بلوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.