سرویس: اخبار شهرستان 19:08 - دوشنبه 04 تیر 1397

معاون استاندار اصفهان مطرح کرد؛

تدوین برنامه جامع برای حل مشکل کشاورزان/ تیر خلاص بر بدن زاینده رود با وجود چندهزار چاه غیرمجاز

معاون استاندار اصفهان گفت: تیر خلاص بیش از این بر بدن زاینده رود با وجود چندهزار چاه های غیرمجاز زده شده و دبی چاه های مجاز نیز روز به روز رو به کاهش است بنابراین تمامی مسئولان و رسانه ها به دور هم جمع شوند تا مشکلات مردم حل شود.

به گزارش اصفهان شرق، محمد علی شجاعی، ظهر امروز( دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با موضوع اجرای طرح سازگاری با کم آبی، ایجاد اشتغال پایدار برای کشاورزان مناطق آسیب دیده از کم آبی، اظهار کرد: آنچه در این جلسه بیان می شود دیدگاه های شخص استاندار و تیم فعال در استانداری است البته به ارتباط موثر با رسانه ها اعتقاد داریم و بر همین مبنا در این جلسه نیز حضور پیدا کردیم اما اگر رسانه ها در کنار ما نباشد کاری از پیش نخواهیم برد.

وی ادامه داد: در دنیا، مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی در برنامه ها حضور دارند اما در کشور ما حضور مردم در تمامی برنامه ها احساس نمی شود همواره برای آمدن مردم به صحنه به دنبال ابلاغ های اداری هستیم اما از رسانه های می خواهیم که کم کنند تا مردم مشارکت جمعی بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت موجود برنامه ریزی در کشور، عنوان کرد: سندهای بالادستی زیادی در کشور نگاشته شده اما یا کارایی لازم را نداشته اند و یا به صورت جامع، همه نیازهای بلند مدت را در نظر نگرفته ایم و بیشتر به دنبال حل نیازهای کوتاه مدت بوده ایم به همین دلیل خواهش می کنم نقد برنامه محور را در دستور کار خود قرار دهید.

وی به علت یابی وضعیت نا به سامان کشور پرداخت و افزود: اگر برنامه های حوزه های مختلف ارائه نشود چگونه می توان مدیران دستگاه های اجرایی را رصد کرد اما تا به حال برنامه متوازنی برای رشد و توسعه استان و کشور ارائه نشده است.

شجاعی تصریح کرد: اداره یک جامعه مانند سیستم یک خودرو است که اگر به خوبی و همسو بایکدیگر حرکت نکنند، به نتیجه مطلوب نخواهند رسید و همانند خودرویی خواهد بود که استارت می خورد اما هرچرخ آن به سمتی می رود با این وجود تلاش کرده ایم که در مدیریت جدید استان به سمت برنامه محوری حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه قرار بود خسارت حق «نه کشت» به کشاورزان در سال قبل پرداخت شود اما آمار دقیقی در این رابطه وجود نداشت، اضافه کرد: بر همین اساس، استاندار اصفهان به نمایندگان کشاورزان قول داد تا برنامه ای جامع برای حل مشکلات کشاورزان مشخص کند و در این رابطه تمامی نهادهای اجرایی و آموزشی گرد هم آمدند در حالی که پیش از این کشاورزی در زیر چرخ دنده های صنعت له شده بود!

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اصفهان تصریح کرد: روند بارش ها همواره رو به کاهش بوده و قرار نیست بیش از این در استان باران و برف به بارد اما عدالت لازم در این خصوص در طی 20 سال گذشته فراموش و معیشت کشاورزان با مشکل روبرو شد و زندگی نزدیک به 200 تا 300 هزار خانوار کشاورزان زیر سوال رفته و ندیده گرفته شد چرا که تنها فکر می کردیم دولت می تواند این مشکلات را حل کند اما مشارکت مردمی و کرامت انسانی آن ها را در نظر نگرفتیم اما به کشاورزان می گفتیم چرا اعتراض می کنید؟

وی به لزوم همیاری کشاورزان در اجرای طرح جامع استانداری برای حل مشکلات آنان اشاره کرد و گفت: تیر خلاص بیش از این بر بدن زاینده رود با وجود چندهزار چاه های غیرمجاز زده شده و دبی چاه های مجاز نیز روز به روز رو به کاهش است بنابراین اگر تمامی مسئولان و رسانه ها به دور هم جمع شوند تا به واسطه اعتمادی که مردم به آنها دارند مشکلات مردم حل شود و به دانند اگر به خیابان ها هم نیایند، مسائل آنها حل می شود چون نگاه استاندار اصفهان در مورد کشاورزان امنیتی نبوده و اقتصادی و اجتماعی است.

تدوین برنامه جامع برای کشاورزان استان اصفهان

شجاعی به تشریح برنامه جامع ایجاد اشتغال پایدار برای کشاورزان پرداخت و یادآور شد: در تدوین این برنامه، 50 کشور دنیا مورد مطالعه قرار گرفت و چالش های امروز و پیش روی اصفهان مشخص شد تا بدانیم در شرایط فعلی چگونه می توان مسائل را مدیریت کرد و براساس اصل کرامت، مشارکت و عدالت، پروژه های استانی تعریف شدند.

وی افزود: بر این اساس، 100 پروژه غیراقتصادی و 66 پروژه های اقتصادی در هشت هزار و 219 واحد اجرای به منظور بسترسازی، ایجاد، حمایت و تثبیت اشتغال تمامی افراد ساکن در اصفهان از جمله 50 هزار اتباع افاغه در نظر گرفته تا اختلافات موجود بین کشاورزان غرب و شرق که به علت عدم بودجه ریزی مناسب به وجود آمده بود، طی سه سال با ایجاد 63 هزار شغل با اعتباری بالغ بر دو هزار و 800 میلیارد تومان در 14 شهرستان که از کم آبی آسیب دیده اند، اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اصفهان تصریح کرد: بخشی از منابع مالی این پروژه ها دولت، بخشی از آن از طریق سرمایه گذار تأمین شده و کشاورز، زمین خود را به عنوان آورده در آن ها به مشارکت می گذارد البته هفت میلیون متر مکب آب برای اجرای این طرح جامع مورد نیاز است که امیدواریم دستگاه های دولتی برای تأمین آن ما را آزار ندهند چرا که خط قرمز ما تأمین آب این پروژه ها هستند.

وی کشاورزان را موتور تولید استان اصفهان قلمداد کرد و گفت: قرار نیست با پرداخت مبالغی به این افراد، آنها از تولید باز داریم و در هر منطقه ای بر اساس پتانسیل آن مشاغل مختلف درنظر گرفته ایم تا درآمد صفر مطلق کشاوزران در زمان فعلی حداقل به 300 هزارتومان در ماه برسد!

شجاعی با تاکید براینکه همانطور که تاکون دانش صرف برای حل کشاوزان، کاری از پیش نبرده، در آینده هم نخواهد توانست، گفت: برای جامع فعلی با در نظر گرفتن نظرات، کشاورزا، دانشمندان و مسئولان بوده است.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.