سرویس: غیر تولیدی 11:48 - جمعه 01 تیر 1397

آیت‌الله صدیقی:

در دستگاه قضایی پاک‌دستی از اوجب واجبات است/ برخورد شهید بهشتی واقع‌گرایانه بود

امام‌جمعه موقت تهران گفت: قاضی باید قفل دل‌ها را باز و محیط فکر را از اسارت وسوسه‌های شیطانی، هنجارشکنی‌ها و فکرهای اسیر را آزاد و دل‌های وابسته را وارسته کند چراکه در دستگاه قضایی پاک‌دستی از اوجب واجبات است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله کاظم صدیقی پیش از ظهر امروز در مراسم نکوداشت قوه قضائیه اظهار داشت: دادگستری باید بتواند زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) باشد، امام زمان(عج) برای تحقق آیه کریمه «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکتابَ وَالمیزانَ لِیقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» می‌آید، کار دادگستری خلع ید و زندانی کردن و… نیست این‌ها جزو کارهای حاشیه‌ای است و دستگاه قضا باید فرهنگ‌ساز باشد و طوری رفتار کند که هرکس با قاضی برخورد می‌کند انگار که با پیغمبر و خوی او آشنا شده و متحول بشود.

وی افزود: کشور ایران در ردیف کشورهای اول تاریخ از نظر مقاومت، استقامت و باوفاترین مردم‌ها نسبت به دین، فرهنگ و آرمان‌های شهیدانشان هستند و در این رهگذر نظام قضایی جایگاه خاص خود را دارد.

امام‌جمعه موقت تهران گفت: دادگستری باید اکسیر باشد و مایه انقلاب فرهنگی شود و این‌جور نیست که انبیا آمده‌ باشند با زور سرنیزه اقامه عدل کنند، سرنیزه یکی از ابزارها است، قاضی باید قفل دل‌ها را باز و محیط فکر را از اسارت وسوسه‌های شیطانی، هنجارشکنی‌ها و فکرهای اسیر را آزاد و دل‌های وابسته را وارسته کند چراکه در دستگاه قضایی پاک‌دستی از اوجب واجبات است.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی عظمت روحی کم‌نظیر، لیاقت‌های ذاتی مانند شرح صدر و بلندهمتی داشت، عالم برای او شناخته شده بود و با واقعیت‌های کاملاً واقع‌گرایانه برخورد می‌کرد، به دنبال جاهای حساس بود به عنوان مثال در زمان طاغوت مدرسه دین و دانش را با اولویت دانستن فرهنگ‌سازی و مدرسه حقانی با محوریت اخلاق را برای طلبه‌ها تأسیس کرد.

صدیقی با اشاره به شخصیت شهید بهشتی بیان داشت: شهید بهشتی شخصیتی داشت که عوض مقابله با توهین‌ها و انتقادات محبت را بیشتر می‌کرد اگر انتقادات وارد بود به آن حتماً توجه و در غیر این صورت طرف مقابل را قانع می‌کرد، شهید بهشتی بنای تحول داشت اما شناسایی، جلب و نگهداری استعدادها هم از ویژگی‌های او بود.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی خود متفکر، تحلیل‌گر و اهل فلسفه بود، پلیس قضایی را تأسیس کرد و اجازه هدر رفتن گوهرهای کشور به خارج را نمی‌داد و دانشکده علوم قضایی را با این دید که جنس خودمان را خودمان باید کارگاه داشته باشیم تأسیس کرد.

مشاور قضائی رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: آیت‌الله بهشتی در کادرسازی برای دستگاه قضا و هم بیرون دستگاه قضا با برگزاری جلسات با افراد غیر روحانی دارای فکر و تربیت اسلامی به طور ویژه عمل می‌کرد، دشمن عقل متفکر و چراغ روشنی را از انقلاب و جهان اسلام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی به معنای واقعی کلمه به جمله مرنج و مرنجان رسیده بود، قضات دادگستری در مراجعه با ارباب‌رجوعان مختلف باید این‌گونه باشند، زمانی که افرادی مرگ بر بهشتی می‌گفتند در جواب درود بر شما می‌گفت، همه رسانه‌ها علیه این شخصیت هجمه درست کرده بودند پرسیدند که چرا جواب این رسانه‌ها را نمی‌دهید، شهید بهشتی گفت امام(ره) گفته است جواب ندهید و خداوند خود از مؤمنان دفاع می‌کند و این خود نشان‌دهنده عقیده راسخ به ولایت‌فقیه است.

*پرونده‌های وارده و مختومه در اصفهان با هم برابر است

احمد خسروی‌وفا رئیس کل دادگستری استان اصفهان در ادامه مراسم نکوداشت قوه قضائیه اظهار داشت: شهید بهشتی شهیدی است که به حق مجسمه تقوا و تندیس عدالت و به فرمایش مقام معظم رهبری شهید بهشتی معمار بزرگ دستگاه قضا اسلامی بودند و بالاترین تعبیر را امام خمینی نسبت به شهید بهشتی دارند که شهید بهشتی یک ملت برای ملت ایران بود، مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود.

وی افزود: وجود این تعداد ایثارگر برای دستگاه قضایی استان اصفهان باعث افتخار است، حدود 108 فرزند شهید در این دستگاه در استان اصفهان مشغول به خدمت هستند، این‌ها همه از نسل انقلاب و موجب برکت برای دستگاه قضا هستند و به همین دلیل در زمان مراجعه با مشکلات و درد ارباب‌رجوع بیگانه نخواهند بود.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: دادگستری استان اصفهان جزو دستگاه‌هایی است که 11 شهید به انقلاب تقدیم کرده و مقید به اجرا و رعایت قانون امور ایثارگران است به طوری که ظرفیت استخدام 25 درصد ایثارگر را در دستور کار قرار داده، کمتر دستگاهی پیدا می‌شود که بیش از یک‌چهارم همکاران آن از ایثارگران باشند.

وی بیان کرد: کمبودهایی در دادگستری استان اصفهان وجود دارد که شاید مختص استان اصفهان نباشد اما کمبودها در استان اصفهان بیشتر احساس می‌شود و ملموس است، نکته اول در این خصوص نیاز دستگاه قضا استان به بالغ بر 4 هزار کارمند است در حالی که اکنون فقط 36 درصد پست‌های اداری دارای کارمند و 64 درصد آن خالی است،

خسروی‌وفا ادامه داد: در کشور در مقابل هر یک قاضی 3.8 کارمند وجود دارد اما در استان اصفهان در برابر هر قاضی 2.7 کارمند وجود دارد و در صورتی که 700 کارمند دیگر به این استان اختصاص داده شود تنها میانگین همکاران قضایی به متوسط تعداد آن خواهد رسید.

وی ابراز کرد: این تعداد با راه‌اندازی مرکز کارآموزان رشد خوبی داشته اما همچنان دادگستری اصفهان خالی از کارمند است و نکته مهم این است که این کمبودها مانع کار نشده و به لطف الهی بر حسب نامه‌های رسمی که در پایان هر ماه از کشور ارسال می‌شود اصفهان رتبه اول بهره‌وری را در چند سال اخیر به خود اختصاص داده است.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: در طول چند سال اخیر هر آنچه پرونده وارد استان اصفهان شده نه تنها معادل آن مختومه شده، بلکه 56 هزار پرونده از پرونده‌های گذشته هم مختومه شده است و آمار در 5 سال گذشته نشان‌دهنده تلاش و رسیدگی در بعضی از شاخص‌ها بوده مثلاً وقت‌های رسیدگی در دادگاه کیفری از 414 روز به 265 روز رسیده است و پیشرفت در همه شاخص نشان‌دهنده روحیه جهادی و همت همکاران در استان اصفهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.