سرویس: اقتصادی 12:15 - پنجشنبه 31 خرداد 1397

چرایی مارک دوزی خارجی؛

کلاه گشاد «مارک‎»ها برسر مردم زودباور/ جیب ایرانی چطور خالی می‎شود؟

افتخار غلط به کالای خارجی پدیده مارک دوزی را رواج داده تا برخی با درج چند عبارت لاتین روی یک کالای باکیفیت داخلی، محصول ایرانی را چند برابر قیمت به مردم زودباور بفروشند و جیبشان را خالی کنند.

به گزارش اصفهان شرق، بعد از اینکه مقام معظم رهبری سال 97 را با عنوان « حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند، زمزمه خرید کالای ایرانی و توجه به تولید داخل بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. اما مسئله اصلی اینجاست که  بسیاری از تولیدکنندگان به علت استقبال نکردن مصرف کنندگان از کالاهای ایرانی و تمایل به برندهای خارجی ناچارند لباس های ایرانی را با برندهای خارجی تولید و روانه بازار کنند.

دیگر بسیار عادی است که تولید کنندگان با چسباندن یک مارک پارچه ای یا چرم، لباس و پوشاک ایرانی را که به دست دوزنده ایرانی دوخته و با پارچه ایرانی تهیه شده است به یک کالای خارجی تبدیل می کنند.  با توجه به اینکه خریداران بعد از چسباندن مارک  خارجی کالا را خریداری می کنند، ظاهراً مشکل خریداران صرفاً یک مارک است در غیراین صورت کالا مورد تأیید است.

*توصیه رهبری درباره پدیده «مارک‌دوزی» در پوشاک ایرانی

مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای ایرانی فرمودند: “این فرهنگ غلطی است که متأسفانه بر بخش هایی از ما حاکم است که مصنوعات خارجی را مصرف کنیم. این به ضرر دنیای ماست به ضرر پیشرفت ماست، به ضرر آینده ماست، همه مسئولیت دارند، دولت هم مسئولیت دارد. باید از تولید ملی حمایت کند، تولید ملی را تقویت کند، شما باید کالای ایرانی بخواهید. این افتخار نیست، این تفاخر  غلطی است که ما مارک های خارجی را در پوشاک و وسایل منزل و مبلمان و امور روزمره و خوراکی ها به مارک های داخلی ترجیح دهیم، در حالی که تولید داخلی در بسیاری موارد بسیار بهتر است. من شنیدم پوشاک داخلی را که در بسیاری از شهرستان ها تولید می شود می برند و مارک خارجی می زنند و می فروشند. در صورتی که همین جا اگر بفروشند ممکن است خریدار ایرانی رغبت نکند، اما چون مارک فرانسوی دارد خریدار ایرانی هم پوشاک را هم کت و شلوار را و هم دوخت را انتخاب می کند که این غلط است.”

*کالای ایرانی را از ما خریداری نمی کنند

یکی از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه کالای ایرانی با مارک خارجی با قیمت بسیار بالا به فروش می رسد گفت: اگر بگوییم کالای ما ایرانی است کسی از ما خریداری نمی کند. به همین دلیل مجبور هستیم که مارک های برندهای خارجی را به تولیدات داخلی بدوزیم و به بازار عرضه کنیم.

یکی دیگر از تولیدکنندگان که روسری ایرانی تولید می کند اما با مارک خارجی به بازار عرضه می کند افزود:متأسفانه مردم به کالای ایرانی اعتماد ندارند. روسری هایی که تولید می کنیم از نظر کیفیت قابل رقابت با روسری های ایتالیایی و ترک هستند. 80 درصد روسری هایی که وارد بازار می شود از چین،هند و ترکیه است که بدون کیفیت است اما مردم به دلیل عدم فرهنگ سازی از کالای ایرانی آن را خریداری می کنند. به همین دلیل ما مجبور هستیم با استفاده از چند حروف انگلیسی یک برند مشابه خارجی را بسازیم.

جمشید بصیری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران درباره پدیده مارک دوزی می گوید: حدود 60 سال پیش که نه وزارت کشاورزی به این بزرگی نبود و نه پژوهشگاه، بذر اصلاح شده کود،سم،کمباین و نه جاده داشتیم تولید پنبه ما 254 هزار تن بود که حدود 60 هزار تن آن را در داخل مصرف و بقیه را صادر می کردیم. حتی در زمان دکتر مصدق که به دلیل ملی شدن صنعت نفت تحریم شدیم با صادرات پنبه این مملکت را اداره کردیم در حالی که امروز با همه امکانات موجود، تولیدمان به 50 هزار تن کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما همچنین در سالهای 46 تا 62 بزرگترین صادرکننده پارچه به آلمان،انگلستان،ایتالیا و فرانسه بودیم زیرا استانداردهایمان آنقدر قابل قبول بود که با استقبال گسترده ای از سوی مصرف کنندگان این کشورهاروبه رو شد جالب است بدانید به دلیل همین استانداردها و کیفیت بالا یکی از کارخانجات داخل تا هفت سال لباس پلیس انگلستان را تامین می کرد. ما که لباس پلیس انگلستان را تأمین می کردیم به جایی رسیدیم که کالای ایرانی به فروش نمی رسد.

* دلیل گرایش تولیدکنندگان به مارک دوزی خارجی

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه حمایت دستگاه ها و به ویژه رسانه ها از کالای ایرانی باعث افزایش توجه مردم به جنس ایرانی شده است، افزود: یکی از عللی که تولیدکنندگان داخلی با مارک های خارجی یا تقلبی اقدام به عرضه محصولات خود می کردند، مطالبات و رویکرد مردم و مصرف کنندگان بود.

وی گفت: از سال گذشته با کمک خیلی از دستگاه ها در سراسر کشور کمپین حمایت از تولیدات داخلی را ایجاد کردیم و بر اساس آن در پایان سال به قدری اقبال عمومی افزایش یافت که بسیاری از تولیدکنندگان اکنون با افتخار از مارک های داخلی استفاده می کنند.

شیرازی افزود: با توجه به اینکه سال، سال حمایت از کالای ایرانی است و برای اینکه که حمایت از کالای ایرانی را در سراسر کشور بستر سازی کنیم، در هفته گذشته با شرکت 140 اتحادیه پوشاک جلسه هم اندیشی برگزار کردیم تا تولید کنندگان و فروشندگان را متقاعد کنیم که کالاهای تولیدی خود را با مارک اصلی و ایرانی در بازار عرضه کنند.

پدیده مارک دوزی بر کالای ایرانی تا حدی رشد یافته است که در راستای سال حمایت از تولید داخلی محمد علی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات استان تهران درباره این موضوع می گوید: در قانون،تقلب هم، مانند کم فروشی، احتکار و نداشتن قیمت روی کالا جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است.

وی افزود: مردم می تواند از طریق سامانه 135 می توانند شکایات خود را مطرح کنند و با دریافت کد رهگیری، خواسته خود را پیگیری کنند.

شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت هم درباره اقدامات مهم این سازمان برای حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: بر اساس دستورالعملی که پیش ازاین نیز وجود داشت، همه اقلام پوشاک تولید داخل کد رهگیری دریافت می کنند و این امر به مراجع قانونی کمک می کند که متخلفان و توزیع کنندگان پوشاک قاچاق و تقلبی را شناسایی کنند.

میرآخورلو افزود: برخی از برندهای ایرانی شباهت اسمی زیادی با برندهای خارجی دارند و برای متمایز کردن کالاهای ایرانی و خارجی کافی است به سایت سازمان مراجعه شود.

این مقام سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرد شماره تلفن 124 برای دریافت شکایات یا پیشنهادهای مردم در نظر گرفته شده است.

در حالی برخی فروشندگان پوشاک ایرانی روی محصول داخلی مارک خارجی نصب می کنند تا شاید اقبال مصرف کنندگان را درپی داشته باشد که مدیر کل تعزیرات استان تهران این اقدام را جرم و قابل پیگرد قانونی اعلام کرد اما همچنان این ماجرا ادامه دارد، بنابراین ضرورت دارد از  چرخه 8 میلیارد دلاری( معادل 32 هزار میلیارد تومان پوشاک) بخش عظیمی صرف رونق چرخ های خیاطی و تقویت نیروی کار ایرانی شود تا  با افتخار تن پوش ایرانی با نام ایران تولید و عرضه شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.