سرویس: اخبار شهرستان 07:20 - پنجشنبه 31 خرداد 1397

فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس:

زعفران و پسته جایگزین محصولات کشاورزان شرق اصفهان شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در منطقه شرق اصفهان زعفران، پسته، گیاهان گلرنگ مورد استفاده برای غذا و دارو و نیز کشت‌های گلخانه‌ای جواب داده و کشاورزان می‌توانند این محصولات را جایگزین کشت‌های قبلی خود کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر با اشاره به مشکل کشاورزان و کمبود آب اظهار داشت: پیگیری‌های منسجمی با همکاری دیگر نمایندگان انجام دادیم، همچنین جلسات متعدد و نامه نگاری‌هایی‌ برای مقام معظم رهبری تا ریاست جمهوری و معاون اول و وزارت خانه‌های مربوطه انجام دادیم.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها پیگیری اجرای مصوبات شورایعالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود و فعال کردن پروژه‌های انتقال آب بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: بالأخره پروژه تونل سوم که سد آن ماه‌ها متوقف شده بود، مجدداً شروع به کار کرد و اگر مشکلی در این مدت رخ ندهد تا پایان سال 99 شاهد بهره برداری از این سد خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری رژیم حقوقی زاینده رود گفت: وزارت نیرو فردی را مسئول این کار کرده و بحث کنترل هوشمند برداشت آب از زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، غیرمجاز و خارج از سهمیه را انجام دهند.

فولادگر در پاسخ به این سئوال که کنترل‌ها در استان اصفهان به خوبی مدیریت می‌شود، اما آیا در استان‌های همجوار هم این کنترل‌ها اعمال می‌شود؟ بیان کرد: در استان همجوار هم یک سری کنترل‌ها انجام شده بود اما با توجه به اجرای کنترل‌ها با برداشت خارج از سهمیه روبه‌رو شدیم.

وی ادامه داد: حدود 19 مترمکعب بر ثانیه مقدار آب رها شده از سد بود اما متأسفانه بیش از نیمی از این مقدار در مسیر برداشت می‌شد که بخشی از آن در استان بالادست و بخشی از استان اصفهان صورت می‌گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: نیمی از برداشت بین راه مجوز دار و نیمی مجوز نداشت، آن‌ها هم که مجوز داشت خارج از سهمیه بود که یک سری اقدامات برای جلوگیری از این برداشت‌ها از جمله قطع برق صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مصوبه کارگروه سازگاری با کم‌آبی که کارگروه ملی است و وزیر نیرو این موضوع را ابلاغ کرده باید به درستی اجرا شود، بیان کرد: خوشبختانه صنعت قبول کرده که 30 درصد از آب مصرفی را از پساب تأمین کند و حتی در طرح‌های مشارکتی تأمین آب هم در تونل سوم و هم خسارت شب عید همکاری کرده است.

فولادگر اظهار داشت: طرح جدیدی در حال بررسی است که این طرح در استان کرمان موفق واقع شده که آن هم شیرین کردن آب خلیج فارس  برای صنایع است چون این آب برای شرب و کشاورزی هزینه بالایی دارد، در این راستا در حال حاضر این طرح برای اصفهان در حال فعالسازی است از این رو مقدمات برای تأسیس شرکت فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در زمینه صرفه‌جویی آب شرب حدود 30 درصد مردم صرفه‌جویی کردند، افزود: باید قبول کنیم که سازگاری با کم آبی به چه معناست و در حوزه کشاورزی باید الگوی کشت را تغییر دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در منطقه شرق اصفهان زعفران، پسته، گیاهان گلرنگ مورد استفاده برای غذا و دارو و نیز کشت‌های گلخانه‌ای جواب داده و می‌توانند این محصولات را جایگزین کشت‌های قبلی خود کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که مجری طرح مصوبات 9 ماده‌ای شورایعالی آب وزارت نیرو به تنهایی است آیا این موضوع صحت دارد؟ اظهار داشت: وزارت نیرو دستگاه اجرایی اصلی است ولی چون از وزارت خانه‌های جهادکشاورزی و صنایع و کشور حضور دارند و بدون پشتوانه وزارت کشور که باید استانداران را در این ماجرا دخیل کند، عملی نیست ولی محور این مصوبات وزارت نیرو است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.