سرویس: اخبار شهرستان 11:54 - چهارشنبه 30 خرداد 1397

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه:

افزایش سطح زیر کشت زعفران در کوهپایه به 12 هکتار/ پرورش شتر با شرایط کم آبی منطقه شرق اصفهان سازگارتر است

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه گفت: در کشت زعفران هم اکنون حداقل ۱۰ تا ۱۲ هکتار سطح زیر کشت این محصول را در منطقه کوهپایه داریم که به دلیل نیاز کم به اب و درامد مناسب کشت آن در حال افزایش است.

حسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان شرق در اصفهان با اشاره به شرایط بارندگی، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و محدود شدن منابع آبی لازم است بیشترین بازده از آب موجود و دسترس به دست آید و این استفاده بهینه نه تنها در کشاورزی مطرح بوده بلکه در دامداری منطقه و تولید و پرورش حیواناتی چون شتر که با شرایط کم آبی منطقه سازگارتر است احساس می‌شود.

وی یکی از راه‌های استفاده بهینه از اب دسترس را تغییر الگوی کشت دانست و افزود: تغییر الگوی کشت به کاشت گیاهان و درختانی اطلاق می‌شود که از نیاز آبی کمی در مقایسه با انواع پر مصرف آن برخوردارند.

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه با اشاره به نیاز تغییر الگوی کشت در منطقه، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی و بحران آب به کشاورزان توصیه به تغییر الگوی کشت خود از محصولات که نیاز به مصرف آب زیادی دارند به محصولات مناسب شرایط کم آبی شدیم.

احمدی با اشاره به نبود مشکل کم آبی در منطقه در گذشته، خاطرنشان کرد: در گذشته محصولاتی مثل چغندر قند، یونجه و حتی گندم و جو به طور گسترده کشت می شد اما اکنون با بروز بحران کم آبی کشت این محصولات منسوخ شده است و محصولات دیگری همچون گلرنگ، پسته، گیاهان دارویی زعفران و محصولات گلخانه ای که نیاز آبی کمتری دارند جایگزین می‌شود.

وی یکی از کشت‌های جایگزین را کاشت درخت پسته عنوان کرد و افزود: درخت پسته معمولا هر ماه یکبار نیاز به آبیاری دارد و در حال حاضر توانسته‌ایم مساحتی بیش از ۳۵۰ هکتار در منطقه کوهپایه زیر کشت درخت پسته قرار دهیم و هر ساله این میزان در حال توسعه است چرا که پسته مقاومت خوبی در برابر کم آبی و شوری آب و خاک دارد و خوشبختانه هم اکنون شاهد فعالیت ترمینال جمع آوری پسته و بکارگیری دستگاه خشک کن پسته و در نهایت فروش پسته هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه با اشاره به کشت‌های گذشته منطقه، اذعان کرد: یکی از این کشت‌ها؛ کشت هندوانه و خربزه بود که این محصول نیاز آبی زیادی دارد و عملا با کشت این محصولات پر مصرف در زمینه آب حتی در صورت صادرات به مثابه خروج آب از کشور است که به هیچ عنوان با توجه به شرایط موجود مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: یکی از محصولاتی که در گذشته در منطقه کشت می‌شد چغندر قند بود که نیاز آبی قابل توجه‌ای دارد و کشت ان اکنون توصیه نمی‌شود از این‌رو کشاورزان می توانند برای کشت چغندر از بذر مخصوصی به نام بذر چغندر پاییزه که ابتدا پاییز کاشته می شود و در طول زمستان و دریافت آب حاصل از بارش ها دیگر نیازی به ابیاری نداشته و بعد از عید هم قابل برداشت است در حالی که چغندر معمولی در بهار کشت می شود و با توجه به کشت درفصل گرم نیاز به آب زیادی دارد و برداشت آن در زمستان صورت میگیرد.

احمدی با اشاره به توصیه جهاد کشاورزی به کشاورزان برای کشت زعفران، بیان کرد: در کشت زعفران هم اکنون حداقل ۱۰ تا ۱۲ هکتار سطح زیر کشت این محصول را در منطقه کوهپایه داریم که به دلیل نیاز کم به اب و درامد مناسب کشت آن در حال افزایش است.

رئیس جهاد کشاورزی با اشاره نیاز توجه کشاورزان به کشت گیاهان دارویی، تصریح کرد: در بحث کشت گیاهان دارویی توسعه کمی را شاهد هستیم که برای توسعه بیشتر آن اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کشت گیاهان دارویی در بخش کوهپایه کرده ایم.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.