سرویس: اخبار شهرستان 13:22 - سه شنبه 29 خرداد 1397

استاندار اصفهان خبر داد؛

اجرای طرح جامع اشتغال کشاورزان استان اصفهان/ 60 هزار کشاورز در 66 رسته کاری مشغول به کار می‌شوند

استاندار اصفهان گفت: طرح اشتغال کشاورزان استان اصفهان در نوع خود بی‌نظیر است چراکه طرح دقیق و با کار کارشناسی شده است و می تواند ۶۰ هزار کشاورز اسیب دیده از خشکسالی را پوشش دهد.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده در نشست خبری با رسانه اطهار کرد: در دولت نهم و دهم شرایط پول و درامد خوبی داشتیم ولی شرایط اقتصادی خوبی را تجربه نکردیم و این در حالی است که شرایط فعلی در روند پسابرجام بوده و مسائل تحت تاثیر مشکلات بود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برجام کار باارزشی بود، افزود: به دلیل کارشکنی آمریکا، اثرات واقعی برحام را شاهد نبودیم و حال اینکه آمریکا به هر شیوه از جمله ابزار تحریم، تبلیغات منفی و ایجاد نا امیدی درصدد است کشور هیچ پیشرفتی نداشته باشد ولی با وجود کارشکنی دشمن، ایران موفق به کسب پیشرفت های بسیاری شده است.

وی گفت: ادعای آمریکا این است که دموکراسی خوبی را دارد ولی با خروج از برجام دیدیم که حتی توان بودن در تعهد بین المللی را ندارد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه استان اصفهان خلاصه مثبتی از آنچه در کشور وجود دارد است، خاطرنشان کرد: فرصت های زیادی نظیر روش های جدید تکنولوژی، داشتن نیروی جوان و موقعیت های اقتصادی و اب هوایی برای ایران فراهم شده است و این برگرفته از مردم خوب و دولت و نظامی برخواسته از مردم است.

*اصفهان خواهرزاده سن پترزبورگ است ولی آمار مسافران روسیه به ایران تقریبا صفر است

مهرعلیزاده تأکید کرد: نزدیک به 100 هزار نفر از ایران به روسیه سفر می‌کنند اما آمار گردشگران از روسیه به ایران تقریباً صفر است؛ چرا اصفهان نباید بتواند از روسیه گردشگر جذب کند؟

وی بیان داشت: در خصوص آب، عمران و وضعیت معیشتی مردم اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده و به عنوان مثال در خصوص تنظیم بازار شب عید در استان اصفهان نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و با وجود شوک نوسانی در قیمت ارز این تعادل حفظ شد.

مهرعلیزاده از پرواز اصفهان به سن پترزبورگ در آینده نزدیک خبر داد و افزود: نزدیک به 100 هزار نفر از ایران به روسیه سفر می‌کنند اما آمار گردشگران از روسیه به ایران حدود صفر است؛ طبق برنامه ریزی ها باید پرواز مستقیم اصفهان به سن‌پترزبورگ برقرار شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه هیچ رابطه مستقیمی بین درآمد و بازگشت آن به استان نیست، تاکید کرد: مالیات‌ها در کل کشور براساس فعالیت‌های مردم در مناطق مختلف مشخص می‌شود و چهار محل درآمد از جمله محل فروش نفت، درآمدهای مالیاتی، گمرک و فروش دارایی‌های دولت از جمله سهام شرکت‌ها و در برخی موارد نادر فروش اوراق عرضه تأمین می‌شود و براساس آنچه که چه استانی چه نیازی دارد، بودجه به هر استان اختصاص دارد.

*پاسخ استاندار به سوال خبرنگار اصفهان شرق در خصوص پرداخت 450 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق مبنی بر اینکه با گذشت سه ماه از سال 97 چه تدبیری برای پرداخت خسارت 450 میلیاردی به کشاورزان داشته اید، تصریح کرد: ما گفتیم از صنایع، پولی  برای ارتقاء وضعیت آب و کشاورزی در استان گرفته می‌شود و 6 ردیف کاری دارد که یکی از آن کمک به معیشت کشاورزان آسیب دیده است که در اسفندماه نیز مبلغی پرداخت شد.

مهرعلیزاده تصریح کرد: حق نکشت را دولت تعیین می کند و در استان هدف ما این است که کشاورزان آسیب دیده با مشکل مواجه نشوند و بر این اساس طرح های مطرح شده را برای بهبود وضعیت کشاورزان انجام می دهیم و در خصوص پرداختی نقدی نیز به کشاورز تا دوماه آینده به صورت روشن تر اعلام خواهیم کرد.

* بودجه 400 میلیاردی برای تونل سوم

وی با بیان اینکه تلاش ما جذب بودجه برای طرح های اولویت دار است، بیان کرد: برای تونل سوم کوهرنگ در سال 96، 70 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده بود که امسال مبلغ 100 میلیارد و 500 میلیون تومان به همراه 293 میلیارد تومان از محل جدول 19 برای تکمیل این طرح تأمین شده است که این میزان اعتبار، نسبت به سال گذشته 6 یا 7 برابر افزایش یافته است.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه پروژه 110 میلیارد تومانی برای آب و فاضلاب تعریف شده است، گفت: 280 میلیون متر مکعب از 320 میلیون متر مکعب آب در استان اصفهان باید بازیابی شود اما فقط 120 میلیون متر مکعب از این مقدار بازیابی می‌شود و اگر بتوانیم تجهیزات تصفیه خانه را ارتقا دهیم شاهد ورود حدود 100 میلیون متر مکعب آب برای احیاء آب و بازیابی پسآب و تبدیل آن به یک آب استاندراد هستیم که می توان این میزان آب را برای بخش کشاورزی و کشت گلخانه‌ای و نیز محیط زیست استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید در برداشت آب از زاینده رود توجه داشت، اظهار کرد: فشار آب در ورودی و انتهای مسیر آب در اصفهان متفاوت است و دلیل آن برداشت‌های بی‌رویه در مسیرهای مختلف است و در این خصوص و جلوگیری از این عامل با وزیر نیرو مکاتبه ای انجام شده است.

استاندار با بیان اینکه مردم کمک بسیاری در کاهش میزان مصرف اب داشتند، افزود: بارندگی‌های اخیر در طول سال آبی از مهر 96 تاکنون نصف سال قبل است و این در حالی است که با گرم تر شدن هوا بحران آب بیشتر می شود، در این رابطه میزان سهمیه آب باغ‌داران استان اصفهان فقط به اندازه‌ای است که درختان آن خشک نشوند.

*طرح جامع اشتغال کشاورزان استان رونمایی می شود

مهرعلیزاده به طرح اشتغال کشاورزان استان اصفهان اشاره و رونمایی این طرح را دو هفته آینده عنوان کرد و گفت: طرح اشتغال کشاورزان استان اصفهان در نوع خود بی‌نظیر است چراکه طرح دقیق و با کار کارشناسی شده است و از بعد کرامت و مشارکت‌های مردم بسیار مطلوب و حتی حقوق اتباع بیگانه نیز در آن مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 هزار کشاورز می توانند در این طرح پوشش داده شوند، تصریح کرد: 66 رسته کاری در این طرح تعریف شده تا در تمامی شهرهای در مسیر زاینده‌رود که بر اثر خشک‌سالی آسیب دیده‌اند، مشاغل جایگزین اجرایی شود و هفت هزار و 845 طرح در سراسر استان اصفهان در نظر گرفته شده که یک هزار و 700 میلیارد آن به شکل تسهیلات از طریق بانک‌ها و 800 میلیارد تومان از طریق سرمایه گذار افراد حقیقی و حقوقی و 10 درصد نیز از طریق کشاورزان تامین می‌شود.

استاندار اصفهان مدت اجرای این طرح را سه سال عنوان کرد و افزود: کشاورزان به فعالیت‌های دامداری از جمله پرورش شتر، شتر مرغ، گیاهان دارویی و احداث گلخانه مشغول می‌شود.

*فروش برق از منازل کشاورزان به دولت

وی به طرح انرژی خورشیدی بر بام منازل کشاورزان شرق اصفهان اشاره و اضافه کرد: برای تأمین مصرف برق خانگی هزار منزل کشاورز در شرق اصفهان از پشت بام آنان برای نصب صفحات انرژی خورشیدی استفاده شده تا هر خانه بتواند پنج کیلووات برق تولید ‌کند و با برآوردی برای هر خانوار ماهیانه 600 هزار تومان درآمد حاصل خواهد شد.

وی به تنظیم جدول مشخص میزان مصرف آب شرب اشاره و در این رابطه اذعان کرد: در جدول مشخص می شود که هر بخش چقدر آب مصرف می کند و اگر در این رابطه هر بخش مکلف است در مصرف خود رعایت کافی را داشته باشد و اگر دستگاهی در این خصوص تخطی کرد، دستگاه های ذیربط مکلف به برخورد هستند و خوشبختانه این جدول برای هر بخش ارسال شده است.

مهر علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتخاب فرمانداران در دولت گفت: در تعیین فرمانداران هیچ دخل و تصرفی از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود نداشته و به دلیل غیر فعال بودن احزاب و نمایندگان رسمی آنان در استان اصفهان، معیاری برای اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن این افراد نیست.

وی با بیان اینکه من محصول اعتماد به جوانان هستم، ادامه داد: نیروی لایق باید سرکار بیاید و البته به نیروهای لایقی که همراه دولت در طرح ها و برنامه ها هستند باید مسئولیت داد و من این نکته را یادآور می شود که تاکید زیادی به اعتماد به جوانان در دادن مسئولیت دارم.

*بندرخشک کمک به رونق استان اصفهان

بندرخشک از دیگر موضوعاتی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان به آن اشاره کرد و گفت: بندرخشک در اصفهان یکی از عوامل رشد را فراهم می کند و اگر به خوبی اجرا شود شاهد یک درصد افزایش رشد تولید ناخالص داخلی استان هستیم.

محمد علی شجاعی تصریح کرد: در آینده نه چندان دور این طرح قطعی می شود و محل جانمایی این بندر در شرق اصفهان تعبیه شده است که امیدواریم نگاه ویژه ای در این خصوص انجام شود چرا که می تواند اثرگذاری اقتصادی و اشتغال خوبی را به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/ ز ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.