سرویس: اقتصادی 10:10 - سه شنبه 29 خرداد 1397

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان:

کارتخوان‌های اصفهان مالیات کسر نمی‌کنند

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان این که خبری منتشر شده که از تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان‌، مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود، گفت: چنین نیست و این خبر بارها تکذیب شده است.

به گزارش اصفهان شرق، بهروز مهدلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: موعد خرداد ماه فصل شفاف‌سازی درآمدها و اظهارنامه های مالیاتی است که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل باید وضعیت مالی خود برای سال 96 را مشخص کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.

وی با بیان این که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل به 3 گروه تقسیم می‌شوند، افزود: گروه اول باید تا پایان خرداد ماه اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل دهند که این گروه فروش و دریافتی یک ساله آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان است، گروه دوم افرادی هستند که مجموع دریافتی آن‌ها در یک سال بین یک تا 3 میلیارد تومان باشد.

* معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در خصوص گروه سوم، عنوان کرد: گروه سوم کسانی هستند که مجموع دریافتی آن‌ها در یک سال زیر یک میلیارد تومان است که خود آن‌ها 2 بخش هستند که اگر دریافتی آن‌ها اگر زیر 240 میلیون تومان باشد می‌توانند با هماهنگی اصناف و اتحادیه‌ها میزان مالیات آن‌ها بدون حسابرسی و با افزایش 5 درصد نسبت به مالیات قطعی سال 95 خود، به صورت مقطوع تعیین می‌شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: لازم است این بخش از گروه سوم از دستورالعمل تبصره ماده 100 قانون مالیاتی استفاده کرده و نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند اما اشخاصی که دریافتی آن‌ها بالای 240 میلیون تومان باید خوداظهاری انجام داده و آن را تسلیم کنند که این تسلیم اظهار نامه موارد تشویقی از جمله معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی است.

مهدلو با بیان این که گروه‌های اول و دوم و آن بخش از گروه سومی که دریافتی بالای 240 میلیون تومان در سال دارند باید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به ثبت خود اظهاری اقدامی کنند، تأکید کرد: سال 95 اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، 210 هزار اظهار نامه تسلیم کردند که 62 هزار فقره در چارچوب خود اظهاری تبصره 100 بوده است.

* 127000 اظهارنامه در اصفهان تسلیم شده است

وی با بیان این که 127 هزار فقره اظهارنامه تا روز گذشته تسلیم شده است، مطرح کرد: 2 هزار و 369 فقره گروه اول، 3 هزار 487 فقره گروه دوم، 110 هزار فقره اظهارنامه نیز از گروه سوم ثبت شده است که از این تعداد 64 هزار فقره در چارچوب خوداظهاری و الباقی به صورت عادی بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: از اول تیرماه تا 15 تیرماه موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده دوره اول سال 97 است، استان اصفهان یکی از ادارات برتر امور مالیاتی کشور است و جایگاه دوم یا سوم کشور در وصول مالیاتی دارد، در سال گذشته تحقق مالیاتی در استان اصفهان زیر 90 درصد بوده است که این موضوع نیازمند کار کارشناسی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های کامل استانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم زیرساخت‌ها را تغییر داده و اصفهان را به جایگاه اصلی خود باز گردانیم، جمع وصولی مالیات استان اصفهان در سال گذشته 5 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، خبری منتشر شده که از تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان‌، مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود در حالی که چنین نیست و این خبر بارها تکذیب شده است.

* فرهنگ‌سازی مالیاتی جز با کمک رسانه‌های جمعی محقق نمی‌شود

مهدلو با بیان این که در خصوص فرارهای مالیاتی آماری از اصفهان در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: لازم است حتما به این آمار دست پیدا کنیم، اگر گروه سوم از قانون تبصره ماده 100 استفاده کنند مأموران مالیاتی می‌توانند به موارد فرارهای مالیاتی رسیدگی کنند، مالیات بر ارزش افزوده به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و عوارضی که از این محل پرداخت می‌شود به حدود 180 شهرداری در استان اصفهان واریز می‌شود که صرف هزینه‌های عمرانی می‌شود و اختصاص این پول به عمران و آبادانی دهیاری‌ها نیز کمک می‌کند.

وی با بیان این که فرهنگ‌سازی مالیاتی جز با کمک رسانه‌های جمعی محقق نمی‌شود، یادآوری کرد: رسانه‌ها انتقادات مردمی را به ما منتقل کنند تا اگر ایرادی وجود دارد، اصلاح شود، تا دیروز نسبت کسانی که خود اظهاری کرده‌اند بیش تر از سال گذشته است و حدود 70 هزار فعال اقتصادی هنوز مراجعه نکرده‌اند و معمولا این افراد در روزهای آخر مراجعه می‌کنند و اگر بدبینانه حساب کنیم 50 هزار نفر از این 70 هزار نفر از خوداظهاری استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اضافه کرد: تا دیروز 56 هزار اظهارنامه تحویل داده شده که بخش زیادی از آن‌ها از تبصره ماده 100 می‌توانند استفاده کنند، کسانی که می‌خواهند از این تبصره استفاده کنند اظهارنامه ارائه ندهند و به جای آن فرم تبصره ماده 100 را تکمیل کنند، این باعث می‌شود حدود 70 تا 80 درصد مالیات‌دهندگان مالیاتشان قطعی شود و ما می‌توانیم روی موارد فرار مالیاتی تمرکز کرده و آن‌ها را شناسایی کنیم.

* مراکز عام‌المنفعه نیز مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند

احمدرضا مدبرنیا نیز در این نشست خبری عنوان کرد: مالیات تنها بر اساس قانون اخذ می‌شود، موعدی مالیاتی گروه اول باید دفاتر و اسناد خود را تحویل دهد تا حسابرسان کارشان را انجام دهند، گروه دوم و سوم نیز به همین صورت است، ابطال جواز کسب به عهده اداره امور مالیاتی نیست و اتحادیه‌ها این کار را انجام می‌دهند، بیشترین افراد مشاغل در گروه سوم قرار می‌گیرند که اگر 3 شرط را داشته باشند مأموران مالیاتی نمی‌توانند به پرونده آن‌ها ورود کنند، یکی این که باید در گروه سوم باشند، دوم این که بیش از 240 میلیون تومان در سال دریافتی نداشته باشند و سوم این که مالیات سال 95 آن‌ها قطعی شده باشد، اگر موعدی سال گذشته معاف بوده است همان معافیت را امسال نیز می‌تواند اعمال کند.

معاون حسابرسی مالیاتی شهرستان های اصفهان ادامه داد: مؤسسات و مراکز فرهنگی شامل قانون نرخ صفر مالیاتی هستند، مراکز عام‌المنفعه نیز مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند، مراکز فرهنگی که از وزارت ارشاد مجوز دارند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند، در اساسنامه مراکز عام المنفعه نیز باید خیریه بودن آن‌ها ذکر شود که نرخ مالیات آن‌ها نیز صفر حساب می‌شود؛ البته همه آن‌ها باید اظهارنامه خود را تسلیم کنند.

* مؤدیان می‌توانند سرنوشت مالیاتی یک سال خود را مشخص کنند

سعید مهدی پور نیز در این نشست تصریح کرد: گروه سوم بیشترین مؤدیان مالیاتی هستند و لازم است مؤدیان مالیاتی از مزایای آن استفاده کنند، مؤدیان می‌توانند سرنوشت مالیاتی یک سال خود را مشخص کنند و هیچ‌گونه جرائم مالیاتی نخواهند داشت؛ آنان می‌توانند از تبصره ماده 100 قانون مالیاتی استفاده کرده و با افزایش 5 درصدی مالیات قطعی سال 95 خود، برای سال 96 مالیات را پرداخت کنند.

معاون حسابرسی اشخاص حقیقی(صاحبان مشاغل) تأکید کرد: در قانون، تخفیف مالیاتی پیش‌بینی نشده است اما موضوع تغییر مالیاتی مطرح است و اگر اختلافی بین موعدی و مأمور مالیاتی باشد هیأت‌های حل اختلاف ورود می‌کنند، در کسب و کارهای اینترنتی نیز معافیت مالیاتی مطرح نیست اما معافیت‌های پایه مالیاتی مطرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.