اصفهان شرق

زمین‌های بی ثمر و خانه‌های بی‌آب؛ روایت این روزهای شرق اصفهان

کدخبر: 169836
1397/03/27 در ساعت 08:16

به گزارش اصفهان شرق، استان اصفهان همواره با دغدغه کاهش منابع آبی و افت سطح سفره‌های زیرزمینی مواجه بوده است و امسال هم از ابتدای بهار، تنش یا بحران آبی در برخی شهرها و روستاهای این استان بار دیگر خود را نشان داده است.

در این مدت، بارها و بارها آب واحدهای مسکونی در مرکز استان اصفهان و برخی شهرها با افت یا قطعی چندساعته همراه بوده است و از این‌رو، مدیریت منابع آبی در کنار فراخوان مردم اصفهان به صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است.

بخش کشاورزی شرق اصفهان هم که ناگفتنی است، وخامت اوضاعی که وصفش تا ناکجا آباد رسیده است.

کارشناسان معتقد هستند امروز باید در بخش کشاورزی بیش از هر چیز به بهبود شیوه‌های مصرف آب توجه داشت و اجرای کشت های جایگزین امری ضروری محسوب می‌شود و در کنار آن، باید از کشاورزان نیز حمایت کرد تا بتوانند به‌خوبی به تولید متناسب با نیاز بازار و شرایط آب و هوایی بپردازند.

در کنار بهبود شیوه‌های آبیاری نوین، امروز تغییر الگوی کشت هم در اصفهان به ویژه شرق اصفهان امری ضروری است.

کشت محصولات غیرضروری و عمدتاً آب‌بر در استان‌های دارای مشکلات آبی نظیر اصفهان یکی از مسائلی است که بر بحران کمبود آب در این مناطق می‌افزاید و در این بین، تغییر الگوی کشت امری ضروری به نظر می‌رسد.

بخش کشاورزی شرق اصفهان امروز باید بتواند خود را با محصولات دارای ارزش افزوده بالا، سطح اشغال پایین، زودبازده و در عین حال، کمتر نیازمند به آب هماهنگ کند.

محصولاتی مانند گل رنگ، زغفران و بابونه به عنوان گیاهانی مقاوم به آب شناسایی شده اند.

انتهای پیام/ اصفهان شرق