سرویس: اخبار شهرستان 08:55 - شنبه 26 خرداد 1397

دست اتوبوسرانی کوتاه از دلارهای اروپایی؛

دور دنیا در 80 روز؛ جهانگردی شهردار اصفهان به روسیه ختم می‌شود؟

سفر استاندار اصفهان به روسیه همزمان با حضور تیم ملی فوتبال در این کشور زمینه‌ساز اخبار تازه‌ای برای تعریف مقصد سوم سفرهای خارجی مدیران شهری اصفهان در 2 ماه اخیر شده است.

به گزارش اصفهان شرق، کمتر از یک سال است که پس از کش و قوس‌های فراوان و امروز و فردا شدن‌های متوالی، قدرت‌اله نوروزی عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان به طور رسمی بر کرسی شهرداری نصف جهان تکیه زده است.

شهری گردشگرپذیر که از دیرباز این ویژگی را داشته و در دوره تازه مدیریت شهری اصفهان قول این داده می‌شد که گردشگری بیش از این در اصفهان رونق یابد و به اصطلاح صنعت گردشگری توسعه پیدا کند؛ اما در چند ماه گذشته این طور به نظر رسیده که شهردار اصفهان بیشتر خود میل به مشق گردشگری دارد و پس از نوروز 97 و به بهانه هفته فرهنگی اصفهان به عنوان اولین سفر خارجی به پاریس سفر کرد.

*مشق گردشگری نوروزی از پاریس تا کراکوف در کمتر از 2 ماه

سفری که حواشی آن بر متن غلبه کرد و سیل عظیمی از انتقادات مردمی و کارشناسی را در اوج مطالبات مردمی از شرایط اداره شهر، روانه ساختمان دروازه دولت کرد؛ حواشی چون حضور در برخی جلسات خاص و حساس شدن دستگاه‌های نظارتی از حضور برخی چهره‌ها به عنوان هماهنگ‌کننده سفر تا روایت استقبال سرد از هیأت اصفهانی و حرف و حدیث‌ها درباره امضایی که گفته شد خارج از رعایت اصول دیپلماتیک برای ارتباط بین اصفهان و یک محله یا شهر چندهزار نفری «ایسی له مولینو» در فرانسه امضا شد (+  بیشتر بخوانید).

البته تغییراتی هم در رابطه با هدف سفر شهردار حقوق‌دان اصفهان به پاریس در برخی رسانه‌ها صورت مطرح شد و سفری که در ابتدا به دلیل هفته فرهنگی ایران در فرانسه دانستند، در مرحله بعد به دلیل هفته فرهنگی اصفهان در پاریس مطرح شد.

در این سفر اما بدعهدی‌های شرکت‌های فرانسوی نظیر توتال و پژو و حتی «ایرباس» در قراردادهای خود با ایران هم فراموش شد و نوروزی از نیاز اصفهان به تجربه فرانسه در حوزه انرژی پاک، بازیافت پساب صنعتی و شهری و احداث شبکه‌های آبیاری برای کشت درختان سازگار با اصفهان سخن گفت. (+ بیشتر بخوانید)

شهردار اصفهان در روزهای گرم و پایانی خرداد ماه کراکوف لهستان را برای دومین سفر خود در دو ماهه اخیر انتخاب کرد که به گفته رسانه‌های شهرداری اصفهان اجلاس بین‌المللی شهرهای خلاق در آن جا برگزار شده است.

نوروزی اما پیش از حضور در اجلاس بین‌المللی شهرهای خلاق در ورشو پایتخت لهستان مهمان افطار سفیر ایران در این کشور بود و بعد از آیین افتتاحیه اجلاس هم دیداری با شهردار کراکف و  پروفسور ماچروفسکی داشت، دیداری که با عکسی جنجالی و مسأله‌دار از پوشش حاضران در دیدار منعکس شد.

*دست اتوبوس‌رانی کوتاه از دلارهایی که به مقصد اروپا چنج می‌شود

نوروزی در نشست شهرداران و مسؤولان شهرهای خلاق جهان یونسکو در کراکوف لهستان از اهمیت طبقه خلاق در شهر اصفهان و تبدیل اصفهان به یک موزه شهر به عنوان یکی از دستاوردهای خلاقیت طبقه خلاق و زبانزد شدن هویت فرهنگی اصفهان در جهان به این واسطه سخن گفت و طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ در دوره قبلی شهرداری اصفهان را اقدامی با هدف بازآفرینی شهری مطرح کرد.

آخرین خبر منعکس شده از سفر شهردار اصفهان به کراکوف لهستان هم تصویری از دیدار با ماریا مِرلونی، سفیر حسن نیت یونسکو در شبکه شهرهای خلاق جهان  بود که نوروزی از او دعوت کرد به اصفهان سفر کند تا از نزدیک با توانمندی‌های اصفهان و هنرمندان این شهر آشنا شود.

یک عکس دسته‌جمعی غیررسمی هم به عنوان قاب پایانی این سفر، جنبه کمتر رسمی و غیرضروری بودن آن در شرایط اقتصادی کشور را حکایت کرد که به گفته برخی رسانه‌ها چیزی شبیه سفر غیرتخصصی نمایندگان مجلس برای حضور در جام جهانی بود، سفری که با احتساب همراهان شهردار قطعا ریال‌های زیادی را تبدیل به دلار کرد تا خرج راه سفر باشد.

این در حالی است که پیش از این معاون حمل و نقل شهرداری در گفت‌وگویی از وجود مشکل ارزی به عنوان مانعی بر سر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان خبر داده بود. ( + بیشتر بخوانید)

*جهانگردی شهردار اصفهان به روسیه ختم می‌شود؟

روز گذشته بود که مشخص شد در گیر و دار سفرهای خارجی مدیران شهری اصفهان، استاندار اصفهان هم مسافر سن‌پترزبورگ روسیه شده که به گفته مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان این سفر مهرعلیزاده به دعوت استاندار سن‌پترزبورگ است؛ سفری کاری که در پی سفر روس‌ها به اصفهان اتفاق افتاد.

البته سفر مهرعلیزاده به روسیه همزمان با حضور تیم ملی فوتبال در کشوری که در لیست خواهرخوانده‌های اصفهان هم نماینده دارد و سن‌پترزبورگ میزبان بازی اول ایران در جام جهانی جزو شهرهای خواهرخوانده اصفهان محسوب می‌شود، زمینه‌ساز اخبار تازه‌ای برای تعریف مقصد «سوم» سفرهای خارجی مدیران شهری اصفهان در 2 ماه اخیر شد عددی که برای 2 سال حضور شهردار سابق «صفر» باقی مانده بود.

با توجه به این حضور استاندار ورزشی اصفهان و خیز برخی مدیران برای جانماندن از مسافران غیرضروری و سیاسی از جمله بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی منابع از سفر قریب الوقوع نوروزی به روسیه خبر داده‌اند؛ بر این اساس در روزهای آتی احتمال تکمیل جهانگردی 80 روز اخیر شهردار اصفهان با حضور در روسیه وجود دارد و شنیده‌ها از پیگیری مقدمات این سفر حکایت دارد که حضور استاندار در سن‌پترزبورگ این گزاره را تقویت می‌کند اما هنوز هیچ مقامی این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است.

انتهای پیام/ فارس اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.