اصفهان شرق

غافلگیری دو اپراتور تلفن همراه کشور از قطع خدمات گوگل‌مپس + تصاویر

کدخبر: 169613
1397/03/25 در ساعت 08:15

به گزارش اصفهان شرق، هم‌زمان با اقدام گوگل در قطع دسترسی به API سرویس گوگل‌مپس برای دامنه‌های ir، امکان چک کردن نواحی تحت پوشش خدمات اپراتورهای تلفن همراه کشور روی نقشه از دسترس خارج شد.

از ابتدای هفته جاری سرویس نقشه گوگل در صفحه توسعه‌دهندگان این شرکت برای سایتهایی که از دامنه ir استفاده می‌کردند، به پیام «برنامه کاربردی مورد نظر شما به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل‌مپ مسدود شده است» منقش شد.

با توجه به اینکه API این امکان را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا از قابلیتهای یک برنامه در برنامه خود استفاده کنند، عملا امکان بارگذاری نقشه گوگل در سایتهای با دامنه ir مسدود شد.

البته پیش از این هم طبق اعلام رسمی گوگل، قرار بود از امروز خدمات گوگل‌مپس پولی شود و تمامی توسعه‌دهندگان اپلیکیشنها در صورتی قادر به استفاده از API این سرویس خواهند بود که کارت اعتباری داشته باشند.

اما با توجه به برخورد پیش از موعد با دامنه‌های ir، برخی رسانه‌ها تعبیر به تحریم جدید توسعه‌دهندگان ایرانی کرده‌اند که تاکنون واکنش رسمی نسبت به این موضوع نداشته است.

سالهاست بسیاری از خدمات گوگل که برای کسب‌وکار‌ها و توسعه‌دهندگان است، برای ایرانیان در دسترس نیست و ایران جزء کشور‌های تحریم شده است.

این اقدام از سوی گوگل، باعث از دسترس خارج شدن نقشه اپراتورهای اول و دوم ارتباطی در نواحی تحت پوشش اینترنت ثابت و سیار شده است و مشترکان عملا از روی سایت این دو اپراتور قادر به چک کردن نواحی تحت پوششان نیستند؛ زمانی هم که با مراکز پشتیبانی آنها تماس گرفته می‌شود، آدرس دقیق محل مورد نظر مشترک را می‌پرسند و کارشناسان پشت خط تلفن اقدام به بررسی میزان پوشش در نقاط مذکور می‌کنند.

تنها نقشه نواحی تحت پوشش اپراتور سوم تلفن همراه در دسترس و مبتنی بر OSM است که چندان دقیق به نظر نمی‌رسد.

ابزار OSM یا OpenStreetMap برای ایجاد و به اشتراک گذاری اطلاعات نقشه است و هر شخصی می‌تواند در OSM مشارکت کند؛ همانطور که هزاران نفر هر روز به این پروژه اطلاعات اضافه می‌کنند اما ترسیم فرآیند انجام این کار خارج از چارچوب این گزارش است.