سرویس: غیر تولیدی 13:00 - چهارشنبه 23 خرداد 1397

رییس مرکز ادیب اصفهان؛

چگونگی مشاهده هلال ماه / آمادگی مرکز نجوم ادیب برای رویت هلال ماه شوال

رییس مرکز ادیب اصفهان گفت:ازجمله مهم ترین فعالیت های نجومی، تعیین زمان دقیق مناسبات مذهبی است.

به گزارش اصفهان شرق، مهدی اسحاقی در مورد اهمیت رویت هلال ماه اظهار کرد:رویت هلال ماه یک  فعالیت نجومی کاملا علمی است که در کنار شناخته شدگی آن در بین مردم،شامل فعالیت‌های نجومی است که با مناسبت‌های مذهبی پیوند جدی دارد که مورد توجه مسلمانان قرار می‌گیرد،به علاوه اهمیت مذهبی نیز دارد.

کارشناس کیهان شناسی با اشاره به اهمیت فقهی و تعیین وقت دقیق مناسبات افزود: فعالیت‌های نجومی از لحاظ تعیین زمان آغاز وپایان ماه رمضان،ایام حج واعیادمذهبی مثل عید قربان اهمیت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تقویم درابتدای هرسال تدوین می شود، افزود: دیده شدن ماه در آغاز یا پایان ماه رمضان می‌تواند اختلافاتی را در تقویم ها ایجاد کند ومنجمان به طور جدی به این موضوع می پردازند.

اسحاقی به جزییات رویت هلال ماه اشاره واظهار کرد: امکان رویت ماه که در آن زمان هلال جوان نامیده می شود، ازبعد از ظهر روز قبل از آغاز ماه قمری وبلافاصله بعد از غروب خورشید امکان پذیر است و با توجه به دیده شدن یا نشدن ماه،مشخص می شود ماه قبل 30 یا 29 روزه بوده وتعیین کننده آغاز ماه قمری جدید است.

کارشناس کیهان شناسی با اشاره به تاریخچه ‌ی استقرار گروه های مختلف در ایران اظهار کرد:فعالیت این گروه ها از اواسط دهه ی 60 آغاز واز اوایل دهه ی 80 با شکل گیری ستاد استهلال زیر نظردفتر رهبری  رسمیت پیدا کردو تیم‌های استهلال در شهر‌های مختلف تشکیل شد.

وی با اشاره به ستاد استهلال اصفهان که مرکز ادیب یکی از زیر مجموعه‌های این تیم است،تصریح کرد:در شهر اصفهان ده تیم در حال حاضر عضو هستند که مرکز نجوم ادیب یکی از تیم‌های با سابقه است ودر شهرستان‌هایی مثل شاهین شهر، نجف آباد، مبارکه،شهرضا و کاشان نیزبعد از تشکیل ستاد استهلال،تیم هایی ایجاد شد.

اسحاقی به امکان هلال ماه امسال نیز اشاره و افزود:روز پنج شنبه بعد از غروب خورشید ارتفاع ماه حدود 5/6 درجه است که رصد گران در حدود 40 دقیقه فرصت برای رصد ماه دارند که مستلزم شرایط مناسب جوی است و درناحیه مرکزی ایران و پایین تر،وضعیت رویت بهتر می‌شود وامکان دیدن آن با چشم غیر مسلح وجود دارد اما در شمال کشور نیاز به تجهیزات است.

 

انتهای پیام /خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.