سرویس: اقتصادی 08:00 - چهارشنبه 23 خرداد 1397

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان:

«ساعات 12 تا 16» کمتر مصرف کنیم/ چند توصیه برای گذر از تابستانی بدون خاموشی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع شهرستان اصفهان گفت: منظور از زمان پیک مصرف، «ساعات 12 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه در ماه‌های تیر و مرداد» است و کل صحبت ما مربوط می‌شود به 10 درصد فاصله‌ای که مصرف از تولید برق دارد، اگر مشترکان 10 درصد «کاهش» و یا «انتقال» مصرف داشته باشند به راحتی از تابستان بدون خاموشی عبور می‌کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، محمدمهدی عسگری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت تأمین برق در سال 97 اظهار کرد: در سطح کشور تا پایان سال 96 بیش از 78 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه بوده که پس از دو گذشت دو ماه از سال 97 و با بهره‌برداری‌های جدید به 80 هزار مگاوات رسیده است.

وی در مورد تأمین این میزان برق و سهم بخش‌های مختلف گفت: 35 درصد نیروگاه‌های گازی، 25 درصد ترکیبی، 20 بخاری، 15 درصد آبی، 1.3 درصد اتمی، 0.56 درصد دیزلی، 0.41 درصد تجدید پذیر و مابقی به صورت پراکنده در تولید برق کشور سهم دارند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع شهرستان اصفهان ادامه داد: از 9 هزار مگاوات برقی که در گذشته از طریق نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شد امسال 4.5 هزار مگاوات آن به دلیل خشکسالی و نرسیدن آب به ژنراتورها وارد مدار نمی‌شود، نکته قابل توجه این که استفاده از نیروگاه‌های آبی در ساعات اوج مصرف انجام می‌شد و امسال مانند سال گذشته امکان تأمین برق وجود ندارد.

عسگری عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها برای 6 ماهه ابتدایی سال 97، میزان تولید و مصرف برق تا هفته جاری هم‌خوانی داشته و از اول هفته آینده شروع زمانی است که مصرف از تولید پیشی می‌گیرد؛ با توجه به افزایش ناگهانی دما از شنبه گذشته، شاهد پیشی گرفتن مصرف از تولید از همین هفته بودیم.

* 900 مگاوات کمبود برق داریم

وی افزود: در کل کشور 6 تا 7 هزار مگاوات فاصله میان تولید و مصرف در پیک مصرف تابستان است که در صورت عدم مدیریت منجر به اعمال محدودیت در تیر و مرداد می‌شود، برای تأمین این میزان برق 30 تا 35 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است در حالی که در صورت ساخت هم صرفاً در دو ماه و در ساعات خاص نیاز به استفاده از آن نیروگاه‌ها داریم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع شهرستان اصفهان عنوان کرد: پیک مصرف برق منطقه‌ای اصفهان (شامل استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری) در سال گذشته حدود 4500 مگاوات بوده که احتمالاً امسال با 5 درصد رشد به 4700 تا 4800 می‌رسد و از این میزان 900 مگاوات کمبود برق داریم، این عدد باید مدیریت شود تا بدون خاموشی بتوانیم تابستان را عبور کنیم.

وی با بیان این که قطعی برق یک تهدید است، ولی می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد، ابراز داشت: به ازای هر کیلووات برق یک لیتر آب مصرف و 900 گرم آلودگی تولید می‌شود؛ اگر بتوانیم صرفه‌جویی در مصرف برق را فرهنگ سازی کنیم علاوه بر گذر کردن از این ایام به محیط زیست و اقتصاد کشور هم کمک کرده‌ایم.

*«ساعات 12 تا 16» کمتر مصرف کنیم

عسگری تاکید کرد: منظور از زمان پیک مصرف، «ساعات 12 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه در ماه‌های تیر و مرداد» است و کل صحبت ما مربوط می‌شود به 10 درصد فاصله‌ای که مصرف از تولید برق دارد، اگر مشترکان 10 درصد «کاهش» و یا «انتقال» مصرف داشته باشند به راحتی از تابستان بدون خاموشی عبور می‌کنیم.

وی به روش‌های کاهش برق اشاره کرد و توضیح داد: با خاموش کردن چهار چراغ در منزل یا استفاده از دور کند کولرهای آبی به جای دور تند بیشتر از 10 درصد در مصرف برق می‌تواند کمک کند، همچنین کولر گازی در دمایی بین 24 تا 26 تنظیم شود و یا تلویزیون‌ها را در ساعت‌های پیک اگر مشاهده نمی‌کنیم خاموش کنیم؛ هر کدام از این‌ها اتفاق بیفتد کاهش مصرف مدنظر صورت می‌گیرد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع شهرستان اصفهان در توضیح انتقال مصرف برق گفت: اگر از وسایلی مانند جاروی برقی، ظرفشویی، لباس شویی، اتو و … که می‌توان در ساعت‌های دیگر روز از آن‌ها استفاده کرد و یا پنجشنبه و جمعه به جای طول هفته روشن کرد هم مشکل کمبود برق حل می‌شود.

* استفاده از پمپ آب مصرف برق را افزایش داده است

وی با تاکید بر این که امسال بحث شهر اصفهان خاص است، گفت: به دلیل کاهش بارش‌ها و پایین آمدن فشار آب شهری، استفاده از پمپ آب و کولرهای گازی افزایش و به تبع آن مصرف برق هم بالاتر رفته است؛ نمی‌توانیم به شهروندان بگوییم استفاده نکنند، منع نمی‌کنیم اما خواهش می‌کنیم در ساعات گفته شده (12 تا 16) مصرف را کاهش دهند.

عسگری با اشاره به لزوم فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان تصریح کرد: 50 هزار بروشور در شب‌های قدر توزیع شد، 15 هزار بروشور برای نماز عید فطر در نظر گرفته شده؛ همچنین از 60 بازنشسته اداره برق به عنوان مروجان مصرف بهینه برق استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با شهرداری اصفهان برای نصب بیلبوردهای شهری هماهنگی شده و در تیرماه اطلاع‌رسانی افزایش پیدا کند، 50 فرهنگسرا میزبان کلاس‌های آموزشی خواهند شد، این علاوه بر آموزش 40 هزار دانش‌آموزی است که در سال تحصیلی جاری انجام گرفته است.

* پانل خورشیدی 16 سال سوددهی دارد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع شهرستان اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با سهم پانل‌های خورشیدی در تأمین برق اصفهان گفت: استفاده از انرژی خورشیدی در قالب نیروگاه‌های تجدید پذیر 0.41 درصد از کل برق کشور را تأمین می‌کند که میزان ناچیزی است.

وی با بیان این که مناطقی از کشور و استان به ویژه شرق اصفهان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بکر است، عنوان کرد: در بحث پانل‌های، مشکل اصلی سرمایه‌گذاری اولیه است، به همین دلیل با همکاری استانداری و وزارت نیرو مذاکراتی صورت گرفته تا با اعطای وام این مساله حل شود.

عسگری در پایان رویکرد این اداره را استفاده بیشتر از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت مصوب وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی پانل‌های خورشیدی طی چهارساله بازگشت سرمایه اتفاق می‌افتد و با توجه به خرید تضمینی 20 ساله، 16 سال بعدی برای مشترک سوددهی دارد.

* دلیل روشن ماندن چراغ معابر در روز

محمدرضا آریان‌پور مدیر امور برق غرب شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه این نشست عنوان کرد: وظیفه ما تأمین برق پایدار و مطمئن است که مساحت 85 کیلومترمربع را شامل شده، منطقه‌ای که از شمال به بزرگراه امام خمینی از شرق به اتوبان شهید خرازی از غرب به زاینده‌رود و از جنوب به خمینی‌شهر منتهی می‌شود.

وی با بیان این که شرکت توزیع برق اهداف 7 گانه را تدوین کرده که تا سال 1405 باید تحقق پیدا کنند، افزود: نخستین هدف ارائه خدمات به صورت الکترونیک است که لازمه آن به‌روز کردن سخت‌افزارها، تهیه نرم‌افزارها مورد نیاز و تهیه بسترهای مخابراتی برای انتقال داده‌هاست.

مدیر امور برق غرب شرکت توزیع برق اصفهان دومین هدف را رسیدن آمار کاهش فوت و نقص عضو به صفر اعلام کرد و ادامه داد: هدف بعدی رسیدن تلفات شبکه برق به 5 درصد است، این عدد در حال حاضر در سطح کشور 10 درصد بوده و در اصفهان 7 است، کشورهای پیشرفته جهان توانسته‌اند تلفات خود را به 5 درصد برسانند.

وی عنوان کرد: خاموشی حداکثر 30 دقیقه در سال برای هر مشترک هدف چهارم است، این عدد در سال 93 بیش از 900 دقیقه بوده که با اقدامت انجام شد با یک شیب نزولی تا سال 96 به 213 دقیقه کاهش پیدا کرد است، پیش‌بینی می‌کنیم برای سال 97 به 150 دقیقه هم برسیم.

آریان‌پور تصریح کرد: مدیریت حداقل 50 درصد رشد بار از دیگر اهداف شرکت توزیع برق است، با توجه به این که هر سال شاهد رشد 8 درصدی مصرف برق در کشور هستیم، طبق چشم‌انداز این رشد باید به نصف کاهش پیدا کند.

به گفته مدیر امور برق غرب شرکت توزیع برق اصفهان وصول مطالبات انرژی برابر به صورت 100 درصدی و اجرای حداقل 90 درصدی پروژه‌ها طبق برنامه، دو هدف دیگر شرکت برق هستند که تا سال 1405 باید عملیاتی شوند.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده گزارش عملکردی ارائه و بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات سال 96 تعویض و بازآرایی 65 کیلومتر از شبکه توزیع برق با استفاده از کابل‌های خودنگهدار با بودجه 35 میلیارد ریال بود.

آریان‌پور در پاسخ به سؤالی پیرامون روشن ماندن چراغ‌های شهری در روز گفت: قبلاً چراغ‌های سطح معابر با فناوری فوتوسل که با تابش نور کار می‌کند خاموش و روشن می‌شود، این امکان وجود دارد که این سیستم دچار اختلال شده و در روزها هم چراغ‌ها روشن بماند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سیستم چراغ‌ها تغییر کرده و به صورت ساعتی و نجومی است تا دقیق و بر اساس ساعت خاموش و روشن شود؛ البته امکان دارد به دلیل تعمیرات و عیب‌یابی و خطرات این کار در شب، مأموران اداره برق در روز چراغ‌ها روشن کرده تا نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام کنند.

مدیر امور برق غرب شرکت توزیع برق اصفهان در پایان با اشاره به جایگزین کردن چراغ‌های شهر برای کاهش مصرف برق خاطرنشان کرد: در سال 96 بیش از 3500 چراغ لاک پشتی به ال‌ای‌دی تبدیل شدند، برای سال 97 هم 15 هزار چراغ خریداری شده که به مرور نصب خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.