سرویس: غیر تولیدی 11:31 - سه شنبه 22 خرداد 1397

استاندار اصفهان خبر داد:

بودجه 80 میلیاردی برای تأمین چاه‌های آب اصفهان/ بانک‌های غیر همراه با مدیریت استان تغییر یا تعطیل می‌شوند

استاندار اصفهان گفت: با حمایت دولت حدود 75 تا 80 میلیارد تومان برای تأمین چاه‌های آب شرب اصفهان بودجه در نظر گرفته شده است و مبالغی نیز برای تأمین معیشت کشاورزان اخذ شده است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، محسن مهرعلیزاده در برنامه گفت‌وگوی هفته شبکه اصفهان پیرامون تأمین منابع آبی جدید برای استان و مدیریت مصرف آب، با اشاره به این که به صورت ماهانه میزان مصرف هر بخش در هر استان مشخص شده و براساس آن ابزارهای کنترل نصب شده است، اظهار کرد: همزمان طرح‌های استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا، فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی خود را از پساب تأمین می‌کند و تقریباً از دو ماه آینده 17 درصد مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به این که چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان برای تکمیل نیازهای آب شرب اصفهان در نظر گرفته شده است، افزود: شهرداری‌ها ملکف شده‌اند از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند و از سایر شیوه‌ها به جای کشت چمن استفاده کنند.

استاندار اصفهان به شکایت‌های موجود در سطح شهر مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف اشاره کرد و گفت: در دو مقطع زمانی قطعی آب مشاهده شد که بخشی از آن به دلیل میزان کاهش 30 درصدی سهمیه آب نسبت به سال گذشته است و در برخی مواقع به دلیل عدم صرفه‌جویی بعضی از شهروندان و استفاده از پمپ‌های غیر مجاز شاهد قطعی آب در برخی نقاط بودیم و همچنین بعضاً مشاهده شد که در باغات بالادست در اصفهان و استان های هم‌جوار خارج از برنامه آب برای کشاورزی استفاده می‌شد که از ابتدای خرداد ماه با مذاکرات و تعاملات صورت‌گرفته در استان اصفهان برداشت‌های غیر مجاز صورت نگرفته است و در استان‌های مجاور نیز تا حدی از این برداشت‌ها جلوگیری شده است.

وی با بیان این که تیمی از سوی وزارت کشور برای کنترل برداشت‌ها تعیین شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با کنترل‌های صورت‌گرفته و همچنین صرفه‌جویی شهروندان در تابستان هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تأمین آب شرب نداشته باشیم.

مهرعلیزاده به برنامه های آب و فاضلاب برای کاهش مصرف اشاره کرد و ادامه داد: لوازم کاهنده مصرف از سوی این سازمان در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به روند اجرای سد تونل سوم کوهرنگ اذعان داشت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته علی‌رغم توقف 10 ماهه اجرای این پروژه از 17 فروردین ماه با همکاری مدیران دو استان و مسؤولان محلی اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ آغاز شده است.

استاندار اصفهان مدت اجرای این پروژه را 4 ساله خواند و تصریح کرد: با توجه به تأمین اعتبار صورت‌گرفته، از پیمانکار خواسته شده است که در کمتراز دو سال این پروژه را به اتمام برساند.

وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش منابع آبی جدید به استان اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات پروژه انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است و علی‌رغم هزینه تمام‌شده بالا برای تأمین آب شرب مردم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

مهرعلیزاده به مطالعات صورت‌گرفته در خصوص آب‌های ژرف اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به جدید بودن این مطالعات و تامین آب از عمق 2 هزار و 500 متری زمین باید در ابتدا عدم وجود مسائل و خطرات زیست‌محیطی و مسائل استاتیکی و دینامیکی زمین مورد بررسی کامل قرار گیرد.

وی با اشاره به ایده‌هایی که از سوی برخی از هم‌وطنان عنوان شده است، اضافه کرد: اخیراً فردی از کشور آلمان طرحی را عنوان کرده است که با وجود این که متخصصان این حوزه، این طرح را غیر عملی می‌دانند با این وجود، مدیریت استان قرارداد مشروطی به امضا رسانده و دستگاه‌ها در دو تا 3 نقطه استان مستقر شده است.

استاندار اصفهان با بیان این که امسال به صورت فشرده 80 حلقه چاه به صورت موقت ایجاد شده است، عنوان داشت: در صورتی که در تابستان در شرایط بحرانی قرار گرفتیم از این چاه‌ها استفاده خواهد شد و حدود 250 چاه نیز از باغ‌داران خریداری شده است که در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهرعلیزاده ابراز کرد: با حمایت دولت حدود 75 تا 80 میلیارد تومان برای تأمین چاه‌های آب شرب اصفهان بودجه در نظر گرفته شده است و مبالغی نیز برای تأمین معیشت کشاورزان اخذ شده است.

وی اظهار کرد: در چندین سال گذشته به دلیل اینکه استان در منطقه کم آب قرارگرفته، باید مدیریت ایجاد منابع جدید برای حوضه و همچنین مدیریت مصرف توأمان صورت می‌گرفت که بخشی از کارها ناقص مانده و انجام نشده و امروز دچار مشکلات کم‌آبی شده‌ایم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه امسال بدترین وضعیت آبی را در 47 سال گذشته داشتیم، تصریح کرد: این آمار نامطلوب ما را مصمم‌تر کرده است تا فعالیت‌های خود را با قوت بیشتری انجام دهیم.

مهرعلیزاده افزود: در اردیبهشت ماه وضعیت بارندگی‌ها نسبتاً خوب و بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است و مقداری وضعیت آبی استان را بهتر کرده به طوری که وضعیت آبی استان تا 15 فروردین ماه نسبت به سال قبل 62 درصد عقب‌تر بود که این آمار در حال حاضر به 50 درصد رسیده یعنی نصف منابع آبی سال گذشته را امسال در اختیار داریم.

مهرعلیزاده با تشکر از صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب، اظهار داشت: اصفهان مقام دوم را از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین میزان مصرف آب داشته و تا امروز نزدیک به 15-17 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفته است.

وی از صبوری و خویشتن‌داری کشاورزان استان تشکر کرد و افزود: علی‌رغم اینکه کشاورزان و باغداران استان به دلیل عدم کشت با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند ولی همکاری لازم را در خصوص تأمین آب شرب داشته‌اند.

استاندار اصفهان به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: از بهمن ماه سال گذشته کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل گردید و موضوع آب اصفهان در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های صورت گرفته تلاش بر این شد که آب شرب با اولویت اول، حفظ باغات و تأمین آب صنایع با اولویت دوم و کشاورزی و محیط‌زیست با اولویت بعدی تأمین گردد.

مهرعلیزاده در خصوص آخرین وضعیت استان در بخش‌های اشتغال و پروژه‌های عمرانی، اظهار داشت: پیگیری‌های اساسی در زمینه‌های طرح‌های اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف در حال انجام است و امیدواریم تعهد 100 هزار شغل در سال 97 به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، استان اصفهان 225 هزار نفر بیکار دارد، افزود: حتی اگر به تعهد اشتغال امسال عمل نماییم این میزان بیکاری به عنوان رسوب باقی خواهد ماند و به همین دلیل باید بیش از ورودی به بازار کار ایجاد اشتغال نماییم و تلاش کنیم اشتغال موجود حفظ شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات اخیر امریکا اظهار داشت: امریکا فکر می‌کند که با این اقدامات می‌تواند به ایران ضربه وارد کند که البته مردم با باوری که نسبت به استقلال، قدرت و استعداد خود دارند خواهند توانست با این محدودیت‌های جدید و تحریم‌های اعمال شده مقابله نمایند.

مهرعلیزاده تاکید کرد: باید بتوانیم واحدهای تولیدی خود را سرزنده نگه داریم و با اتکا به داخل، ظرفیت‌های دیگری را در بخش‌های مختلف به منصه ظهور برسانیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی با جدیت در حال پیگیری است، افزود: اراضی متعلق به ارتش برای توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان خریداری شده و در اختیار فرودگاه قرار گرفته است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: طرح‌های دیگری از جمله مترو و قطارشهری اصفهان، تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی برای شهرهای مختلف نیز فعال است.

وی با بیان اینکه مدیریت استان در خصوص گردشگری و عینیت بخشی به خواهرخواندگی‌ها به صورت جدی در حال فعالیت است؛ افزود: در نظر داریم که با چند شهر مهم دنیا به صورت مستقل ارتباط برقرار نماییم و پروازهای مستقیم داشته باشیم.

مهرعلیزاده با اشاره به سختگیری‌های بانک‌ها و مشکلات کارفرمایان، اظهار داشت: چندین جلسه با مدیران عامل و سرپرست‌های بانک‌های استان برگزار شده و بررسی‌های لازم در خصوص وظایف آن‌ها انجام شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سرنوشت کشور به اشتغال جوانان وابسته است، افزود: اشتغال جوانان مستلزم وام‌ها و اعتبارات بانکی است و اینکه بانک‌ها با سلیقه خودشان، دستورالعمل‌هایی را تعریف و تغییر دهند به هیچ وجه با روند کلی توسعه کشور و استان هماهنگ نیست.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: در برخی از موارد این دستورالعمل‌ها اصلاح شده است ولی در برخی موارد این امر صورت نگرفته و باید مشخص شود که استان چند بانک همراه و همگام با برنامه‌های مدیریت استان دارد.

وی اظهار داشت: باید مشخص شود چه بانکی با همکاری خوب بر اساس وظیفه‌اش به فعالیت در استان ادامه می‌دهد و مدیرعامل کدام بانک باید تغییر کند و یا کدام بانک اساساً باید در استان تعطیل شود.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم، افزود: اعتبارات کافی در استان وجود دارد و باید بدانیم اگر با سرمایه گذار به خوبی رفتار شود نیازی به اعتبارات مرکز وجود نخواهد داشت.

با اشاره به وضعیت اشتغال کشاورزان، اظهار داشت: در سفر به مناطق غرب و شرق اصفهان که در فروردین ماه صورت گرفت در خصوص جمع‌آوری و لوله‌کشی پساب و همچنین ارتقای کیفیت پساب برای استفاده کشاورزی، قول‌هایی به مردم داده شد که در این راستا دو طرح آغاز گردید و مبالغ سنگینی برای ارتقای سطح کیفیت پساب اختصاص داده شد و از بودجه‌ای که از صنایع گرفته شد مبلغی نیز برای لوله‌کشی و انتقال آن به باتلاق گاوخونی و استفاده کشاورزان در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: همزمان با این برنامه‌ها؛ در خصوص استقرار کشاورزی، صنایع و تولیدات جایگزینی که آب کمتری مصرف کنند مانند افزایش کشت گلخانه‌ای که می‌تواند معیشت مردم این مناطق را تأمین نماید نیز برنامه‌ها و طرح‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی به استفاده از پانل‌های انرژی خورشیدی و تولید برق در مزارع و پشت بام‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل بالای اصفهان در تولید انرژی خورشیدی، ساکنین این مناطق می‌توانند برق تولیدی خود در مزارع و باغات را به دولت بفروشند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد انرژی‌های خورشیدی از یک ماه آینده اجرایی می‌شود، افزود: برای هر خانه که امکان استفاده از پانل‌های خورشیدی را داشته باشد حدود 22 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی به برنامه جامع اشتغال پایدار برای کشاورزان مناطق آسیب دیده از کم‌آبی اشاره کرد و تصریح نمود: این طرح از بعد ارزش‌های مختلف از جمله رعایت عدالت، کرامت انسانی، جلب مشارکت مردم و… مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در سطح استان 67 رشته در قالب 7845 طرح با جمع سرمایه‌گذاری 2724 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: 1700 میلیارد تومان از این سرمایه از تسهیلات بانکی 8 و 10 درصد و 780 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تأمین خواهد شد و تنها ده درصد این سرمایه‌گذاری از سوی کشاورزان در قالب زمین تأمین می‌شود و در این طرح برای بیش از 60 هزار نفر در طول سه سال اشتغال ایجاد می‌شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه برش‌های شهرستانی طرح اشتغال پایدار آماده شده است، افزود: این طرح کاملاً با سند آمایش سرزمین استان با توجه به موقعیت و شرایط هر شهرستان هماهنگ شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.