سرویس: غیر تولیدی 09:33 - سه شنبه 22 خرداد 1397

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان؛

عدم تحقق حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی مشکل آفرین است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: احقاق حقابه‌های زیست محیطی تالاب گاوخونی بعد از شرب اولویت ماست که باید پیگیری شود و اگر تحقق پیدا نکند مشکلات آن دامن کشور را خواهد گرفت.

به گزارش اصفهان شرق، سید رحمان دانیالی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اصحاب رسانه پیرامون استفاده از پارک محیط زیستی مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: یکی از ایراداتی که وارد است عدم استفاده از پارک‌های مناطق چهارگانه توسط مردم با رعایت شرایط خاص مناطق تحت حمایت است که درحال ورود می‌کنیم.

وی افزود: تعداد طالبان شکار با کمان در استان اصفهان کم است و این نوع شکار شرایط خاص خود را می‌طلبد و پیشنهادی نداشتیم اما امکان آن برای برخی مناطق استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به برنامه‌های کاهش آلودگی‌های پلاستیکی گفت: بزرگ‌ترین اقدام ما فرهنگسازی است و ارائه کیسه‌های پارچه‌ای فروشگاه کوثر حرکتی بسیار قابل توجه و پسندیده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه دیدگاه دادن مجوز به معادن در کشور و استان اصفهان مبرهن است و و گویی علاقه به اهدای مجوز دارند و تفاوتی بین ایجاد اشتغال و ایجاد اشغال نمی‌گذارند. تاحدی می‌توان جلوی این افراد را گرفت و راه فرار زیاد است به نظر می‌رسد اقدام رسانه‌ها را می‌طلبد.

دانیالی افزود: معادنی که در استان اصفهان است می‌تواند در اقتصاد واشتغال کمک کنده باشد اما برخی هم برای جوامع محلی آسیب زاست. در استان اصفهان حوزه واگذاری برای معادن وجود دارد، حدود 11 درصد مناطق تحت مدیریت ماست که از زمان قدیم مصون مانده است.

وی با اشاره به معضلات تالاب گاوخونی بیان کرد: در زمینه مباحث تالاب گاوخونی مطالعات خوبی شده و دانشگاه علوم پزشکی باید اثرات مضر تالاب را با اعداد و رقم بیرون دهد. باید گفت حقابه زیست محیطی اولویت دوم ماست و زنگ خطر آن به صدا درآمده و دانشگاه علوم پزشکی باید در این مورد اطلاع رسانی کند.

مدیرکل محیط زیست اصفهان در ارتباط با کشت برنج در سطح استان گفت: برنج کاری صرفاً در استان‌های شمالی مصوب شده، در دستگاه‌های اجرایی ما متاسفانه گفته‌های نادرستی مطرح می‌شود، مصوبه را باید پیروی کرد و جوگیری کرد.

وی پیرامون معضلات آلودگی هوا تصریح کرد: تمام جلسات کاهش آلودگی هوا برگزار شده اما واقعیت کلام بی‌توجهی به این حوزه است تا زمانی که فصل سرما برسد اما نباید اینگونه ادامه داد و باید وظایف هر دستگاه را مطالبه کرد.

دانیالی افزود: اقدامات کاهش آلودگی هوا انجام شده که بزرگ‌ترین آن بستن مشعل‌های نیروگاه بود اما متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم، ذوب آهن نسبت به انجام پروژه‌های زیست محیطی عقب است و باید بیشتر توجه کند.

وی افزود: برخی پیشنهادات استاندار به جدیت پیگری می‌شود و اگر سرعت بخشیده نشود شاید شرایط بدی پیش رو داشته باشیم، امسال تا هفته محیط زیست 16 روز پاک داشتیم.

عدم تحقق حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی برای کل کشور مشکل‌زاست

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در ارتباط با برخورد قهری برای حفاظت از محیط زیست گفت: دستگاه قضا در این مورد بسیار اثرگذار بوده علی‌رغم اینکه می‌گوییم باید آموزش باشد اما برخی زمان‌ها که دستگاه قضا به جد برخورد کرده اثرگذاری آن را دیدیم.

وی پیرامون‌ برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب اظهار داشت: برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز در سطح کشور بالا بود اما راهکارهای لازم به استاندار ارائه شده است. بهره برداری و برداشت غیرمجاز هم در اصفهان و هم در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود و متولی مشخص دارد، باید جلوی اضافه برداشت را گرفت تا در زاینده رود بتوان از آن استفاده کرد.

دانیالی خاطرنشان کرد: احقاق حقابه‌های زیست محیطی تالاب گاوخونی بعد از شرب اولویت ماست که باید پیگیری شود و اگر تحقق پیدا نکند مشکلات آن دامن کشور را خواهد گرفت.

وی افزود: برای توسعه زیست محیطی به اندازه کافی در اصفهان به واسطه عملکرد مسئولان شتابزده عمل شده برای همین گردشگری محیط زیست که بهترین و راهگشاترین کار برای بهبود شرایط اقتصادی و زیست محیطی است، نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.