سرویس: اقتصادی 08:00 - سه شنبه 22 خرداد 1397

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها:

بارش در اصفهان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته/ احتمال جیره‌بندی آب در تیر و مرداد

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: بارندگی استان نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است و اصفهان از نظر کم آبی جزو استان های در مرز خطر است.

به گزارش اصفهان شرق، عباس محمدصالحی با اشاره وضعیت کم آبی استان و به ویژه اصفهان گفت: بارندگی استان اصفهان نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش داشته و اصفهان از نظر کم‌آبی جزو استان‌های در مرز خطر است.

وی افزود: ورودی سد زاینده‌رود که بیشینه آب استان را تأمین می‌کند پیش‌تر نزدیک به هزار و 400 میلیون مترمکعب بود و امسال تنها 400 میلیون مترمعکب است، بنابراین حجم زیادی از آن کاسته شده است؛ البته بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت در غرب استان تا حدودی نیاز آبی به ویژه نیاز آبی مراتع را جبران کرد، اما به دلیل نوع بارش نتوانست بر ذخیره آبی تأثیرگذار باشد و امسال بارش به صورت برف در اصفهان رخ نداد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها در خصوص آب آشامیدنی استان نیز گفت: در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما قطعاً در آینده نزدیک یعنی تیر و مرداد ماه با مشکل مواجه خواهیم شد و آب به صورت سهمیه‌بندی توزیع خواهد شد.

وی توضیح داد: در غرب استان به ویژه در منطقه فریدن و فریدونشهر آب‌های جاری به صورت رودخانه با حجم نزدیک به 400 میلیون مترمکعب وجود دارد که به دلیل مهار نشدن از دسترس استان خارج و به رودخانه کارون می‌پیوندد؛ پیشنهاد دادیم با مهار این آب می‌توان بخش عمده‌ای از نیاز آبی استان اصفهان و حتی کویر مرکزی ایران مانند یزد و کرمان را جبران کرد که فعلاً این کار انجام نپذیرفته است.

محمدصالحی در خصوص نگرانی از مشکل کمبود آب در خوزستان و خشکی رودخانه کارون گفت: درست است که خوزستان نیز مشکل آب وجود دارد اما این مشکل بیشتر در زمینه کشاورزی است اما اصفهان مشکل آب شرب دارد و این امری حیاتی و مهم است که باید تأمین شود.

وی در خصوص تأثیر جمعیت بالای فلات مرکزی ایران و به ویژه اصفهان و وجود منابع آب بر کم‌آبی گفت: حضور چندین مجتمع بزرگ صنعتی مانند مجموعه فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، کارخانه‌های سیمان اصفهان و سپاهان و پالایشگاه اصفهان واحدهایی هستند که هم بیشترین جمعیت کارگری و هم بیشترین درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده‌اند، از سوی دیگر جمعیت شهر اصفهان از 300 هزار نفر در اول انقلاب تا کنون 8 برابر شده است این حجم از جمعیت نیاز به آب زیادی دارد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها در پایان مطرح کرد: این در حالی است که سایر شهرهای استان با رشد منفی 2.5 درصد مواجه هستند و به دلیل نبود فرصت شغلی به شهر اصفهان مهاجرت می‌کنند، در صورتی که غرب استان از نظر منابع آبی وضعیت بسیار بهتری دارد و بیشترین بارندگی استان را داراست اما تراکم جمعیت آن پایین است؛ اگر بتوانیم به واسطه اشتغالزایی بخشی از این مهاجران را به شهرهای غربی استان بازگردانیم و بخشی از صنایع و جمعیت را نیز به ساحل خلیج فارس منتقل کنیم بخش بزرگی از فشار جمعیت بر محیط زیست و کمبود آب کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.