سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 12:48 - دوشنبه 21 خرداد 1397

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان؛

مسکوت‌ماندن ۲ ماهه طرح الحاق ایران به FATF فرصتی برای فعالیت بیشتر مسئولان است

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه مسکوت ماندن ۲ ماهه طرح الحاق ایران به کنوانسیون FATF فرصتی برای فعالیت بیشتر مسئولان است، گفت: باید بررسی بیشتری بر روی این لایحه صورت بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر  درباره مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون FATF اظهار داشت: باید به لحاظ محتوایی و درنظر گرفتن همه جوانب از لحاظ مسائل حقوقی و حقوق بین‌الملل، بررسی لازم بر روی این کنوانسیون انجام شود.

وی افزود: در شرایطی که به نحوی می‌خواهند فشار تحریم‌های جدید را بیشتر کنند و از طرفی در حال مذاکره هستیم طبعاً باید به نحوی عمل کنیم که استقلال کشور و مواضع عزت‌آمیز کشور را حفظ کنیم و از این دوره مذاکره با اروپایی‌ها و بحث برجام عبور کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: اگر رفتار اروپایی‌ها در بحث برجام به نحوی بود که حاضر به جداکردن صف خود از آمریکا شده و با ما همکاری داشته باشند در آن شرایط بهتر می‌توان در این خصوص تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: اما وقتی از طرفی در حال مذاکره هستیم و از طرفی فشار تحریم‌ها را بیشتر می‌کنند بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، قرار نیست که هم تحریم‌ها و هم برجام با ما بماند بر همین اساس پیشنهاد مسکوت ماندن 2 ماهه طرح الحاق به کنوانسیون FATF مطرح شد که مجلس هم با این پیشنهاد موافقت کرد.

فولادگر گفت: امیدواریم طی این 2 ماه هم از لحاظ دیپلماسی مسئولان به خوبی عمل کنند و هم اینکه در کمیسیون اقدامات بیشتری بر روی این کنوانسیون صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما به عنوان حق تحفظ شرایطی را برای این کنوانسیون در نظر گرفتیم، بیان کرد: در گزارش کمیسیون حدود 6 مورد به عنوان حق تحفظ دیده شده بود اگر شرایط و حق تحفظ را از ما قبول کنند، ممکن است این لایحه به سمتی برود که در جهت منافع ملی ما باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: اگر این شرایط به عنوان حق تحفظ قبول نشود، چون اینگونه که مطلع هستیم برخی از کشورها حق تحفظ می‌گذارند اما همه حق تحفظ پذیرفته نمی‌شود اما عضویت و تعهد ما را بپذیرند آن زمان تحفظ ما پذیرفته نشده و تعهد ما نسبت به پذیرش کنوانسیون را مبنا قرار می‌دهند و در این مبنا محدودیت‌های بیشتری علیه ما اعمال کنند و به بهانه‌های مختلف تحریم‌های بانکی و غیره بیشتر خواهد شد، از این رو ما باید اطمینان داشته باشیم که پذیرش این کنوانسیون ما را با محدودیت‌ها و تحریم‌های جدیدی روبه‌رو نکند.

وی گفت: چند لایحه در کنوانسیون FATF ابتدا از بحث پول‌شویی آغاز شد سپس قاچاق انسان‌ها، موادمخدر و جرائم سازمان یافته ملی و بعد از آن هم بحث تروریسم به آن اضافه شده است.

فولادگر با بیان اینکه بحث تروریسم ممکن است به تعبیر آن‌‌ها مسئله دیگری باشد، گفت: در این راستا شاید چند مورد از مصادیق تروریسم آن‌ها با ما مشترک باشد اما ممکن است برخی از نهضت‌های مقاومت منطقه را به تعریف تروریسم اضافه کنند و براساس همین مبناهایی به دست بیاورند که ما حامی تروریسم هستیم.

وی افزود: همچنین ممکن است برخی از قراردادها و مسائل دفاعی ما را تحت الشعاع قرار دهند، از این رو باید اطمینانی حاصل کنیم که پذیرش این کنوانسیون در بحث مبارزه با منابع مالی تروریسم موجب خدشه‌ به استقلال و قدرت دفاعی ما نشود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: در هر صورت تنفس و مسکوت ماندن 2 ماهه الحاق به کنوانسیون FATF این فرصت را ایجاد می‌کند تا مسئولان ما در صحنه بین‌المللی فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و با اروپایی‌ها مذاکرات جدی خود را ادامه دهند و هم از طرفی بررسی بیشتر بر روی این لایحه صورت بگیرد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.