سرویس: سیاسی 12:42 - دوشنبه 21 خرداد 1397

نماینده مردم فلاورجان در مجلس

پذیرش FATF یک خودزنی آشکار است/ تصویب محدودیت با وعده ارتباط بانکی

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقد هستیم که لایحه FATF به نوعی خود تحریمی، خودزنی و زدن دستبند بر دستان کشور است.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به تصویب لایحه مرتبط با FATF در صحن علنی مجلس اظهار کرد: لایحه‌ای که در روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت، پیش‌تر تصویب شده بود و پس از ارسال به شورای نگهبان به دلیل ایرادات وارده نیاز بود که مجدداً بررسی شود.

وی افزود: شورای نگهبان عدم تطابق متن فارسی و لاتین و برخی ایرادات جزئی را به این مصوبه وارد کرده بود که به گفته مسؤولان دولتی، در لایحه جدید این ایرادات رفع شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در ارتباط با FATF چهار لایحه به مجلس ارائه شده است که این 4 لایحه همه به هم مرتبط بوده و مقدمه برای پذیرش معاهده FATF هستند.

*لایحه FATF یک خودزنی آشکار است

وی متذکر شد: معتقد هستیم که این لایحه به نوعی خود تحریمی، خودزنی و زدن دستبند بر دستان کشور است.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: موافقان این لایحه نظراتی دارند که به نوع خود منحصر به فرد است و می‌توان آن را با ادعاهای زمان تصویب برجام مقایسه کرد.

وی ادامه داد: این دوستان در حال حاضر می‌گویند پذیرش این معاهده دائمی نیست و هر بار که بخواهیم می‌توانیم از آن خارج شویم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در زمان تصویب برجام هم مسؤولان می‌گفتند که دو گل زده‌ایم و یک گل خورده‌ایم اما زمان که گذشت مشخص شد که نه تنها گلی نزده‌ایم بلکه ده‌ها گل نیز دریافت کرده‌ایم و راه برگشت نیز آسان نیست.

*تکرار تجربه تلخ برجام

وی با اشاره به هزینه‌های پذیرش برجام اعلام کرد: با دست خودمان، دست رنج نخبگان و مهندسان هسته‌ای را نابود کردیم، اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور انتقال دادیم و مرکز فردو را به یک پژوهشگاه تبدیل کردیم اما در طرف مقابل هیچ گشایشی حاصل نشد.

موسوی لارگانی در ادامه ابراز داشت: در آن زمان هم می‌گفتند تنها ظرف 4 روز کلیه فعالیت‌ها قابل بازگشت است اما اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، می‌گویند 9 ماه فرصت لازم است و قطعاً این 9 ماه نیز برای بازگشت به نقطه قبلی فعالیت‌های هسته‌ای کافی نیست.

*اطلاعات ارائه شده قابل بازگردانی نیست

وی پذیرش کنوانسیون تأمین مالی تروریسم را خطرناک توصیف و اضافه کرد: با این کار، به دست خودمان کلیه فعالیت‌های بانکی و برنامه‌های کشور را به صورت آنلاین و لحظه‌ای در اختیار غربی‌ها خواهیم گذاشت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دو سال پیش هم که اقدامات اولیه حضور در این کنوانسیون صورت گرفته بود برخی بانک‌ها اعلام کردند که باید حساب‌های برخی افراد و نهادها را مسدود کنند و اگر نکنند، عضویت آن‌ها پذیرفته نمی‌شود.

وی با غیرقابل بازگشت خواندن این اقدامات تأکید کرد: وقتی اطلاعات مهم بانکی کشور را به آن‌ها دادیم چگونه می‌توانیم از بازگشت‌پذیری آن و خروج ارادی از این کنوانسیون صحبت کنیم؟

*پذیرش محدودیت با وعده ارتباطات بانکی

موسوی لارگانی اذعان کرد: می‌گویند که اگر این لایحه تصویب نشود، هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست؛ سؤال اینجاست که در حال حاضر کدام بانک با ما همکاری دارد؟

وی با اشاره به قطع روابط بانکی کشور با نظام بین‌الملل تصریح کرد: در همان زمان تصویب برجام نیز با وجود تمام وعده‌هایی که داده شد هیچ اتصالی بین بانک‌های ایرانی و نظام بین‌الملل برقرار نشد و وزیر امور خارجه وقت آمریکا نیز به صورت لفظی این مجوز را صادر کرد اما به صورت مکتوب گفت که تحریم‌های بانکی و جرائم آن پابرجاست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر که هیچ برجامی در کار نیست و شرکت‌های اروپایی نیز همگی از کشور خارج شده‌اند، دلیلی ندارد برای ارتباطی که از بین رفته محدودیت‌های جدیدی را بپذیریم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.