سرویس: دین و اندیشه 13:18 - یکشنبه 20 خرداد 1397

کارشناس علوم قرآنی گفت:

اعمال پیامبر اکرم(ص) در دهه پایانی ماه مبارک رمضان/ ماهی که مومنان باید از خود مراقبت کنند

کارشناس علوم قرآنی گفت: اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده و رسول خدا در این دهه به اعتکاف می نشستند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرادی کارشناس علوم قرآنی درباره اعمال دهه سوم ماه رمضان گفت:  اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و رسول خدا دراین دهه به اعتکاف می نشستند. روایت است که برای ایشان خیمه‌ای برپا می ‌شد و حضرت به درون آن رفته و معتکف می‌شدند.

 

وی با اشاره به روزهای آخر ماه مبارک رمضان افزود: جابربن عبدالله انصاری نقل می‌کند در روز جمعه‌ای از آخر ماه مبارک رمضان به محضر پیامبر اکرم(ص) رسیدم. ایشان خطاب به من فرمودند یا جابر می‌دانی که امروز روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان است پس وداع کن با ماه رمضان و این دعا را بخوان: “اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ، فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي‏ مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً“. “خدایا این ماه را ماه آخر روزه‌داری ما قرار مده و اگر چنین خواهی کرد پس مرا از کسانی قرار ده که مورد رحمت تو قرار گرفته‌اند و من را از محرومین قرارم مده”. در ادامه حضرت به جابر فرمودند: هر کس این دعا را بخواند خداوند دو چیز را به او کرم می‌فرماید یا به او عمر می دهد که ماه رمضان سال بعد را درک کند یا این که او را مورد رحمت بی نهایت خود قرار می‌دهد.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: در نظر داشته باشیم که در ماه مبارک رمضان دعوت به مهمانی شده‌ایم. پس هر لحظه از این مهمانی را باید درک کنیم. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: “هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللهِ، وَ جُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللهِ”. “ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت گشته ‏اید و از اهل کرامت خدا قرار داده شده ‏اید”.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در ادامه تاکید کرد: هر چقدر از فیوضات ماه مبارک رمضان بهرمند شویم برای ما با فضیلت‌تر است و چنانچه نتوانستیم روزهای ماه مبارک رمضان را درک کنیم باید در ایام باقی مانده از فیوضات آن بهره ببریم.


وی با اشاره به رعایت تقوا افزود: خداوند در قرآن می فرماید: روزه بگیرید تا باتقوا شوید. خداوند در آیه 183 سوره بقره می فرمایند: “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ”. “ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید”. بنابراین آیه روزه بر شما واجب شده همچنان که بر شما وارد شده بود برای اینکه با تقوا شوید. تقوا  به معنای پرهیز از گناه و نافرمانی خداست.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.