سرویس: اقتصادی 12:39 - یکشنبه 20 خرداد 1397

مدیرعامل نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

بازارچه‌های محلی آب برای پرداخت خسارات کشاورزان ایجاد شود

مدیر عامل نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: بازارچه‌های محلی آب باید برای پرداخت خسارات وارده به حقابه‌داران ایجاد شود تا خسارت توسط وزارت نیرو و یا خریداران آب به طور کامل پرداخت شود.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی اظهار داشت: تاکنون قوانین مختلفی از سوی مجلس تصویب شده است که بر پایه تمام این قوانین مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی با مشارکت بهره‌بردار باید صورت گیرد.

وی بیان داشت: در این قوانین آمده است که مدیریت بهره‌برداری و توزیع آب‌ها را به تشکل‌های بهره‌برداران و آب‌بران در قالب قراردادهای تصدی‌گری محول کنند.

مدیرعامل نظام صنفی کشاورزی اصفهان اعلام کرد: براساس این قوانین حقابه‌های کشاورزان باید به طور کامل در همین قالب‌های قانونی همراه با تاسیسات آبی مربوطه تحویل تشکل‌های بهره‌برداران شود.

وی ادامه داد: همچنین باید ساماندهی، حفاظت و بهره برداری از رودخانه زاینده‌رود را در قالب قراردادهای مدیریت طرح به صنف کشاورزان و اتحادیه تعاونی تولید واگذار کنند.

امینی گفت: اگر چه ماده ۲۶ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی سال ۸۹ و ماده ۱۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه، ماده ۱۷ قانون چهارم توسعه، تبصره ۲ ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم توسعه، بند د ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، ماده ۲۶ قانون بودجه سال ۹۲، مواد ۱۸ تا ۲۱ و ماده ۲۶ و ۳۶ و ۴۴ قانون توزیع عادلانه از سوی مجلس به تصویب رسید اما مسئولان اجرای این قوانین از جمله وزارت نیرو و جهاد کشاورزی از زیر بار این قوانین شانه خالی کردند.

مدیر عامل نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به وضعیت موجود ادامه داد: از زراعت که خبری نیست، باغها که خشکیده یا در حال خشکیدن است، حقابه‌ها که تحویل نشده تامین معاش کشاورزان هم که وجود ندارد و از همه فاجعه بارتر اینکه آب شرب شهرها و روستاهای استان هم که به این روز افتاده است.

عدم برداشت آب از سوی اصفهان و چهارمحال برای زراعت

وی گفت: این در حالی است که در مقابل استان های بالادست و پایین دست که حقابه دار هم نیستند، در سالی مانند امسال با این وضعیت کم آبی که حدود یک سوم متوسط درازمدت بارندگی شده است، برای باغات هلو، بادام، گردو، زراعت و صنعت و حتی احشام خود هم بیش از سال های ترسالی آب برداشت می کنند.

امینی ادامه داد: این در صورتی است که مصوب شده امسال هیچ آبی برای زراعت در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برداشت نشود و برای نجات باغات هم ماهانه ۴ میلیون مترمکعب چهارمحال و ۲.۵ میلیون مترمکعب آب اصفهان برداشت کند.

وی گفت: شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی هم که خود عامل به وجود آمدن چنین وضعیت خانمان سوزی هستند، ناظرند که روزانه بیش از ۲۰ مترمکعب در ثانیه آب غیر مجاز در حدود ۱۰ برابر مجاز، برداشت می شود.

کشاورزان با کمترین امکانات محیط زیست و رودخانه زاینده رود را مدیریت کردند

مدیر عامل نظام صنفی کشاورزان گفت: این در صورتی است که با کمتر از ۲ مترمکعب آن، مشکل شرب استان اصفهان حل می شود.

وی تصریح کرد: چرا با وجود وضع این همه قانون، مصوبات دولت و شوراهای مختلف، توافقنامه باز هم مقاومت در مشارکت کشاورزان می شود.

امینی اظهار داشت: اگر دستگاه های اجرایی نتوانستند رودخانه سالم، مراتع و منابع طبیعی بی عیب که مشکلات و معارض‌هایی نداشت، را حفظ و نگهداری کنند آیا واقعا می توانند با وجود این همه مشکلات آن را درست کنند.

وی بیان داشت: در وضعیت موجود هیچ راهی بجز اجرای قانون و کمک گرفتن از خود کشاورزان برای حل مشکل خودشان وجود ندارد کما اینکه خود کشاورزان مناطق مختلف حوضه با شیوه ای که در طومار شیخ بهایی و متعاقب آن تصویب نامه ۴۳۲۲ ۱۳۳۳/۳/۵ مقرر شده بود، رودخانه، محیط زیست، مراتع و منابع طبیعی حوضه را با کمترین امکانات و بهترین شکل ممکن مدیریت کردند.

مدیر عامل نظام صنفی کشاورزان گفت: مشکلات از آنجا شروع شد که گفتند کشاورزان نمی توانند و الزاما باید دولت این کارها را انجام دهد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.