سرویس: خواندنی 12:24 - یکشنبه 20 خرداد 1397

تصمیم‌گیری بهارستان درباره 2 لایحه؛

کدام نمایندگان اصفهان مخالف لایحه FATF بودند؟/ جنجالی‌ترین و تاریخی‌ترین روزهای مجلس کلید خورد

اصفهان شرق از نتیجه رأی گیری صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه FATF و نمایندگانی که مخالف و موافق آن بودند، گزارش می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق، امروز یکی از جنجالی‌ترین و تاریخی‌ترین روزهای مجلس خورد، روزی که اصلاحیه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته (پالرمو) به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

این لایحه که موافق و مخالفانی در مجلس داشت و امروز در ساختمان بهارستان تعیین تکلیف شد، صبح امروز 136 نفر از نمایندگان به الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو رأی دادند در حالی که 89 نفر از نمایندگان مخالف بودند و 11 نفر هم ترجیح دادند در این موضوع حساس، به رأی ممتنع اکتفا کنند.

پالرمویی که تصویب شد

براساس ماده واحده این لایحه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود با لحاظ شروط زیر به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی در پالرمو ایتالیا ملحق شده و سند تصویب را نزد امین کنوانسیون (دبیرکل سازمان ملل متحد) تودیع کند.

یکی از شروط ذکر شده در این لایحه این است که از نظر جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون خدشه‌ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد کرد.

FATF مسکوت ماند

همچنین نمایندگان مجلس در پی موافقت دولت و با 138 رأی مثبت با مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا موافقت کردند.

الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بخشی از 40 الزامی است که گروه FATF برای ایران ایجاد کرده‌اند و خروج ایران از لیست سیاه خود را مشروط به پذیرش تعهدات این کنوانسیون مطرح کرده‌اند.

بر اساس اعلام کارشناسان پولی و مالی و اقتصادسیاسی تصویب FATF در مجلس این اثر را خواهد داشت تا طرف غربی با رصد کامل تراکنش‌های اقتصادی ایران، بر سیاست‌های راهبردی و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی اثرگذاری کنند.

این موضوع که اعلام شود FATF یک نهاد مستقل سیاسی است قابل تردید است چرا که مدعای این موضوع  قطعنامه 1929 است که شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در سال 2010 میلادی وضع کرد و در این قطعنامه از FATF برای جمع آوری اطلاعات مالی برای ایجاد فشار بیشتر به معیشت مردم ایران تشکر کرده است.

تصمیمات امروز مجلس طی روزهای اخیر با تجمعات گسترده‌ای در سراسر کشور از سوی مردم و دانشجویان و در اعتراض به پیوستن به این کنوانسیون همراه بوده است.

خبرگزاری فارس شب گذشته جویای نظر نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی شد که تنها با برخی از آن‌ها توانست ارتباط گرفته و نظرشان را جویا شود.

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان، حسن کامران نماینده مردم اصفهان، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان، سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون، سید صادق طباطبایی‌نژاد نماینده مردم اردستان، اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت، سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار و میمه و شاهین‌شهر اعلام کردند که مخالف پیوستن ایران به این کنوانسیون هستند و به آن رأی مثبت نخواهند داد.

حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده مردم اصفهان هم پیش از این اعلام کرده بود: در FATF باید استقلال و منافع ملی ما حفظ شود و باید حق تحفظ در خصوص برخی مسائل مانند سیاست های منطقه‌ای و تعریف تروریسم در پذیرش FATF مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت زیر بار قرارداد تحمیلی نخواهیم رفت.

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان، سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان، عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین و خوروبیابانک و اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم نیز شب گذشته اعلام کردند که هنوز در مورد موافقت یا مخالفت با این لایحه تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، ایران به این کنوانسیون خواهد پیوست و ملزم خواهد بود تا تعهدات آن‌ها را در کشور اجرا کند، طی روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس، علما، روحانیون، دانشجویان، خانواده شهدا و مردم انقلابی، مسؤولیت تبعات منفی پیوستن به این کنوانسیون و تحریم‌های اقتصادی ناشی از آن را بر عهده نمایندگان مجلس و وکلای ملت دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.