اصفهان شرق

رشد قابل توجه کشت گیاهان مقاوم به کم آبی در بخش کوهپایه/ یک و نیم میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی قنوات بخش کوهپایه اختصاص یافت

کدخبر: 169047
1397/03/19 در ساعت 08:26

حسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان شرق در اصفهان با اشاره به خشکسالی و کاهش آب‌ قنات‌ها، اظهار کرد: با پیگیری های کامران نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و سازمان جهاد کشاورزی، مبلغ یک و نیم میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی قنوات بخش کوهپایه اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: این مبلغ برای ۱۱۵ رشته قنات در نظر گرفته شده که اخیرا ۱۵ رشته در دست لایروبی و بازسازی است و جهاد کشاورزی کوهپایه برنامه‌ای برای مرمت و بازسازی چند رشته قنات که بر اثر سیل با تخریب صد درصدی مواجه شده را در نظر گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه با اشاره به نیاز تغییر الگوی کشت در منطقه، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی و بحران آب مجبور با توصیه به کشاورزان به منظور تغییر الگوی کشت خود از محصولات که نیاز به مصرف آب زیادی دارند به محصولات مناسب شرایط کم آبی شدیم.

وی در ادامه گفت: محصولاتی مثل گلرنگ، درختان پسته و زیتون و همینطور کشت زعفران و گیاهان دارویی برای کشت پیشنهاد شده و در همین راستا هم اکنون مساحتی بیش از ۳۵۰ هکتار در منطقه کوهپایه زیر کشت درخت پسته قرار دارد و هر ساله این میزان در حال توسعه است چرا که پسته مقاومت خوبی در برابر کم آبی و شوری آب و خاک دارد بطوری که هم اکنون شاهد فعالیت ترمینال جمع آوری پسته و بکارگیری دستگاه خشک کن پسته و در نهایت فروش پسته هستیم.

احمدی بیان کرد: در کشت زعفران هم اکنون حداقل ۱۰ تا ۱۲ هکتار سطح زیر کشت این محصول را در منطقه کوهپایه داریم که به دلیل نیاز کم به اب و درامد مناسب در حال افزایش سطح کشت آن هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی با اشاره نیاز توجه کشاورزان به کشت گیاهان دارویی، تصریح کرد: در بحث کشت گیاهان دارویی توسعه کمی را شاهد هستیم که برای توسعه بیشتر آن اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کشت گیاهان دارویی در بخش کوهپایه کرده ایم.

وی افزود: در بحث دیوار کشی باغات کشاورزی که شامل تخریب و بازسازی و یا مرمت آن می شود مالکان باغ ها باید با مراجعه به جهاد کشاورزی و سپس معرفی به مرکز اصفهان اقدام به دریافت مجوز کنند مجوزی مبنی بر مرمت و بازسازی دیوارهای قدیمی که در آن لزوم استفاده از مصالح قدیمی ذکر شده است.

حسن احمدی اذعان کرد: متاسفانه هم اکنون باغداران به دلایلی مثل عدم آگاهی از لزوم دریافت مجوز و عدم توجه به استفاده از مصالح قدیمی اقدام به دیوارکشی و بکارگیری مصالحی همچون بلوک می کنند در این میان باید اهمیت دریافت مجوز مورد توجه باغداران قرارداشته باشد چرا که درصورت وجود شاکی و یا محرز شدن تخلف توسط جهاد کشاورزی این امر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و تخریب دیوار انجام می شود که مواردی از تخلف در فشارک و هریزه و کیچی وجود داشت که بر اساس قانون نسبت به تخریب دیوار و جریمه متخلفان اقدام شد.

وی گفت: در باغات کوهپایه هم ۵۰ مورد تخلف دیوارکشی که بعضا ترمیم دیوار قدیمی باغ بوده وجود داشته که پرونده چند مورد در حال رسیدگی می باشد و یک مورد صدور حکم تخریب و جریمه نیز انجام شده که اخیرا اجرایی شد.

رئیس جهاد کشاورزی کوهپایه اظهار کرد: بارش های بهاری امسال علی‌رغم سیل هایی که تخریب برخی قنات ها را هم به دنبال داشت اما تاثیر سریع و خوبی بر آب قنوات بالا دست داشت و این در حالی است که قنوات پایین دست برای نشان دادن تاثیرات بارش ها نیاز به زمان بیشتر در‌ حدود یک یا دو ماهه دارند و البته اگر بارش ها در زمستان به صورت برف و باران اتفاق بیافتد تاثیر بیشتری در میزان آب قنات ها در بلند مدت خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه