سرویس: غیر تولیدی 11:56 - پنجشنبه 17 خرداد 1397

رئیس شورای عالی استان‌ها

میزان مصرف آب در ایران، دو و نیم برابر میانگین جهانی/ بحران آب در راه است

الویری گفت: میزان متوسط مصرف آب در ایران دو و نیم برابر میانگین جهانی است، با این توصیف به سمت بحران جدی آب پیش می‌رویم.

به گزارش اصفهان شرق، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه در وضعیت نگران‌کننده‌ای در خصوص کمبود آب قرار داریم، اظهار کرد: در حال حاضر از ذخایر و منابع فناپذیر استفاده می‌کنیم.

وی افزود: میزان بارش به دلیل تنوع اقلیمی در ایران از 250 میلی‌متر به 210 میلی‌متر کاهش یافته است، این در حالی است که متوسط بارش در دنیا 800 میلی‌متر است. همچنین میزان تبخیر در کشور ما 4 برابر دنیا است. این میزان تبخیر به دلیل شیوه استفاده از آب و تابش خورشید است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: میزان مصرف متوسط آب در ایران دو و نیم برابر میانگین جهانی است، با این توصیف به سمت بحران جدی آب پیش می‌رویم.

نابود شدن یک تمدن در گرو شیوه مدیریت مصرف آب

وی با اشاره به سفرنامه‌های موجود در گذشته‌های دور گفت: سفرنامه‌ای از ری تا خراسان موجود است که نشان می‌دهد تمام طول مسیر افراد نور خورشید را نمی‌دیدند، چرا که تمام مسیر پوشیده از جنگل بود. در حال حاضر در این مسیر کویر پیش‌ روی کرده است و اگر مسئله مدیریت شیوه مصرف آب اصلاح نشود، شاهد نابود شدن یک تمدن در این منطقه از کره زمین خواهیم بود.

الویری با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار زیاد است و به شیوه نادرست مصرف می‌شود، گفت: همچنین مسئله بازچرخانی آب باید در دستور کار قرار گیرد و برای مدیریت بحران آب به همفکری همه جانبه نیاز است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.