سرویس: دین و اندیشه 08:00 - چهارشنبه 16 خرداد 1397

کارشناس علوم قرآنی گفت:

حضرت علی(ع) صاحب شخصیتی جامع در همه ابعاد هستند/ زندگی لحظه به لحظه و درک وحی در کنار رسول خدا(ص)

کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت امیرالمومنین از چنان شخصیت والا و با عظمتی برخوردار هستند که همه افراد و جوانان می‌توانند درباره این شخصیت تحقیق و بررسی کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خوش‌نظر کارشناس علوم‌قرآنی درباره شخصیت حضرت علی(ع) گفت: حضرت امیرالمومنین از چنان شخصیت والا و با عظمتی برخوردار هستند که همه افراد و جوانان می‌توانند درباره این شخصیت تحقیق و بررسی کنند.

وی در همین راستا افزود: شخصیت حضرت علی (ع) به اندازه تمام تاریخ بشریت پر از فضائل و شان و بلند مرتبگی است. شخصیتی که در دامان پیامبر اسلام (ص) پرورش یافت و تربیت شد. روایات بسیاری بر شخصیت، بزرگی و حقانیت حضرت علی بن ابی طالب و بزرگی ایشان بعد از پیامبر اسلام(ص) وجود دارد تا آن جا که حضرت علی (ع) در شناخت خداوند بعد از حضرت محمد(ص) ، برترین بنده خداست.

 

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: امام علی (ع) در محضر رسول خدا(ص) مراتب عبودیت را طی و رشد کردند و حضرت خود در نهج البلاغه اشاره می‌کنند که “پيامبر (ص) مرا در دامن خود پروريد. من كودك بودم، پيامبر مرا چون فرزند خود در آغوش گرمش می فشرد و در استراحتگاه مخصوص خود جای می داد… هرگز نيافت كه من دروغی بگويم و در كردار من اشتباهی رخ دهد. او هر روز نكته‌های تازه ای از اخلاق را برای من آشكار می ساخت. و مرا فرمان می‌داد كه در خط او حركت كنم. آن حضرت مدتی از سال در كوه حرا به سر می‌برد و كسي جز من او را نمی‌ديد… من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی خوش ودل انگيز نبوت را احساس می كردم.. موقعيتی كه من در محضر رسول الله داشتم برای هيچ كس نبود”.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش نظر ادامه داد: در ادامه مسیر خداشناسی و راه حقیقت بود که حضرت علی (ع) به عنوان اولین شخص به حضرت محمد(ص) یقین پیدا کرد و به خداوند ایمان آورد. امیرالمومنین در نزد پیامبر اکرم(ص) به نهایت بلوغ و رشد عقلی رسید تا جایی که وقتی حضرت علی (ع) در زمان وحی بر حضرت محمد(ص) صدای ناله شیطان از ناامیدی را شنید رسول خدا(ص) رو به او کرد و فرمود “علی جان! تو آنچه من می‌شنوم، می‌شنوی و آنچه را که من می‌بینم، تو نیز می‌بینی؛ جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و جانشین هستی و در راه نیک گام برمی‌داری “.

وی درباره چگونگی ارتباط حضرت علی(ع) با پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: ابلاغ رسالت توسط حضرت محمد(ص) و زندگی و ارتباطات ایشان با امیرالمومنین شباهت زیادی با ارتباط و نزدیکی حضرت موسی(ع) و برادرش هارون دارد که برای امر خدا و در مسیر خداشناسی و دین اقدام کرده و پیش رفتند با این تفاوت که پس از حضرت محمد(ص)، پیامبری وجود ندارد.

این کارشناس علوم قرآنی  افزود: امیرالمومنین دارای شخصیتی الهی است که با توجه به محور توحید، برای خداوند دوست و دشمن قائل است. همانگونه که  پروردگار متعال فرمود حق از جانب من است. انسان یک طرف حق و یک طرف باطل را می بیند نمی‌تواند نسبت به حق و باطل بی‌تفاوت باشد و یکسان برخورد کند. بنابراین با حق ابراز علاقه می‌کند و مهربانی دارد و نسبت به باطل خشم و غضب و دشمنی را ابراز می‌کند. به همین دلیل خداوند در آیه 29 سوره فتح در مورد یاران پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: “أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم”. كسانى كه با او هستند در برابر كفار، شديد و محكم هستند اما در ميان خود رحيم و مهربانند”.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش‌نظر خاطرنشان کرد: بعد دیگر شخصیت حضرت علی(ع) مسئله خدا و غیر خداست.به عنوان نمونه حضرت علی(ع) در رعایت احکام الهی سخت‌گیری می‌کردند و در ادای حدود الهی گامی کوتاه نمی‌آمدند اما در آن چه مربوط به خودشان بود گذشت می‌کردند.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.