اصفهان شرق

حال محیط زیست اصفهان خوب نیست

کدخبر: 168848
1397/03/15 در ساعت 15:47

به گزارش اصفهان شرق، این روزها شهرهای مختلف به ویژه کلانشهرها با مشکلات زیست محیطی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که در میان کلانشهرهای ایران «اصفهان» با تغییر اقلیم، خشک شدن زاینده رود و پیرو آن ایجاد بحران در بستر تالاب گاوخونی همچنین آلودگی هوا بیشتر نخ نما شده است. اصفهان در طول تاریخ به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی در شمار یکی از مهمترین مناطق مهم کشور و همواره مورد توجه برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران توسعه اقتصادی کشور بوده است.

در دروه های مختلف نه تنها در محدود شهر اصفهان تعداد زیادی واحدهای صنعتی آلاینده آغاز فعالیت کردند، بلکه در خارج از شهر اصفهان و شهرستان های مجاور رودخانه زاینده رود نیز صنایع سنگین نیز به نحوی منابع حیات بخش این شهر را آلوده کرده است به طوری که امروزه وضعیت زیست محیطی این شهر حال خوبی ندارد.

به هم خوردگی اکوسیستم شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در تشریح وضعیت محیط زیست شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان به شهری صنعتی تبدیل شده و وضعیت آلایندگی آن مشخص است.

فروغ مرتضایی نژاد افزود: وضعیت آلایندگی شهر این موضوع مهم را گوشزد می کند که باید برای سالم سازی محیط زیست اقدامات بیشتری را انجام می دادیم و به برخی مقوله ها توجه بیشتری می کردیم تا اتفاقات فعلی در محیط زیست اصفهان حادث نشود.

وی تصریح کرد: تمام جوامع به اکوسیستم پایدار شهری فکر می کنند، اما اکوسیستم شهری اصفهان با خشک شدن زاینده رود به هم خورده و این به هم خوردگی اکوسیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: اوضاع گونه‌های گیاهی و جانوری کنار رودخانه نیز به هم ریخته و نتایج تحقیقات میدانی از پوشش های گیاهی اطراف اصفهان نشان می‌دهد حتی برخی از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض هستند، بنابراین باید اقداماتی انجام شود تا رودخانه جاری شود و تالاب گاوخونی جان بگیرد.

مرتضایی نژاد یکی از رسالت های سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان را محافظت از درختان شهر خواند و گفت: در حال حاضر با توجه به عدم آب پایدار، عرصه های فضای سبز شهر با هزینه‌های سنگین حفاظت می‌شود، زیرا تاکید مدیریت شهری بر حفظ گیاهان است چرا که گیاهان یکی از نجات دهندگان محیط زیست شهر اصفهان هستند.

وی با اشاره به وجود ریزگردها در اصفهان، گفت: تحقیقات نشان می دهد منشأ ریزگردها درون استانی نیست و تنها یکی از مبادی ریزگردها تالاب است، ریزگردها منشأ خارج از استان دارد چرا که وقتی تالاب گاوخونی مشکلی نداشت و زاینده رود جاری بود، باز هم با ریزگردها روبرو بودیم، البته هر چه بستر خاک بدون پوشش گیاهی باشد ظرفیتی برای ریزگردها است.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: تمام دستگاه‌هایی که متولی درختان و گیاهان هستند باید در صدد باشند هیچ کجا خاکی بدون پوشش گیاهی نباشد

رهاسازی پسماندهای صنعتی در دامان طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: وضعیت زیست محیطی اصفهان خوب نیست و باید به معنای واقعی به داد حال محیط زیست اصفهان در عرصه‌های آب، هوا و … برسیم.

سید رحمان دانیالی با تاکید بر اینکه تمام مسئولان اجرایی و مردم باید برای داشتن شرایط بهینه زیست محیطی گام بردارند، افزود: پس از آب اصفهان، حقابه تالاب از کلیدی ترین مسأله این استان به شمار می‌رود، حقآبه محیط زیست برای تالاب بین المللی گاوخونی باید در نظر گرفته شود، زیرا این حقابه پس از شرب در اولویت قرار دارد و به این موضوع مهم همه باید واقف باشند ولی متأسفانه عده ای این مهم را نمی‌دانند و عده ای نه می‌دانند و نه می‌خواهند بفهمند و این وظیفه رسانه‌ها است که اهمیت این موضوع را به گوش مردم و مسئولان برسانند.

وی با بیان اینکه خطرات خشکی تالاب بین المللی گاوخونی به معنای واقعی و به دور از حساسیت‌های بومی و غیر بومی مورد بررسی قرار نگرفته است، ادامه داد: نتایج برخی مطالعات پژوهشی در باره تالاب گاوخونی مسایل بسیار نگران کننده‌ای را گوشزد می‌کند که اگر تداوم داشته باشد و شرایط بحرانی گاوخونی به همین منوال ادامه پیدا کند، می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، این پژوهش ها به مدیران بالادستی ارسال شده و امیدوارم  مورد توجه قرار گیرد و با جدیت دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان زنده بودن تالاب را باعث زنده بودن زاینده رود و تغذیه آب‌های زیرزمینی دانست و اظهارکرد: لازمه احیای تالاب حذف برداشت‌های غیرمجاز آب در بالا دست و پایین دست زاینده رود است، اگر این تالاب از بین برود، آسیب زیادی حتی به استان های همجوار خواهد زد و باید تمام تلاش خود را برای حفظ این تالاب انجام دهیم.
وی با اشاره به تاثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی در سلامت عمومی خواستار اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی در باره بیمارهای ناشی از آلودگی های محیط زیستی شد.

دانیالی به مشکل آلودگی هوای شهر اصفهان نیز اشاره و تصریح کرد: اگر شهرداری، راه و شهرسازی و صنعت و معدن به وظایفی که بر عهده دارند، به خوبی عمل نکنند همچنین کیفیت ناوگان حمل ونقل عمومی ارتقاء نیابد، شرایط آب و هوایی اصفهان باز هم رو به نگرانی می رود، البته لازم به توضیح است که در ۷۰ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ روز هوای پاک داشتیم.

وی بر ساماندهی پسماندهای صنعتی تاکید کرد و گفت: اوضاع پسماند صنعتی اصفهان نیز خوب نیست، در حال حاضر چهار نقطه برای محل انبارش پسماندهای ویژه در نظر گرفته شده است و علی رغم انجام مطالعات ویژه توسط اساتید دانشگاه صنعتی در گذشته، اما عده ای به واسطه ناآگاهی اجازه نمی‌دهند نتایج این مطالعات که به نفع محیط زیست است، تحقق یابد و به همین دلیل در حال حاضر پسماندهای صنعتی و ویژه در دامان طبیعت رهاسازی می‌شود.

دانشگاهیان شیوه‌های صحیح حفظ محیط زیست را در جامعه ترویج دهند

یک فعال محیط زیست در خصوص وضعیت نامناسب زیست محیطی شهر اصفهان گفت: در دوره‌های مختلف بارگذاری های بیش از توان بر سرزمین اصفهان صورت گرفته بدون اینکه در نظر گرفته شود اجزای محیط زیست اصفهان تحمل این همه بار را ندارد.

محمد کوشافر افزود: به نظر می‌رسد زمانی برای تجدید نظر، توقف یا محاسبات بعدی نبوده و این روند همچنان ادامه داشته است، همین موضوع باعث شده مشکلات متعدد زیست محیطی داشته باشیم که در دو بُعد آب و هوا بیشتر از بقیه خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه در زمینه آب مهمترین شاخصه، زاینده رود است، گفت: با توجه به اینکه پیشرفت و تکامل مرکز ایران وابسته به زاینده رود است، با خشکی آن با مشکلات مستمر متعددی رو به رو شده‌ایم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: سال‌های زیادی است که زاینده رود و تالاب گاوخونی با مشکلات زیادی رو به رو شده و از سوی دیگر هوای اصفهان نیز مشکلاتی دارد که به ظرفیت زیست محیطی و توسعه نادرست باز می‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به وارد شدن حجم بالای آلاینده ها به هوا، توان پالایش وجود ندارد یا به روایتی دیگر باید گفت که آلاینده ها بیش از توان پالایش هوا است، البته اقداماتی انجام شده، اما کافی و پاسخگو نبوده است.

کوشافر با بیان اینکه نباید اقداماتی که در گذشته به درستی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده را از نظر دور داشت، افزود: آن اقدامات کافی نبوده و در کنار فعالیت‌های گذشته نیاز به فعالیت های زیاد دیگری، هم در زمینه کنترل منابع آلاینده و هم در مدیریت شیوه های مواجه وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما در زمینه آب و هوا وابسته به محیط هستیم و به نوعی همیشه منتظر باد و باران هستیم تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند، خوشبختانه بهار امسال این اتفاق افتاد، اما باید برنامه های کامل تری همچون بازنگری در مدل توسعه اصفهان و حوضه زاینده رود داشته باشیم تا خارج از این موضوع نیز بتوانیم شرایط زیست محیطی را کنترل کنیم.

این فعال محیط زیست به مشکل کمبود منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهری اصفهان اشاره و اظهارکرد: در این راستا انتقاداتی به فضاهای سبز شهری وارد شده، اما حفظ درختان شهر اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: ما با توسعه فضاهای سبز اصفهان و همه شهرهای دیگری که به هر دلیلی از آب زاینده رود استفاده می کنند مخالف هستیم، ولی اعتقاد داریم با توجه به اینکه درختان موجود وظیفه پالایش هوا را بر عهده دارند، باید حفظ شوند، زیرا در هوای نامطلوب اصفهان به پالایش هوا کمک می کنند.

کوشافر با بیان اینکه تنش های شدید آبی و آلودگی هوا باعث شده شرایط زیست محیطی اصفهان مطلوب نباشد، گفت: درختان اصفهان هم از نظر آب به لحاظ کمّی و هم از نظر هوا به لحاظ کیفی تحت تنش قرار دارند و لذا برای ادامه حیات با مشکلاتی رو به رو هستند، از این رو باید گفت شرایط زیست محیطی اصفهان مساعد نیست.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از شرایط زیست محیطی فعلی شهر اصفهان به مسئولان و بخشی به مردم باز می گردد، در حقیقت رفتار عامه مردم و مسئولان تاثیر متقابل بر کیفیت محیط زیست شهری دارد، در این راستا می توان وضعیت محیط زیست اصفهان را احیاء و به شرایط مطلوب بازگردانیم.

وی تاکید کرد: مردم به جهات مختلف می توانند بر حفظ محیط زیست اثرات مثبتی بگذارند، پس باید از خودشان شروع کنند و بعد مطالبه گری و درخواست حفظ محیط زیست را از سطوح مختلف جامعه به روش های قانونی داشته باشند.

کوشافر با بیان اینکه از دانشگاهیان و متخصصان انتظار می‌رود شیوه های صحیح حفظ محیط زیست را در جامعه بیش از پیش ترویج کنند، گفت: جامعه منتظر اعلام نظر و نتایج پژوهش‌های این قشر فرهیخته است تا مردم و مسئولان نظرات و ایده‌های آنها را اجرایی کنند.

وی افزود: اگرچه در  دانشگاه‌ها اکنون سیاست‌هایی نظیر درآمدزایی از فعالیت‌های پژوهشی مطرح است، ولی این موضوع نباید نافی مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان نسبت به محیط زیست اصفهان و زاینده رود شود.

کلان‌شهر اصفهان این روزها به دلیل دارا بودن اقلیم خشک و نیمه‌خشک، وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر، سکون هوا در نیمی از روزهای سال، تقاضای فزاینده سکونت و فعالیت، گردشگرپذیری، توسعه شتابان فیزیکی، وجود صنایع سنگین و معادن در حریم شهر با معضلات زیست محیطی متعددی نظیر خشکی زاینده رود، آلودگی هوا، افت سطح آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، نشست زمین، و غیره روبه رو است، بنابراین انتظار است مسئولان چاره ای اساسی برای این وضعیت بیندیشند.

انتهای پیام/ایمنا